Dvě třetiny Čechů starších 46 let si neví rady s IT. Odborníky nahrazují jejich děti

Nový průzkum Kaspersky mezi českými uživateli odhalil, do jaké míry může fráze „Mohl bys jenom…“ či „Ukázala bys mi jak…“ ve spojení s digitálními technologiemi ovlivnit vztahy v rodině.

Technologie kompletně změnily náš všední život. Ulehčují nám spoustu každodenních činností a umožňují permanentní kontakt s blízkými. Výčet všech pozitiv, stejně jako negativ, by vydal na obsáhlou publikaci. Průzkum Kaspersky se zaměřil na jednu konkrétní oblast – do jaké míry dokážou technologie ovlivnit vztahy v rodině nebo s přáteli, přijde-li řeč na pomoc s IT problémem. V centru pozornosti tak jsou čeští technicky zdatní, avšak časově vytížení mileniálové a na druhé straně zástupy zmatených a neinformovaných rodinných příslušníků. Z průzkumu vyplývá, že v průměru potřebuje pomoc s technologie 66 % Čechů starších 46 let. U mladší generace (17–45 let) pomoc občas vyžaduje pouze 38 % uživatelů.

Mladé lidi mohou občas dotazy od starších a počítačově méně zdatných členů rodiny přinejmenším popudit. Mívají totiž dostatek svých starostí – s budováním kariéry, vlastního domova a zakládáním rodiny. Přitom jich většina (80 %) cítí vnitřní povinnost svým bezradným příbuzným pomoci. Na druhou stranu ale 3 % mladých Čechů uvedla, že se snaží vyhýbat těm členům rodiny, u kterých předpokládají, že je budou žádat o pomoc s IT problémem.

67 % Čechů starších 46 let připouští, že o technologiích moc neví. Možná i proto už někdy každý druhý (54 %) volal svým dětem nebo jiným mladším členům rodiny s prosbou o vzdálenou pomoc s IT. Neuvěřitelných 22 % dotázaných českých rodičů dokonce uvedlo, že spíše než přítomnost svých dětí postrádají jejich pomoc v oblasti IT. Někteří z nich (6 %) navíc někdy použili úplatek v podobě malého dárku, nabídky hlídání dětí a podobně, výměnou za vyřešení potíží s počítačem, mobilem nebo televizí.

„Ne všichni vyrostli obklopeni technologiemi, tak jako je to v případě mileniálů. Starší generace proto mívají problémy s chytrými televizemi, mobily nebo online nakupováním. Naším přáním je, aby měli všichni stejné možnosti naplno využívat výhody, které nám technologie poskytují. Snažíme se proto poskytovat všem generacím důležité informace a bezpečné technologie, díky nimž se budou v online prostředí cítit jako ryba ve vodě,“ vysvětluje Miroslav Kořen, generální ředitel Kaspersky pro východní Evropu.

Časté žádání svých dětí či mladších kamarádů o pomoc s technickými zádrhely v řadě případů ovlivňuje vzájemné vztahy, a dokonce i zvyklosti týkající se obdarovávání. Průzkum totiž odhalil, že 10 % mladých svým rodičům raději nedává žádné digitální vymoženosti, protože by je následně svým rodičům museli zprovoznit a zaučit je v jejich používání.

„Množství nových technologií, které nás obklopují ať už jsme v práci, v autě nebo doma, postavilo před všechny generace výzvu – naučit se je používat tak, abychom z jejich užívání vytěžili maximum. Dříve narození lidé se množstvím technologických novinek a jejich možnostmi mohou cítit zahlcení, zmatení a často mívají strach, že je někdo jejich prostřednictvím okrade či zneužije jejich data. V tu chvíli musí na scénu nastoupit mladí lidé, kteří jim v této oblasti pomohou. Vyzbrojeni znalostmi nemají z těchto problémů takovou hrůzu, a tak mohou nechat vyniknout kousek svého skrytého Billa Gatese,“ dodává Kathleen Saxton, britská psychoterapeutka.

Společnost Kaspersky chce vyjít oběma stranám vstříc. Vrátit čas mladým, kteří nebudou muset řešit technologické problémy svých rodičů. A zároveň dodat sebevědomí, potřebné dovednosti a nástroje starším generacím. Odborníci na zabezpečení moderních technologií proto sestavili stručného a informacemi nabitého rádce, který jim poskytne tipy, jak si nastavit router, vytvořit silné heslo nebo jak nakupovat bezpečně na e-shopech.

Metodologie průzkumu
Internetového dotazování se zúčastnilo celkem 519 respondentů z České republiky – 250 mezi 17-45 lety a 269 starších 46 let. Průzkum proběhl v dubnu 2019 a provedla ho pro společnost Kaspersky agentura Median.


Kaspersky Lab  |  14.6.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz