Proč progresivní banky volí cloudové technologie?
V tradicˇni´ch podnikovy´ch IT prostrˇedi´ch bylo vzˇdy velky´m proble´mem pruzˇne´ prˇizpu°sobova´ni´ kapacit. Syste´my byly navrhova´ny naddimenzovane´ pro prˇi´pad na´ru°stu za´teˇzˇe, avsˇak v dobeˇ beˇzˇne´ cˇi sni´zˇene´ za´teˇzˇe zu°sta´valy zdroje nevyuzˇite´, anizˇ by vsˇak dosˇlo k poklesu provozni´ch vy´daju° na spra´vu, u´drzˇbu apod. Proble´m lze elegantneˇ vyrˇesˇit prˇechodem na cloudove´ technologie a automaticky´m sˇka´lova´ni´m aplikaci´.
Banky se již cloudu nebojí
Cloud se postupneˇ stává klícˇovým modelem zavádeˇní bankovních informacˇních systému°. Podle výzkumu analytické spolecˇnosti IDC již cloud využívá 75 % evropských bank — zejména privátní podnikový cloud — pro interní systémy jako e-mail, finance, prodej nebo HR. Na verˇejné cloudové služby banky vynakládají 10 % svých rozpocˇtu°, zejména v souvislosti se stoupajícími nároky byznysu na pružnost a rychlost reakce IT na nové požadavky.
“Banky jsou na zavádeˇní cloudu prˇipravené a mají potrˇebné nástroje. Co však mnohdy postrádají, jsou dovednosti potrˇebné k tomu, aby dokázaly cloud využívat k tvorbeˇ obchodní hodnoty”, vysvětluje Jan Koudela ze společnosti Trask. Veˇtšina bank nemá jasneˇ vytycˇenou strategii rˇízení spolupráce s ru°znými poskytovateli cloudových služeb. Klícˇová bude koordinace takové spolupráce a prˇedevším nakládání s klientskými daty.
Banky postupneˇ prˇekonávají obavy o bezpecˇnost, které cloud od pocˇátku provázejí. Faktoru° vstupuje do hry neˇkolik, vcˇetneˇ odpoveˇdneˇjšího prˇístupu poskytovatelu°, kterˇí v bezpecˇnosti spatrˇují možnou konkurencˇní výhodu, pokroku° v oblasti cloudových bezpecˇnostních technologií a lepší informovanost na straneˇ uživatelu°. Nad možnými riziky zacˇínají prˇevažovat prˇínosy jako zajišteˇní kontinuity provozu, flexibilita IT a další. Podniky užívající verˇejný a pri- vátní cloud vykazují zlepšení klícˇových výkonnostních ukazatelu°, zejména spo- kojenosti zákazníka a dodržování smluvneˇ garantovaných parametru° služeb.
Z hlediska volby partneru° banky jako poskytovatele cloudových služeb obecneˇ uprˇednostnˇují globální technologické firmy, ale v pru°zkumu uvádí i vysokou míru spokojenosti s menšími dodavateli. Požadují však od nich technickou erudovanost, znalost specifik bankovního prostrˇedí a umísteˇní dat v lokálních datových centrech.
Ekonomika a zase ekonomika
O výhodách cloudu z hlediska prˇechodu z investicˇních výdaju° na provozní a platby pouze za skutecˇneˇ spotrˇebované služby bylo již napsáno mnoho. Zameˇrˇme se proto na jednu z provozních výhod, která se soucˇasneˇ promítá do výrazné úspory nákladu°. Jedná se o automatické prˇizpu°sobování kapacit aplikace aktuálním požadavku°m neboli automatické škálování (tzv. autoscaling).
Prˇi návrhu standardních aplikací se vždy vychází z prˇedpokládaného pocˇtu uživatelu° a podle neˇj se (s prˇimeˇrˇenou rezervou) volí hardware pro beˇh dané aplikace. V drtivé veˇtšineˇ prˇípadu° jsou systémy znacˇneˇ prˇedimenzované a veˇtšinu cˇasu zu°stává veˇtšina kapacity stroju° nevyužitá. Záteˇž mu°že kolísat jak náhodneˇ, tak podle zrˇejmých nebo vypozorovatelných vzorcu° v pru°beˇhu dne, týdne cˇi meˇsíce. Interní aplikace veˇtšinou mimo otevírací dobu pobocˇek nemají prakticky žádnou uživatelskou záteˇž a servery veˇtšinu cˇasu beˇží naprázdno. Zárovenˇ se prˇi návrhu obvykle rˇeší odolnost proti výpadku cˇi rozložení mezi více geografických lokací. Tím prˇibývá investic do serveru°, které veˇtšinou zu°stávají jen málo využité.
“Autoscaling spocˇívá v automatickém spoušteˇní a vypínání instancí aplikace podle vytížení. Každá aplikace je navržená jako minimální smysluplná jednotka, prˇicˇemž je pocˇítáno se soucˇasným beˇhem veˇtšího pocˇtu takových jednotek (instancí). Aplikace je prˇitom navržená tak, aby jednotlivé instance bylo možné spoušteˇt co nejrychleji a zárovenˇ aby ukoncˇení jedné meˇlo minimální nebo nulový dopad na uživatele tzv. bezestavovost aplikace”, vysvětluje Koudela.
Autoscaling mu°že reagovat na ru°zné druhy záteˇže, od vytížení procesoru nebo pameˇti po vlastní ukazatele, naprˇíklad pocˇet uživatelu° nebo transakcí. Autoscaling tedy vyžaduje jiný prˇístup k návrhu aplikací, ale prˇináší možnost pružneˇ a prˇesneˇ reagovat na výkyvy v provozu, dokáže prˇi minimálních nákladech upravovat výkon ve špicˇkách a víkendech, i vykrývat rozdílné požadavky v ru°zných lokalitách.
Autoscaling v praxi
V praxi lze tento princip ilustrovat na systému Trask ZenID, který slouží k oveˇrˇování totožnosti klienta na základeˇ rozpoznání textu osobních dokladu° z fotografií zaslaných pomocí mobilního telefonu, naprˇíklad prˇi on-line sjednávání úveˇru, jaké nabízí Cˇeská sporˇitelna. Aplikace je navržena tak, aby jedna instance obsloužila vždy jednoho uživatele. Systém je nastaven vždy podle potrˇeb a požadavku° zákazníka, naprˇíklad tak, že v každém okamžiku beˇží minimálneˇ dveˇ instance v ru°zných lokalitách kvu°li dostupnosti a geografickému rozložení. Systém sleduje pocˇet úloh, tj. požadavku° na identifikaci zákazníka, a v prˇípadeˇ zatížení obou instancí autoscaling spouští další instance až do nastaveného maximálního pocˇtu. Naopak pokud další spušteˇné instance nebudou neˇjakou dobu využívané, zacˇne je autoscaling automaticky vypínat, dokud se nevrátí ke stanovenému minimálnímu pocˇtu dvou instancí.
Oveˇrˇená cloudová rˇešení existují, nacˇ cˇekat?
Autoscaling je jedním z prˇíkladu° nezanedbatelných hmatatelných výhod cloudových rˇešení. Aplikace na neˇm založené lze zcela bezpecˇneˇ provozovat jak v privátním cloudu, tak ve verˇejných cloudových službách jako Azure nebo AWS, pro niž je prˇipravené i zminˇované rˇešení Trask ZenID.
|
12.7.2019
PředchozíDalší
| | |