Co děti vyhledávají na internetu? Dominují videa, stoupá obliba e-shopů

Děti mají čím dál větší zálibu v nakupování na internetu. Vyplývá to z výročního reportu společnosti Kaspersky, podle kterého se jejich zájem o oblast e-komerce více než ztrojnásobil. Zájem dětí o e-shopy stoupl ze 2 na 9 %. Report, vycházející z anonymizovaných dat z produktů Kaspersky obsahujících funkci rodičovské kontroly, se zabývá bezpečností dětí na síti.

Z reportu vyplývá, že si děti začínají stejně jako jejich rodiče osvojovat výhody nakupování přes internet. Děti většinou stránky e-shopů jenom navštíví a žádné zboží nenakoupí, v řadě případů ale přistoupily i k naplnění a zaplacení nákupního košíku. Proto by se rodiče měli se svými potomky o online nakupování bavit. Jedině tak zajistí, že jejich děti omylem nesdělí své osobní údaje podvodníkům nebo se nestanou obětí sociálního inženýrství. Společnost Kaspersky přináší aktuální pohled na online chování dětí.

Jak statistiky odhalují, online nákupy jsou čím dál populárnější u dětí po celém světě. Jejich obliba se ale v různých koutech planety zásadně liší. Největší nárůst online nákupů a zároveň nejvyšší podíl z celkových online aktivit byl zaznamenán u dětí z Ruska a bývalých sovětských republik – 23 %. Dychtivé po online nakupování byly také děti ze Severní Ameriky (15 %), Evropy a Blízkého východu (shodně 11 %). O nákupy na e-shopech mělo zájem také devět procent dětí z Asie a Latinské Ameriky.

Ve statistikách nejvyhledávanějších online obchodníků celosvětově panuje shoda. Děti a mladiství nejraději nakupují na AliExpressu, Amazonu a Ebay. Obzvláště v případě čínského obchodu statistiky popularity každoročně narůstají. Mezi nejvyhledávanější také patří značky sportovního vybavení Nike a Adidas nebo elektroniky Apple a Samsung. Velké oblibě se těší také módní značky Gucci, Vans, Supreme, Zara a Bershka.

Je nutné ale zmínit, že fakt, že děti na internetu vyhledávají zboží a navštěvují e-shopy neznamená, že na nich hned nakupují. Ve většině případů si děti produkty jen prohlížejí nebo dávají dohromady seznam svých přání, který pak předají rodičům. Proto stoupající obliba online obchodů nemusí vést k zákazům a omezením ze strany rodičů, ale spíše ke zvýšené pozornosti a debatě o tom, s čím se mohou děti setkat a jak nepřijít o své soukromí či úspory.

„Už i děti mladší než 10 let propadli kouzlu internetu a tráví podstatnou část dne online. Není proto divu, že právě na ně cílí celá řada online obchodů. I když většinou zboží sami nenakupují, měli by rodiče o těchto jejich aktivitách vědět. Děti se totiž mohou setkat nejen s nevhodným obsahem, ale stát se oběťmi podvodníků, kteří z nich vymámí osobní a finanční údaje, nebo přímo peníze. I když existují softwarová řešení s funkcí rodičovské kontroly, měli by hlavní část odpovědnosti za ochranu dětí převzít rodiče. Důležité je bavit se s potomky o tom, co na síti dělají a být jim v tomto prostředí spíše partnerem než kontrolorem. Aby se rodiče mohli v tématice lépe zorientovat, mohou využít stránku zelenymedved.cz, která jim umožní detailněji nahlédnout na online svět svých dětí,“ komentuje Miroslav Kořen, generální ředitel Kaspersky pro východní Evropu.

Aby rodiče mohli minimalizovat rizika spojená s online nakupováním svých dětí, mohou se řídit následujícími doporučeními:
• Varujte děti před používáním veřejných Wi-Fi sítí během online nakupování. Tato připojení mohou být jednoduše napadena a hackerům sloužit k ukradení přenášených dat.
• Domluvte se, že Vám řeknou o svých nákupech dopředu. Zezačátku by bylo ideální, abyste na internetu nakupovali společně – budete tak mít šanci jim vysvětlit, jaké stránky vypadají podezřele a proč by tam děti neměly zadávat detaily o platební kartě.
• Ujistěte je, že za Vámi mohou kdykoliv přijít, když budou mít na internetu jakékoliv trable, nejen při nakupování.
• Zákazy nejsou obecně dobrým nástrojem, ale v určitých případech jsou nevyhnutelné. Obzvláště když by děti chtěly sdělovat platební údaje (číslo platební karty, platnost, PIN nebo CVV) svým kamarádům nebo cizím lidem. Vysvětlete jim, že nikdo jiný kromě Vás a jich nemá důvod tyto údaje znát.
• V nastavení jejich zařízení/prohlížeče znemožněte ukládání platebních detailů. Pokud by děti zařízení ztratily, nepoctivý nálezce by Vám mohl nakupovat za zády.
• Dejte Vašim dětem vyplnit krátký kvíz na adrese zelenymedved.cz, díky němuž budete mít lepší přehled o jejich online aktivitách. Konverzace na toto téma pak pro Vás bude daleko snazší, a navíc Vám do e-mailu přijdou praktické rady od odborníků.
• Řada bezpečnostních programů, jako je Kaspersky Security Cloud nebo Kaspersky Total Security, zahrnuje funkci rodičovské kontroly. Ta umožňuje rodičům sledovat online aktivity dětí na všech zařízeních, která používají. Aplikace monitoruje nejen prohlížeče, ale i aplikace a rodičům poskytuje i tipy, jak děti navádět k obezřetnému chování na internetu


Kaspersky  |  18.7.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz