Může kvalita silnic ovlivnit ekonomický růst?

• V mezinárodním srovnání kvalita silnic v ČR zaostává
o V EU je 6. nejhorší, a situace se v čase nezlepšuje
o Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase
o Státy s nekvalitní infrastrukturou konzistentně zaostávají za těmi s kvalitnější sítí

• České investice do silniční sítě soustavně zaostávají za průměrem zemí EU i V4
o ČR vznikl za dobu 2010-17 investiční dluh přes 120 miliard korun (? 800 km nepostavených dálnic)

• Polský příklad ukazuje, že změna je možná
o Posun v indexu kvality silniční sítě o jeden bod by podle vzoru Polska vyžadoval výdaje v objemu zhruba 2,65 % HDP, tj. 132 mld. Kč. (? 850 km nepostavených dálnic)
o Plánovaná dálniční síť v ČR by byla kompletně dokončena.
o Dobudování dálniční sítě by mělo potenciál zvýšit české HDP na obyvatele o více než 6 % (v dolarových cenách roku 2010)
o Za předpokladu neměnných cenových hladin bychom v ekonomické úrovni (HDP na hlavu v PPP) překonali Španělsko.

• Napojení na dálniční síť výrazně pomáhá chudším regionům


Raiffeisenbank  |  1.8.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz