Čtyři měsíce do Vánoc – máme se opět připravit na nedostatečnou kapacitu e-shopů a přepravců?

Ačkoli je každoročně předvánoční sezona spojena s rekordními prodeji, většina českých e-shopů situaci podceňuje. Nejčastější nedostatky mívají v zákaznickém servisu, pokulhává také distribuce zboží a další problémy vznikají v důsledku nedostatku zaměstnanců v tom největším svátečním boomu. Na spolehlivý servis přitom nakupující slyší, až 73 % respondentů upřednostňuje e-shopy, které zboží dopraví rychle.

Tržby českých internetových obchodů loni meziročně vzrostly o 17 % na 135 miliard korun. Tento stav pozitivně ovlivnilo právě silné předvánoční období1, kdy e-shopy opět hlásily prodejní rekordy. Stoupl počet obchodů, aktuálně jich existuje více než 43 500.1 Podobná situace se předpokládá i letos. Ačkoliv Češi online utrácejí čím dál větší obnos peněz, e-shopy se ke změně odhodlávají pozvolna. „Praxe v minulých letech ukázala, že české internetové obchody před Vánoci podceňují přípravu na nadměrné prodeje a neřeší špatnou kvalitu svého zákaznického servisu. Docílit razantního zkrácení doby odbavení zákazníka lze například využíváním chatbotů, voicebotů nebo nativní omnichannel komunikací, která je symbolem moderní a dynamické zákaznické péče. Ztělesňuje totiž profesionalitu, připravenost a časovou efektivitu,“ popisuje situaci na poli českých e-shopů Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart.

Špatná distribuce a málo pracovníků

Kromě zákaznické péče se v případě českých e-shopů objevují slabiny i v oblasti distribuce. To, že by ji neměli obchody zanedbávat, potvrzuje celoevropský průzkum společnosti DPD group, který ukázal, že až 73 % respondentů by dalo přednost e-shopům, které zboží dopraví rychle. Doručení do druhého dne dokonce zvyšuje pravděpodobnost zakoupení produktu u zhruba čtyř z pěti (82 %) dotázaných.

„Distribuční strategie a řízení logistiky by měly vycházet ze zákaznického servisu a měli byste se na ně dívat z pohledu lidí, kteří u vás nakupují. E-shopy, pokud se chtějí chovat zodpovědně, musí svojí logistickou strategii optimalizovat celoročně, sezónní výkyv je „jen“ špička ledovce. Zejména trend doručení Same Day extrémně roste a v roce 2025 se očekává, že každá 4 zásilka bude doručována v den objednání. Vyřešení skladových zásob, zrychlení procesu pickování a expedice je jen jedna část skládanky. Trend, který v logistice vnímáme jako klíčový faktor úspěchů je data-driven přístup. Logistika je extrémně náročná na plánování, a právě data pomáhají optimalizovat kapacitu kurýrů a vytíženost aut, tak aby se celý proces zrychlil a ideálně se správná utilizace kapacit pozitivně promítla i do dopravní situace ve městě,“ říká Tomáš Tenkrát, Senior Business Development Manager služby DoDo.


Conectart  |  12.8.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz