Agresivní nátlak na klienty ničí důvěru v celé finanční poradenství + Reakce společnosti Fincentrum

Představte si, že si roky budujete jako finanční poradce vztah se svými klienty. Pravidelně se s nimi scházíte, staráte se o jejich finanční zdraví a hledáte nejvhodnější řešení pro jejich potřeby. Jste to vy, komu klienti věří a na koho se obracejí, když potřebují s financemi pomoct. Takto fungují tisíce poradců v Česku. Mnozí z nich říkají, že nejlepší značkou je jejich vlastní jméno. Mají pravdu. Oni jsou pravou tváří finančního poradenství. A teď si vezměte situaci, kdy vašim klientům najednou někdo zavolá nebo napíše, že kvůli vám přijdou o peníze…

Není nic neobvyklého, že finanční poradce najde pro svou práci lepší zázemí a podmínky jinde než u stávající servisní společnosti. Přesuny poradců jsou na trhu běžné a každá firma s tím musí počítat. Stabilní a zdravě fungující společnost takový odchod ustojí, a především se z něho poučí, aby své služby zlepšila. Naprosto krátkozraké a v konečném důsledku poškozující celý trh je ale házet poradcům klacky pod nohy, zpochybňovat jejich práci a do toho všeho zatahovat i koncové klienty.

Aktuálně se stovky finančních poradců rozhodly odejít ze společnosti Fincentrum, řada z nich jedná o navázání spolupráce s Broker Trustem. Způsob, jakým Fincentrum na tento exodus reaguje, na českém trhu už dlouho nepamatuji.

„Fincentrum začalo obtelefonovávat moje klienty s tím, že jim moje služby mohou způsobit finanční škodu,“ říká například Ladislav Brand, bývalý poradce Fincentra, který nyní spolupracuje s Broker Trustem. Jeho slova potvrdil v nedávném vyjádření i bývalý zemský ředitel Fincentra René Borovička, který poukázal na absurditu celé situace. „Po odchodu dostala celá moje rodina dopis, že je nesmím jako poradce kontaktovat. Stejný dopis, že nesmím kontaktovat sám sebe, jsem dostal i já. V opačném případě mají všichni informovat Fincentrum, že jsem jim volal. Mým klientům přišel dopis, že moje jednání i rada je může finančně poškodit,“ napsal.

Pro poradce, kteří do Fincentra vstupovali s ujištěním, že jsou zákazníky společnosti a klienti jsou zase jejich zákazníky, to musí být těžké rozčarování. Zjevně se ale ve Fincentru po odkupu skupinou Swiss Life změnily dlouho zavedené poměry.

K postupu Fincentra se nabízí snad jen slavná otázka z filmu Pelíšky: „Komu tím prospějete?“ Poctiví finanční poradci napříč trhem v Česku dennodenně pracují na tom, aby vylepšili u veřejnosti pověst finančního poradenství. Daří se to. Ale takový agresivní nátlak torpéduje svědomitou prací roky budovanou důvěru klientů. Čemu teď mají věřit?

Narážíme na klasický střet kultur ve smyslu, komu „patří“ klient. Je to servisní společnost, nebo finanční poradce? Rozhodně to není jen servisní společnost, kdo může klienty finančního poradce oslovovat, ale může se na ně obrátit i poradce, který servisní společnost změní. Osobní údaje svých klientů má finanční poradce oprávněně – vždyť je to právě on, kdo klienta oslovil a vybudoval si s ním vztah. Z tohoto titulu může jako správce osobních údajů svého klienta oslovit na základě oprávněného zájmu a žádný souhlas k tomu nepotřebuje, jak jasně stanoví GDPR.

Neměl bych potřebu přilévat olej do ohně a k této situaci se veřejně vyjadřovat, ale Fincentrum do své sítě rozesílá i sdělení ohledně toho, jak máme nastavenou spolupráci s našimi partnery, a to včetně jejich klientského kmene. Prý ani u nás nikdo nemá svůj klientský kmen garantovaný. Dovolím si k tomu jen říci, že v Broker Trustu máme jasno. Jednou z našich základních hodnot je, že klientský kmen patří našemu partnerovi. Tečka. Broker Trust je tady pro finanční poradce a ti zase pro jejich klienty. Když za námi přijde partner, že chce přejít ke konkurenci a převést klientský kmen, podepíšeme mu k tomu potřebné smlouvy. Tyto principy máme černé na bílém uvedené v našich smlouvách o spolupráci. Převedli jsme takto kmeny tisíců klientů z Broker Trustu k jiným společnostem a desetitisíce klientů do Broker Trustu, když se k nám připojili noví partneři. Že něco podobného nejde, může říci jen někdo, kdo s tím nemá zkušenosti, nebo někdo, kdo překrucuje skutečnost.

Celý stočlenný tým centrály Broker Trustu se neustále snaží zdokonalovat naše služby, abychom zajišťovali smluvním partnerům co nejlepší servis, moderní nástroje a možnosti poskytovat ještě lepší poradenství. A když se někdo rozhodne, že spojí síly s jinou servisní společností? Naštěstí se to téměř neděje, ale jistě, mrzí nás to. Zjišťujeme pak, co můžeme udělat ještě lépe. Raději si ale vzájemně popřejeme štěstí do budoucna, než abychom vytvářeli na kohokoliv nátlak, obzvlášť pak na koncové klienty. Znovu zopakuji, že v takovém případě utrpí celý finančně poradenský trh. Doufám, že tento princip nakonec pochopí i vedení sloučených společností Fincentrum a Swiss Life.

Autor: Zdeněk Sluka, majitel a generální ředitel společnosti Broker Trust

Reakce na vyjádření Zdeňka Sluky, majitele Broker Trust

Společnost Fincentrum se rozhodla reagovat na vyjádření majitele společnosti Broker Trust, pana Zdeňka Sluky, který byl rozeslán vybraným redakcím českých médií. Celý text má charakter reklamního advertoriálu, na který je obtížné věcně reagovat. Pokusíme se o to ve třech zásadních bodech, kde jsou informace podsouvané majitelem konkurenční společnosti zavádějící:

1. Proč Fincentrum informovalo klienty o ukončení spolupráce s poradci?

Fincentrum může coby správce údajů, stejně jako Broker Trust, oslovovat své klienty. V rámci odborné péče o zájmy klienta a v souladu s povinností chránit práva spotřebitele jsme byli nuceni informovat klienty, že došlo k ukončení spolupráce mezi společností Fincentrum a jejich poradcem. Fincentrum má jasné indicie, že vedoucí odchozí skupiny poradců plánují přepojišťování klientů. To sice bylo v České republice před řadou let standardem, ve většině případů však došlo k finanční škodě na straně klientů a dnes považujeme toto jednání za nepřípustné.

Fincentrum, na rozdíl od společnosti pana Sluky, komunikuje s klienty svým jménem a takřka 20 let buduje silnou značku, která je pro klienty garancí kvality a nezávislosti finančního poradenství. Skupina Swiss Life dělá to samé 160 let, a to na řadě trhů v celé Evropě. V situaci, kdy hrozí klientům finanční újma v důsledku jednání – byť bývalých – spolupracovníků, považujeme za povinnost o tomto klienty informovat a postavit se k situaci čelem. I to je zásadní rozdíl oproti brokerpoolům, které jsou v podstatě jen poskytovateli poradenského softwaru a v krizových situacích dávají od řešení ruce pryč.

2. Klient není majetkem poradce ani společnosti.

Klientský kmen není po účinnosti regulace GDPR možné převádět tak jednoduše, jak by si možná pan Sluka přál. Poradce je pouze zpracovatel všech osobních údajů klienta, což je zřejmé z podepisovaných dokumentů, které (doufejme) dává i Broker Trust k podpisu svým klientům.

Fincentrum se svými klienty komunikuje svým jménem a je pro ně zárukou dlouhodobé kvalitní služby bez ohledu na to, zda poradce v oboru ještě pracuje či nikoliv. Když např. bankéř změní zaměstnavatele, také automaticky klientovi nezmění banku a nepřevede všechny účty jinam. A to i přesto, že mu klient důvěřoval, že možná právě za ním do banky odešel. Tak jednoduché to prostě není.

S ohledem na pravidla GDPR není převod kmene v dnešní době pouze na vůli Broker Trustu ani bývalých poradců Fincentra. O převodu musí být minimálně informován klient a převod musí odsouhlasit také příslušná finanční instituce. V opačném případě by došlo k porušení regulace GDPR z pozice správce.

Stejně jako Broker Trust i Fincentrum umožňuje odchod poradcům a převod správce smlouvy, ale pouze v mezích regulace. Nedáváme plané sliby, které nejsou realizovatelné.

3. Střet firemních kultur nebo střet se zákonem?

Rádi bychom ujistili klienty, finanční poradce i naší konkurenci, že Fincentrum všechny zmíněné kroky podniká s ohledem na závažnost jednání odchozí skupiny poradců a s cílem ochránit zájmy klientů.

Čtyři dnes již bývalí zemští ředitelé Fincentra a několik regionálních ředitelů se dopustilo zásadního porušení smluv o spolupráci, které se společností Fincentrum uzavřeli. Podle našich právních analýz byly některé jejich kroky za hranou zákona a není vyloučené, že budou mít trestněprávní dohru. Kdokoli v této souvislosti zmiňuje střet jakýchkoli kultur, nemluví pravdu a mate veřejnost. V tomto směru zvažujeme právní kroky, kdy je opakovaně neoprávněně zasahováno do dobrého jména naší společnosti.


Broker Trust  |  4.9.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz