„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující stejně jako podvodníci

• Během předvánoční nákupní sezóny stoupá prodej až desetinásobně a každý třetí Čech hledá na internetu výhodné nabídky .
• Zároveň až o 18 % stoupá počet podvodů – a to je důvod, proč je důležité zvolit ověřenou platební metodu.


Obliba tzv. černého pátku a kyber pondělí neustále roste - 93 % dotázaných českých zákazníků ví o jejich existenci. Pro třetinu spotřebitelů generace Z (18-24 let) a generace mileniálů (25-40 let) se nakupování v tyto dny již stalo tradicí. To se projevuje přímo na průměrné ceně nákupu – v těchto dnech zákazníci utrácí v online obchodech až o 360 % více než kterýkoli jiný den v roce .

Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na středy úroveň .

Promo akce jako stimul prodeje

V Česku při slevových akcích v tuto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 % . Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52% českých spotřebitelů .

I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej se tedy jedná o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně .

„Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče . Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ říká Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.

Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci

S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku .

„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůrazňuje Marcin Glogowski ze společnosti PayPal. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“

Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a 1 % transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota jedné transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5610 korun) , mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.


PayPal  |  26.11.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz