Doba kamenná patří do pravěku! Rapidně roste počet zákazníků kupující potraviny hlavně online
Čas, energie a životní prostředí jsou pro české zákazníky stále cennější komodity. A proto strmě stoupá počet lidí, co se kamenným obchodům vyhýbají a potraviny nakupují už primárně přes internet. Vyplývá to z unikátního výzkumu, do kterého se zapojilo přes 10 tisíc zákazníků Rohlik.cz. Na stránkách e-shopu si každý z nich mohl spočítat, kolik díky online objednávkám ušetřil hodin, kilometrů nebo emisí. „Nákupní zvyky Čechů se mění. Počet lidí kupujících potraviny hlavně online se za poslední rok zvýšil o 70 %. Každý měsíc přibývá lidí, kteří návštěvy kamenných hypermarketech významně omezují,“ prohlásil Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz.
Nakoupit na e-shopu Rohlik.cz vyzkoušelo za pět let existence už 350 tisíc domácností. Pravidelní zákazníci si nechávají nákup dovézt domů čtyřikrát do měsíce. Nejvíce však roste skupina lidí, co nakoupí minimálně osmkrát, tedy těch věrných. Tím upřednostňují online prostředí před kamennými prodejci – průměrná česká domácnost totiž podle agentury GfK zrealizuje celkem 13 větších zásobovacích nákupů za jeden měsíc. „V posledních dvou letech nám extrémně vyrostla skupina věrných zákazníků. Online nakupování začíná být standardem – lidé se k nám mnohem častěji vracejí. Přitom ze začátku náš e-shop brali jako zajímavý experiment a zpestření,” dodal Tomáš Čupr.
Benefity domácího online supermarketu vyzkouší každý měsíc na 10 tisíc nových nakupujících z největších českých měst. A jejich počet stále roste. Zároveň se z pravidelných zákazníků stávají čím dál častěji věrní. „Zpravidla se jedná o rodiny, které nebaví neustále kočovat mezi bytem a hypermarketem, ztrácet čas a nervy ve frontách u pokladny. Raději ho věnují svým dětem nebo zálibám. Na naši službu si pak rychle zvyknou,“ vysvětluje Tomáš Čupr, většinový majitel Rohlik.cz.
Minimálně osmkrát za měsíc nakupuje na Rohlik.cz dvanáct procent ze všech zákazníků, což je o 70 % více než v minulém roce. Každý měsíc se navíc tyto řady rozšíří o dalších 2500 lidí, kteří dávají přednost online objednávání potravin před chozením do kamenných obchodů.
Úspora času a emisí
V rámci výročí pěti let od založení připravil Rohlik.cz svým zákazníkům speciální dotazník, ve kterém si mohl každý na míru spočítat úsporu času plynoucí z online nakupování. Jejich nákupní historie byla porovnána s průměrem běžné české domácnosti.* Ze vzniklých dat vychází, že lidé, kteří už lovecké výpravy mezi regály významně omezili, ušetří díky internetovému nakupování za rok průměrně dva a půl dne času. Dále nemusí odnosit přibližně 600 kilogramů plných tašek a oproti průměrnému zákazníkovi nakupujícímu potraviny v běžném supermarketu najezdí či nachodí o 780 kilometrů méně.
Zároveň si mohli zákazníci spočítat úsporu emisí, tedy jak konkrétně uleví přírodě, když do obchodu nevyjedou automobilem. „Na to jsme měli nejvíce pozitivních reakcí. Těší nás, že si zákazníci uvědomují ekologický rozměr naší služby – kurýři rozvážejí jedenáct nákupů najednou, takže do ulic nemusí vyrazit tolik aut. V průměru člověk preferující internet vyprodukuje až o 232 kilogramů méně emisí, tím šetří práci více než třinácti stromům, které by jinak emise musely zpracovat,” doplnil Tomáš Čupr z Rohlik.cz.
Objednávání potravin přes online supermarket využívají nejvíce lidé v Praze, ve středních Čechách, v Brně a okolí, dále pak v krajských městech jako Olomouc, Plzeň, Hradec Králové, Pardubice a Liberec. Nejaktivnějšími čtvrtěmi jsou Praha 6, Praha 5, Praha 2, Praha 3 a Brno střed.
* Pozn.: Běžná česká domácnost podle agentury GfK provede za měsíc průměrně 13 zásobovacích nákupů, z toho stráví 80 hod času ročně (6,7 hod měsíčně) v supermarketech a hypermarketech. Jeden nákup v kamenném obchodě zabere 30 minut. Když víme, kolik nákupů jsme za jeden rok odvozili a kolik času průměrný nákup na Rohlíku zákazníkovi trvá naklikat, tak umíme vypočíst celkovou úsporu času. Jeden nákup z kamenného obchodu váží 8,8 kg (13,3 * 8,8 kg = 117 kg měsíčně, 1400 kg ročně), v Rohlíku průměrný nákup váží 7 kg.
|
5.12.2019
PředchozíDalší
| | |