E-shopy poprvé překonaly krizi logistiky, na rozdíl od loňska letos vozí včas
Letošní období Vánoc bez jakýchkoliv pochyb znamená špičku pro českou e-commerce, a s tím spojené logistické služby. Jen u nás v DoDo objem zakázek meziročně stoupl o rekordních 240 %, přičemž tento růst je zapříčiněn nejen růstem celého e-commerce trhu, ale je to především růst na úkor tradičních - neagilních přepravců.
Oproti předchozím rokům se však trh kupodivu zkultivoval. Reklamní kampaně (proslulým Black Friday počínaje) letos nejsou tak „uřvané“ a sezona se zatím obešla bez negativních emocí. Lidé si postupem času zvykli řešit vánoční nákupy již od září a jednají více racionálně. Například letos díky pestré a atraktivní nabídce produktů v průběhu Black Friday si Češi „veliké“ dárky pořídili s dostatečným předstihem, což se samozřejmě pozitivně promítlo také do logistiky. Rozměrově nejnáročnější zásilky nebrzdí drobnější dárky, které svojí povahou spadají do kategorie „na poslední chvíli“. A právě moment nakupování drobných dárků ve velkém objemu je pro obchodníky díky vysoké marži menšího zboží nejziskovější. Kdo letos zvládne doručovat last-minute dárky po co možná nejdelší dobu, bude pro zákazníky představovat nejvyšší přidanou hodnotu. A to se e-shopům následně pozitivně promítne na tržbách. My sami jsme oproti loňsku zaznamenali rekordní nárůst zásilek zboží v cenové hladině do 1 000 Kč o 165 %.
Aby e-shopy byly schopny zákazníkům zajistit, a hlavně zaručit vánoční dárky do co možná nejzazšího termínu, čím dál více se spoléhají na last-mile delivery/citylogistické služby. Především u modelů logistického řetězce: sklad–výdejní místo–alternativní přepravci nebo sklad e-shopu–alternativní přepravci–automatizovaný výdejní box. V obou případech se obchodník v té největší špičce vyhne elementu tradičních přepravců a páteřní dopravu si spolehlivě obhospodařuje sám do výdejních míst, odkud si zákazníci objednají kurýrní citylogistické služby.
Autor: Michal Menšík, CEO citylogistického startupu DoDo
|
20.12.2019
PředchozíDalší
| | |