Na lékárny Češi nedají dopustit
Zatímco v prodeji spotřební elektroniky, knih či domácích spotřebičů jsou kamenné prodejny válcovány e-shopy, v případě volně prodejných léků mají zatím lékárny neotřesitelnou pozici. Více než polovina Čechů preferuje kamenné lékárny, kde hledá radu odborníka. Převážně na internetu nakupuje volně prodejné léky 12 % Čechů, přičemž nejčastěji jde o léky proti bolesti, chřipce, nachlazení a problémům s močovými cestami. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro konzultační společnost Acomware.
Nachlazení, bolest hlavy nebo třeba problémy se zažíváním patří mezi běžné zdravotní obtíže, které se často snažíme vyléčit vlastními silami za pomoci volně prodejných léků. Nejrůznější medikamenty dostupné bez lékařského předpisu lze pořídit jak v kamenných lékárnách, tak na internetu. „I když je nákup volně prodejných léků, vitamínů, doplňků stravy nebo základního zdravotnického materiálu v e-shopu pohodlný a rychlý, více než polovina Čechů upřednostňuje osobní návštěvu lékárny. Pouze každý desátý nakupuje převážně na internetu a třetina rozděluje nákupy přibližně rovným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny,“ uvádí k průzkumu David Vurma z konzultační společnosti Acomware.
Češi nedají na návštěvu lékárny dopustit především proto, že se mohou přímo na místě poradit s odborníkem. „Na e-shopu nakupují lidé převážně produkty, které mají preventivní charakter, zatímco do lékáren chodí většinou pacienti, kteří řeší akutní péči,“ vysvětluje nákupní zvyklosti zákazníků Kateřina Schotliová z oddělení komunikace lékáren Pilulka.cz. Inspiraci k výběru vhodného léku na internetu hledá podle výzkumu sedm procent zákazníků. „Největší váhu má tedy stále slovo lékárníka,“ dodává Vurma.
Průzkum mimo jiné poukázal na zajímavý fakt: čtyři z deseti Čechů nakupují v kamenných lékárnách rádi. Přibližně pětina lidí také uvedla, že upřednostňuje lékárnu jednoduše proto, že nedůvěřuje internetovým prodejcům. Pětině dotázaných navíc připadá cena za dopravu zboží z e-shopu příliš vysoká. „Lidé zatím na internetu nejčastěji hledají nejbližšího prodejce nebo porovnávají ceny. Lékárny, které chtějí prodávat na internetu víc, by měly zapracovat především na kvalitě poskytovaného poradenství a snažit se přesvědčit zákazníky, že e-shop má oproti kamenné prodejně jiné výhody. Například komfort a úsporu času,“ vysvětluje David Vurma.
Češi nakupující léky bez receptu na internetu nejčastěji využívají e-shopy lékárenských řetězců Dr. Max, Benu a Pilulka. Dvě třetiny zákazníků nakoupí jednou za pár měsíců nebo i méně často. Přibližně pětina oslovených si objednává jednou za měsíc. Domácím lékárničkám vládnou většinou ženy. Kateřina Schotliová k tomu dodává: „Sedmdesát procent našich online zákazníků tvoří ženy. Z volně prodejných léků jsou obecně nejprodávanější léky na bolest kloubů, šlach a svalů a dále léky na chřipku a nachlazení nebo problémy s močovými cestami. Průměrná objednávka obsahuje 10 kusů různého zboží a zákazník za ni utratí v průměru 1 200 korun.“
|
22.1.2020
PředchozíDalší
| | |