Automobilový průmysl přepisuje výhled české ekonomiky
Podle nejnovějších výsledků se automobilový trh v zemích EU v prvních dvou měsících roku – a tedy před rozvinutím koronavirové nákazy – meziročně propadl o 7,4 %. Poptávka na pěti největších národních trzích v rámci EU stejně jako na britském klesá, a tak zvýšený zájem o nové vozy na několika málo nejmenších tento trend nemohlo nijak citelně ovlivnit. Nejvíce tento útlum zatím pocítily francouzské a italské automobilky, nicméně je jen otázkou krátkého času, kdy pokles zájmu zaznamenají asi všichni. Poté, co někteří výrobci začali mít problém s dodávkami komponent z Číny, se tak rýsuje problém úplně jiný a mnohem zásadnější.
Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na domácích trzích, stejně jako těch mimoevropských, na které směřuje třetinu své produkce. Vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily. Nyní jej spíš čeká to, že spotřebitelé nějaký čas zřejmě nebudou kupovat téměř nic. A pravděpodobně ani firmy, které budou řešit úplně jiné problémy, než je obnova vozového parku. Jak dlouho toto období bude trvat, zatím není možné říci, nicméně zkušenost z Číny naznačuje, že krátkodobý propad poptávky může být velmi citelný.
Automobilový průmysl tak „přepisuje“ i výhled české ekonomiky. Včera oznámené přerušení výroby v největší tuzemské automobilce na dva až tři týdny spolu se zastavením produkce v TPCA, která navíc ohlásila i následnou odstávku až do 17. dubna, se nepochybně silně přepíše do výsledků HDP za první a ještě více za druhý kvartál letošního roku. Po cestovním ruchu, dopravě a obchodu si tak šířící se nákaza vybírá „daň“ i v největším tuzemském průmyslu. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl vytváří přímo více než 5 % HDP, spolu s navázanými obory zhruba 10 %, bude dopad odstávek na výkon ekonomiky citelný. Asi nemá smysl v tuto chvíli říkat, že se i kvůli omezení produkce aut ekonomika propadne ve druhém kvartále o dvě, tři, pět či více procent, protože na inventarizaci dopadů koronaviru je vzhledem k přicházejícím zprávám zatím příliš brzy. Vzhledem k charakteru aktuálního šoku je však přece jen velká šance na to, aby se nejen průmysl z této zkušenosti brzy oklepal.
Autor: Petr Dufek Analytik ČSOB
|
18.3.2020
PředchozíDalší
| | |