Home office v karanténě? S pravidly to zvládne každý
Kvůli šíření nového typu koronaviru přijal stát opatření, která mají přímý dopad na chod firem a zaměstnance. Aktuální epidemiologická situace je vážná a nelze ji podceňovat. Řada firem proto kvůli ochraně zdraví zavádí home office. Někteří zaměstnanci si musí svoji práci přestěhovat z kanceláří domů. Zaměstnavatel ale i z pohodlí obýváku očekává dobré pracovní výkony. Některým se konečně splnil sen o home office, pro jiné začalo období utrpení. Ne každý umí pracovat z domu, a kdo si to ještě nevyzkoušel, možná vzpomíná na svoje pracovní místo. Zaměstnancům může chybět klid, ale zároveň život pracovního týmu, nemají pevně stanovený řád, mají kolem sebe spoustu rozptylovacích elementů a ztrácí kontakt se svými kolegy. Home office ale může fungovat. Stačí si stanovit pravidla a striktně je dodržovat.
Práce z domu má několik úskalí, se kterými si někteří nevědí rady. Díky home office se ale můžete stát dokonce efektivnějšími. Stihnete totiž jak pracovní úkoly, tak úkoly v domácnosti. Je k tomu potřeba osobní disciplína a schopnost samostatné organizace práce.
Jak tedy zvládnout práci z domu efektivně? Dělejte vše tak, jako byste v kanceláři byli. Den by měl začít jako vždy. Pořádnou snídaní a tím, že se převlékneme z pyžama. Poté už je na každém, kdy a kde se do práce pustí. Ale mělo by to být vždy na vyhrazeném místě pouze na práci a také v daný čas, během kterého nebudete nikým z rodiny rušen. „Zaměstnanci v home office by si měli nastavit a poté dodržovat organizaci a řád, ve kterém budou po dobu práce z domova fungovat. A právě organizace, řád a udržování (virtuálních) sociálních kontaktů jim mohou pomoci toto období překlenout a být nejen pracovně efektivní, ale i psychicky daleko více v pohodě,“ doporučuje Martina Jandečková, koučka vzdělávací společnosti MgC Group.
Důležitým faktorem při práci z domova je komunikace, která by měla nadále pokračovat. V dnešním světě moderních technologií to není žádný problém, vždyť digitální nomádi tak pracují neustále. Komunikujte stejně, jako byste se nacházeli v kanceláři. „Využívejme online média, systémy, aplikace i sociální sítě. Možností je v současné technologiemi podporované době mnoho. Důležitý je sociální kontakt s kolegy, možnost věci komunikovat, společně vymýšlet, dostávat na ně zpětnou vazbu a pokud možno (virtuálně) spoluvytvářet,“ doporučuje Jandečková.
Základní pravidla home office
• domluvte se zaměstnavatelem na objemu a formě odevzdávané práce • vyhraďte si doma čas a místo na práci • je-li doma někdo další, vysvětlete, že teď pracujete, že vás nemají rušit • převlékněte se z pyžama • připravte si seznam úkolů • buďte ve spojení s ostatními jako vždy – mail, telefon, aplikace • dělejte si přestávky
Nezapomínejte na duševní pohodu
Koronavirus se stal nenadálou součástí našich životů. „Nekončící izolace spolu se strachem ze šíření nového typu koronaviru se může podepsat na každém z nás. V současné době se všichni snažíme uchránit své fyzické zdraví, jsme izolováni od okolí a žijeme zcela jiný život než ten, na který jsme zvyklí. Mnohé z nás mohou provázet různé pocity od obav z neurčité budoucnosti až k úzkosti,“ uzavírá Martina Jandečková.
Jak si tedy udržet mentální zdraví?
• Redukujte počet nových zpráv v médiích a vybírejte si, co a v jaké frekvenci sledujete a čtete. Není nutné mít 24 hodin „koronavirus news“. • I v době izolace (zejména při home office) se snažte mít svůj denní řád a pravidelný rozvrh. • Zůstaňte v kontaktu. Neizolujte se, člověk je tvor společenský a sociální média a telefon nám kontakty umožňují. • Zkuste si najít svoji denní dávku optimismu a tzv. malých radostí. Projděte se, uvařte si něco dobrého, přečtěte si pěknou knihu, podívejte se na film. • Berte celodenní soužití v páru nebo s rodinou jako možnost „být konečně spolu a mít na sebe čas“. Nevytahujte staré problémy nebo dokonce kostlivce ze skříně.
|
19.3.2020
PředchozíDalší
| | |