Tři způsoby, kterými digitální platby mohou podpořit udržitelný ekonomický růst
Před pěti lety se každý členský stát OSN zavázal spolupracovat se soukromým sektorem za účelem dosažení Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj. Věříme, že v programu OSN má své místo i Visa, globální platební síť s infrastrukturou ve 200 zemích. Naše část se dotýká hned několika oblastí:
1. Udržitelná města a komunity
Podle zprávy OSN o světové populaci z roku 2018 by se do roku 2050 mohlo z venkovských oblastí do měst přesunout 2,5 miliardy lidí. V 90 procentech půjde převážně o Asii a Afriku. Jak se megaměsta vyvíjejí, máme velmi dobře zdokumentováno - do roku 2030 by ve světě mělo být 43 měst s více než 10 miliony obyvatel. Takový růst by mohl mít devastující dopad na zdraví našich měst. Očekává se, že do roku 2040 budou emise z dopravy tvořit jednu třetinu celosvětových emisí. V těchto případech sehraje veřejná doprava klíčovou roli při udržení vysoké kvality života ve městech. Půjde především o podporu bezproblémové a rychlé přepravy pro cestující a v turismu bude rozhodující zajistit příjemný zážitek z návštěvy města a snadnou orientaci.
Digitální platby, jako jsou platby kreditními a debetními kartami zpracovávané otevřenými sítěmi v souladu s obecnými pokyny pro akceptaci, mohou městům pomoci propojit všechny druhy dopravy – autobusy, vlaky, metra a služby na sdílení jízd, ale také mýtné, mosty, parkování a dobíjecí stanice pro elektromobily. Digitální platby pro města představují zdroj informací o tom, jak uspokojit rostoucí poptávku po veřejné dopravě, snížit přetížení a zlepšit životy milionům obyvatel těchto měst. Poskytovatelům dopravy zase říkají, jaké národnosti v jejich městech cestují a jakými jazyky mluví. Tyto informace se mimo jiné hodí při plánování tras a pro důkladnější investiční rozhodování. Například víme, že dobíjecí stanice instalované poblíž rezidenčních částí a obchodů podporují rozvoj těchto oblastí.
Pro pozitivní změnu je důležité mít ve městech fungující systém a ve světě je hned několik skvělých příkladů. Londýn, New York a Hongkong jsou velká města, kde místní správa spolupracuje s bankami a otevřenými platebními sítěmi, a tak podporují udržitelný růst a nabízejí pohodlnější cestování milionům turistů a cestujících.
2. Rovnost pohlaví
Ženy pohánějí ekonomiky po celém světě – inspirují a ovlivňují ostatní jako hlavy domácností, majitelky malých firem a podnikatelky. A přesto mají ženy všeobecně nižší platy, jsou nedostatečně zastoupeny a čelí mnoha překážkám, jako je například nesnadný přístup k běžným finančním službám. Světová banka hlásí závratných 300 miliard amerických dolarů ročního deficitu u malých a středních podniků vlastněných ženami. Rozjet a udržet podnik je bez kapitálu téměř nemožné. Pokud se však ženám a jejich mikropodnikům a malým firmám daří, zvyšují svou šanci na úspěch a obvykle pak i investují do místních komunit. Proto Visa vytvořila iniciativu She’s Next a s Mezinárodním obchodním centrem (ITC) spolupracuje na iniciativě She Trades.
She’s Next pomáhá ženám po celé planetě získat přístup ke vzdělání, nástrojům a službám, díky kterým mohou jejich podniky a komunity prosperovat. Nadace Visa také prostřednictvím grantu ve výši 20 milionů dolarů podporuje organizaci Women's World Banking s cílem zajistit financování pro 10 milionů žen a podpořit 1,5 milionu podnikatelek s malými firmami, zvýšit jejich aktiva a pomoci jim převzít kontrolu nad domácími rozpočty.
She Trades, iniciativa pod záštitou společnosti Visa společně s partnerstvím Světové obchodní organizace a OSN, směřuje k tomu, aby do roku 2021 mohly 3 miliony firem vlastněných ženami začít vyvážet své zboží. To podnikatelkám zpřístupní globální hodnotové řetězce a přinese informace o tom, jak získat nové zákazníky a podpořit další růst jejich firem. Ženy díky tomu dostanou lepší přístup k novým příležitostem a podnikání tím nastartuje ekonomický růst.
3. Odpovědná spotřeba
Z chování spotřebitelů lze vysledovat, že udržitelná spotřeba roste na popularitě. Například naše údaje o digitálních platbách odhalily, že spotřebitelé v severských zemích reagují na výzvu na ochranu planety tím, že méně létají. Souhlasí to s údaji od státního podniku Swedavia, který provozuje 10 letišť ve Švédsku a v roce 2019 zaznamenal pokles počtu cestujících. Mimo jiné máme důkazy o měnícím se trendu v USA. Podle indexu Sustainable Market Share od NYU Stern Center for Sustainable Business rostly tržby spotřebního zboží označeného jako udržitelné pětkrát rychleji než tržby tradičně prodávaného zboží.
Co je tedy potřeba k tomu, aby spotřebitelé nakupovali více produktů podporujících udržitelnost? Pomoci by rozhodně mohl lepší vhled do jejich současných a odhadovaných výdajů. Jedním z mnoha řešení jsou digitální nástroje, které lidem na základě jejich výdajů říkají, jakou uhlíkovou stopu po sobě zanechávají a jak ji lze snížit. Ve spolupráci s nevládními neziskovými organizacemi, obchodníky a bankami máme příležitost zvýšit povědomí o environmentální stopě spojené s nakupováním a zpřístupnit tato data pro celý svět.
Za posledních 60 let se společnost Visa řídila svým posláním propojit svět prostřednictvím globální sítě a pomáhat jednotlivcům, firmám a ekonomikám prosperovat. Pro plnění této mise bylo vždy důležité spolupracovat s vládami, bankami, obchodníky, nevládními neziskovými organizacemi a mnoha dalšími subjekty. Věříme, že dosažení Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj bude možné pouze prostřednictvím spolupráce a my jsme odhodláni naši roli splnit. Jednou z možností je sdílení dat, abychom posílili jednotlivce, firmy a komunity. Tou druhou je využít značky Visa, naší globální sítě a zkušeností s poskytováním plateb.
|
24.3.2020
PředchozíDalší
| | |