KASAmax: Nouzový stav a zastavení EET? Situaci zvládneme, náš provoz se ale téměř zastavil
Společnost KASAmax je na trhu už 16 let, pokladní systémy vyvíjela a prodávala už dlouho před nástupem Elektronické evidence tržeb v roce 2016. Ani ona ale nepamatuje tak kritickou situaci, jaká nyní nastala (nejen) v tomto oboru podnikání. Nouzový stav, vyhlášený 12. března Vládou ČR v důsledku pandemie nového typu koronaviru, prakticky paralyzoval místní pohostinství, zavřené zůstaly restaurace, kavárny a další podniky, které patří mezi hlavní klienty KASAmaxu. A nakonec došlo i k pozastavení EET po dobu trvání nouzového stavu a následujících 3 měsíců. O stejnou časovou lhůtu byla posunuta také 3. a 4. vlna EET, která měla být spuštěna 1. května.
„Stejně jako drtivá většina provozovatelů restauračních zařízení jistě chápe, že teď je na prvním místě zdraví a ochrana životů nás všech, chápeme to i my. Opatření přijímáme s pokorou a respektem k jejich důležitosti. Tady jde o život, byznys musí jít na nějakou dobu stranou. Zároveň je ale jasné, že i pro nás mají tato opatření značné negativní důsledky. Jsme stabilní firmou s dobrým zázemím, nebojíme se o přežití. Navíc ve stejné situaci jsou všechny subjekty na trhu s pokladními systémy. Rozhodně nás ale tíží otázka, jak dlouho tento stav bude trvat a jak velké ekonomické škody nakonec budou,“ vysvětluje provozní ředitel KASAmaxu Martin Laštovica. „Náš provoz se prakticky zastavil. Aktuálně jsme na pěti procentech obratu, který jsme měli před vyhlášením nouzového stavu,“ dodává.
Společnost KASAmax zaznamenala za poslední dva týdny pokles uživatelů svých pokladních systémů o dvě třetiny. Zároveň se ale potýká se stejnými problémy jako další firmy, jejichž podnikání je v důsledku vyhlášeného nouzového stavu zcela nebo z velké části zastaveno. Vedle toho, že musí platit pronájem kanceláří, skladů a dalších prostor, hradit zálohy na energie a další poplatky, musí se také nadále starat o to, aby byly její systémy plně funkční. I přes pozastavení EET totiž pokladní systémy KASAmax využívají ty restaurace, kavárny a další podniky, které například prodávají takzvaně z okénka, nebo jídlo a další zboží rozvážejí. „Samozřejmě také hradíme mzdy našim zaměstnancům, přestože náš Showroom v Brně je zavřený a většina z našich pracovníků je doma,“ doplňuje provozní ředitel Laštovica.
Klíčovou otázkou těchto dnů (nejen) v KASAmaxu je, jak dlouho omezení provozu potrvá. A tedy také to, kdy bude opravdu spuštěna 3. a 4. vlna EET. Jejich odklad totiž způsobuje další velké ztráty: „Stejně jako další subjekty na trhu s pokladními systémy pro EET, také my jsme se dlouhodobě na tyto další vlny připravovali. Máme naskladněné velké množství hardwaru, do kterého jsme investovali nemalé finanční prostředky. Nyní se nejen odkládá jeho návratnost, ale také vyvstávají nové náklady spojené třeba s pronájmem skladových prostor. A jsou tu další faktory, které budou hrát roli při sčítání škod. Letecká doprava je zastavená, nakupujeme navíc řadu hardwaru v Číně. Výrazně stoupl také kurz eura a dolaru. A v neposlední řadě nikdo neví, kolik firem a podnikatelů na našem trhu po této krizi zůstane a jak se tedy i náš trh zmenší,“ uzavírá Martin Laštovica výčet mnoha neznámých a proměnných, na kterých bude v nejbližší době záležet celkový dopad nouzového stavu na jeho firmu.
|
30.3.2020
PředchozíDalší
| | |