Agregační platforma BAAPI zpřístupňuje služby otevřeného bankovnictví
Jedno API a jedno rozhraní pro přístup ke službám otevřeného bankovnictví ve 27 bankách střední Evropy. To je agregační platforma BAAPI od české technologické a konzultační společnosti Trask. Díky ní mohou finanční instituce, ale i další třetí strany, získat přístup k bankovním účtům a transakční historii svých klientů stejně jako iniciovat platby. Nebo dokonce ověřit bankovní identitu klienta a využít pokročilou transakční analytiku, kterou platfoma disponuje. Platforma poskytuje přístup do českých bank pro 10 finančních institucí v Česku a Maďarsku, patří mezi ně například ČSOB, Zonky nebo Wüstenrot.
Agregátory finančních služeb využívající napojení na otevřená API nejsou v Evropě výjimkou. Přesto však v Česku až do nedávné doby neexistovalo řešení, které by nabízelo jednotný přístup k účtům u většího počtu bank z jednoho rozhraní, které by bylo dostupné širší komunitě vývojářů, finančních institucí a dalších třetí stran (TPP). To se snaží změnit agregační platforma BAAPI od Trasku, která vnikla již v roce 2016 a dnes nabízí agregaci přístupů do 10 českých, 7 slovenských a 10 maďarských bank.
BAAPI není pouze agregátor bankovních služeb. Jde primárně o efektivní nástroj pro rozvoj digitálních ekosystémů a služeb otevřeného bankovnictví s vysokou přidanou hodnotou. Díky němu mohou firmy inovovat své scoringové procesy, platební metody, rozvíjet finanční poradenství nebo budovat partnerské a distribuční sítě na globální úrovni a inovovat své obchodní modely.
Integrace do více bank je komplexním problémem
S příchodem platné PSD2 legislativy a nárůstem počtu otevřených bankovních API dosáhly v Česku integrační projekty v oblasti otevřeného bankovnictví nebývalé komplexnosti. I přes existenci jednotného českého standardu pro přístup třetích stran k informacím a službám bank (COBS – Český standard pro Open Banking) se totiž rozhraní jednotlivých bank liší a budou se dále rozvíjet.
Vývoj multibankovních řešení proto dnes trvá mnoho měsíců. Vývojáři, kteří pracují na integračních projektech, se potýkají s velkou komplexitou, která vývoj inovativních řešení brzdí. Protože Trask s většinou českých bank již na projektech v oblasti otevřeného bankovnictví spolupracuje a disponuje hlubokovou znalostí jejich kritické IT i byznysové infrastruktury, bylo přirozené, že právě on agregační platformu vybuduje a nabídne ji českému trhu digitálních finančních služeb. Co BAAPI vlastně dělá a jak funguje?
Agregátor bankovních API
Agregátor bankovních API je platforma, která propojuje na sobě nezávislé služby otevřeného bankovnictví na bázi PSD2. Banka a jiní konzumenti bankovních PSD2 API se tak nemusejí starat o integraci a aktualizace rozhraní všech svých partnerů, ale mohou k jejich službám přistupovat prostřednictvím jediného API v rámci jednoho univerzálního rozhraní.
Aby otevřené bankovnictví v České republice naplnilo svůj potenciál a český trh finančních služeb byl konkurenceschopný i v mezinárodním měřítku, musí se minimalizovat riziko z příliš náročného a komplexního vývoje infrastruktury, která otevřené bankovnictví pohání. BAAPI v tomto úkolu může pomoci několika způsoby: - Poskytováním jediného zabezpečeného rozhraní pro přístup k mnoha bankám a snižováním nákladů na vývoj a správu komplexního propojení s jednotlivými bankovními API. - Umožněním přístupu k dalším mezinárodním agregátorům digitálních finančních služeb. a tím pádem zvětšením potenciálního trhu, na kterém mohou domácí banky i třetí strany soutěžit se svými produkty a službami. - Vyhledáváním a napojováním atraktivních a inovativních služeb třetích stran a jejich napojováním na páteřní infrastrukturu. Díky tomu urychluje rozvoj partnerství mezi bankami a fintechy či jinými třetími stranami.
Kdo všechno může díky BAAPI získat výhodu?
Okno se, díky vstupu PSD2 legislativy v účinnost 13. září 2019, otevřelo v prvé řadě přímo pro české banky, které se chtějí samy stát tvůrci digitálních ekosystémů a distribučních platforem.
Díky inovativním aplikacím, jako jsou multibanking nebo tržiště vlastních i konkurenčních úvěrových produktů, mohou banky získat nové klienty, přestože je jejich primární bankovní účet v jiné bance. Banky mohou také nabídnou svá API partnerům, kteří pak mohou finanční služby zabudovat do svých produktů, v rámci kterých banky fungují „na pozadí“ pouze jako zprostředkovatelé finančních služeb. Příležitost mají ale také úvěrové společnosti, které chtějí zrychlit úvěrové procesy a na základě transakční historie svých klientů jednodušeji zjistit jejich bonitu a zlepšit své scoringové modely.
V neposlední řadě mohou agregátor bankovních API využívat fintechy, které se mohou dostat za menší náklady k finančním službám, které pro ně nebyly do této doby dostupné.
Poslední relevantní skupinou jsou pak finanční poradci, kteří díky pokročilé transakční analytice získají lepší a jednotnější přehled o finanční situace svých klientů a budou tak moci poskytovat kvalitnější služby v oblasti personal finance managementu (PFM).
Příležitostí je tedy mnoho. Záleží jen na tom, jak se jich jednotliví hráči na poli digitálních finančních služeb uchopí. Pokud máte zájem o více informací o BAAPI, navštivte web společnosti Trask.cz/BAAPI .
|
30.3.2020
PředchozíDalší
| | |