Tržby maloobchodníků zamrzly
Maloobchodní tržby bez zahrnutí prodeje aut v březnu se oproti předchozímu měsíci snížily o 12,2 %. V meziročním vyjádření tržby klesly o 8,9 % bez aut. Prodej aut meziročně klesl o 31,7 % a celkové maloobchodní tržby se zahrnutím aut se tak meziročně propadly o 15,5 %.
Mediánový odhad trhu pro tržby bez prodejů byl činil -7,1 %, přičemž my jsme odhadovali pokles o 4,3 %. Přesto nelze mluvit o významném negativním překvapení. Odhady se pohybovaly od poklesu o 11 % do růstu o 1 %. Nejistota odhadů byla tentokrát nesmírně veliká a obecně se čekaly velmi špatná čísla.
Předpokládali jsme o něco silnější růst prodejů potravin z důvodu předzásobení se domácností kvůli epidemii. K předzásobení potravinami evidentně docházelo, nicméně meziroční růst prodejů potravin o téměř 4 % nemohl nahradit propad prodejů ve zbytnějších položkách spotřebního koše.
Nejvíce padal prodej oděvů a obuvi a zboží související s trávením volného času. Silně se snížil i prodej výpočetní techniky a výrobků pro domácnost. Dle očekávání výraznějšího meziročního růstu (o 9 %) dosáhl prodej farmaceutického zboží. Pandemie obecně nahrávala zásilkovým prodejům přes, kde meziroční růst dosáhl 20,8 %.
Připomeňme, že v první polovině měsíce byly ještě obchody normálně otevřeny, přičemž ze strachu z epidemie naopak docházelo k předzásobení. Obchody byly uzavřeny až od poloviny března, takže průměr za celý měsíc plně nevypovídá o tom, jak silně se tržby propadly.
Dubnový výsledek maloobchodu bude ještě horší a teprve od května bychom měli vidět zlepšení s tím, jak dochází k postupnému odstraňování opatření proti epidemii. Nicméně ochota a možnost spotřebitelů utrácet bude i nadále omezována jednak tím, že řada opatření bránící běžnému fungování přetrvává a pak také obavami z budoucnosti. Nezaměstnanost již začala růst a očekávání budoucího růstu mezd naopak klesly. Takové prostředí bude rychlejší růst tržeb maloobchodu brzdit.
Za celý letošní rok čekáme pokles maloobchodních tržeb o 5,3 % a v příštím roce růst o 3,8 %. Slábnoucí spotřeba domácností je argumentem pro další snížení úrokových sazeb ČNB.
Autor: MICHAL BROŽKA Senior Economist Investment Banking Komerční banka, a. s.
|
6.5.2020
PředchozíDalší
| | |