Tržby maloobchodníků zamrzly

Maloobchodní tržby bez zahrnutí prodeje aut v březnu se oproti předchozímu měsíci snížily o 12,2 %. V meziročním vyjádření tržby klesly o 8,9 % bez aut. Prodej aut meziročně klesl o 31,7 % a celkové maloobchodní tržby se zahrnutím aut se tak meziročně propadly o 15,5 %.

Mediánový odhad trhu pro tržby bez prodejů byl činil -7,1 %, přičemž my jsme odhadovali pokles o 4,3 %. Přesto nelze mluvit o významném negativním překvapení. Odhady se pohybovaly od poklesu o 11 % do růstu o 1 %. Nejistota odhadů byla tentokrát nesmírně veliká a obecně se čekaly velmi špatná čísla.

Předpokládali jsme o něco silnější růst prodejů potravin z důvodu předzásobení se domácností kvůli epidemii. K předzásobení potravinami evidentně docházelo, nicméně meziroční růst prodejů potravin o téměř 4 % nemohl nahradit propad prodejů ve zbytnějších položkách spotřebního koše.

Nejvíce padal prodej oděvů a obuvi a zboží související s trávením volného času. Silně se snížil i prodej výpočetní techniky a výrobků pro domácnost. Dle očekávání výraznějšího meziročního růstu (o 9 %) dosáhl prodej farmaceutického zboží. Pandemie obecně nahrávala zásilkovým prodejům přes, kde meziroční růst dosáhl 20,8 %.

Připomeňme, že v první polovině měsíce byly ještě obchody normálně otevřeny, přičemž ze strachu z epidemie naopak docházelo k předzásobení. Obchody byly uzavřeny až od poloviny března, takže průměr za celý měsíc plně nevypovídá o tom, jak silně se tržby propadly.

Dubnový výsledek maloobchodu bude ještě horší a teprve od května bychom měli vidět zlepšení s tím, jak dochází k postupnému odstraňování opatření proti epidemii. Nicméně ochota a možnost spotřebitelů utrácet bude i nadále omezována jednak tím, že řada opatření bránící běžnému fungování přetrvává a pak také obavami z budoucnosti. Nezaměstnanost již začala růst a očekávání budoucího růstu mezd naopak klesly. Takové prostředí bude rychlejší růst tržeb maloobchodu brzdit.

Za celý letošní rok čekáme pokles maloobchodních tržeb o 5,3 % a v příštím roce růst o 3,8 %. Slábnoucí spotřeba domácností je argumentem pro další snížení úrokových sazeb ČNB.

Autor:
MICHAL BROŽKA
Senior Economist
Investment Banking
Komerční banka, a. s.


Komerční banka  |  6.5.2020


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz