Internetové prodeje zabránily výraznějšímu propadu tržeb

Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v dubnu meziročně poklesly o 10,6 %, což bylo podstatně méně, než činila tržní očekávání. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku snížily o 21,2 %. Současně se zveřejněním dubnových dat provedl ČSÚ revizi úrovně tržeb v předchozích měsících. Revidovaná data ukazují, že původně publikované poklesy v březnu nebyly tak výrazné. Zavedení karanténních opatření způsobilo, že řada prodejen byla zcela uzavřena nebo měla omezený provoz, což ovlivnilo prodeje v těchto provozovnách a ovlivnilo i kvalitu statistického šetření. Týkalo se to zejména prodejen s nepotravinářským zbožím. K nejvýraznějšímu meziročnímu poklesu tržeb tak došlo ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví (o 81,1 %) a v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 55,1 %). Na druhé straně významně si polepšily prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkových služeb (o 47,5 %). Po očištění o sezónní faktory byly tržby v maloobchodě reálně meziměsíčně nižší o 4,8 %.

Tržby za prodeje a opravy automobilů v dubnu propadly o 43,4 %, přitom jen obchod s automobily vykázal pokles o 46,4 %, zatímco výdaje na servis se snížily „jen“ o 32,2 %. Už před započetím nákazy Covid-19 se dařilo zásilkovým službám a internetovým prodejům a zavedení karanténních opatření dynamiku těchto prodejů ještě zvedlo. V dubnu tak meziročně přidaly téměř 48 %. Útraty za potraviny byly meziročně nižší o 2,8 %, prodeje pohonných hmot poklesly o 17,2 % a nepotravinářského zboží o 15,4 %.

V dubnu by poklesy tržeb měly dosáhnout příslovečného dna. Květnové postupné uvolňování karanténních opatření a otvírání obchodů by mělo začít zvedat i maloobchodní útraty. Nicméně návrat na předkrizové úrovně bude spíše dlouhodobý. Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu. Pokud spotřebitelé přestanou mít obavy z budoucnosti a situace v ekonomice se stabilizuje, mohla by na druhou stranu odkládaná spotřeba pomoci rychlejšímu návratu tržeb na předkrizové úrovně.

Autor: Luboš Růžička, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička


Raiffeisenbank  |  5.6.2020


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz