S reklamací vyúčtování energií má zkušenost 29 % Čechů
Koncem jara nachází řada českých domácností ve schránce roční vyúčtování spotřeby energií. Čtyři pětiny z nich vědí, že jim ho posílá dodavatel. Jak dále ukázal průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, Češi ale tápou v tom, kdo provádí odečty energií potřebné ke zhotovení vyúčtování. Že jde o distributora, ví pouze 52 % z nich. Nesrovnalosti v odečtech pak bývají důvodem k reklamaci vyúčtování, s níž má zkušenosti 29 % respondentů. Nejčastějším důvodem reklamace je odečet odhadem distributora.
86 % účastníků průzkumu správně odpovědělo, že odečet energií se zpravidla provádí jednou ročně. Zákazník musí při odečtu umožnit pracovníkovi distributora přístup k elektroměru či plynoměru. Na oplátku má právo požádat ho o identifikaci, konkrétně služebním a také občanským průkazem. O této skutečnosti ale ví pouze 12 % dotázaných.
Pouhých 19 % oslovených ví, že odečet odhadem provádí distributor. „Odečet odhadem volí distributor tehdy, když nelze provést odečet plynoměru či elektroměru na místě, anebo v případě, že dochází ke změně dodavatele energií,“ vysvětluje Markéta Witoszová, energetická analytička portálu Ušetřeno.cz a dodává: „Vzdáleně vypočtená spotřeba se samozřejmě může dost lišit od té uvedené na měřidle, proto se určitě vyplatí zkontrolovat si, o kolik se odhad liší od reality, a případně takové vyúčtování reklamovat.“
Ve vyúčtování se mohou objevit určité nesrovnalosti, nejčastěji jde o nesoulad vyúčtované spotřeby se skutečnou. S reklamací má podle průzkumu zkušenost 29 % Čechů. Ve třetině případů se jednalo o nesrovnalost spojenou s odečtem odhadem distributora a v pětině se samoodečtem. Pozitivním signálem pro zákazníky je, že ve více než 80 % těchto případů dodavatel reklamaci uznal.
|
15.6.2020
PředchozíDalší
| | |