Češi jsou konzervativní, jezdí Škodovkou v šedé metalíze starou dvanáct let
Čeští řidiči se drží tradic – většina jezdí autem značky Škoda, barvy šedé metalízy a jejich auto je staré zhruba 12 let. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Generali PPF Holdingu (GPH), který se uskutečnil zároveň v devíti zemích střední a východní Evropy*. Kromě Čechů si nejčastěji pojišťují Škodovku ještě Slováci. V ostatních zemích jednoznačně vede Volkswagen, na dalších místech jsou pak Opel, Fiat a Ford.
Auto značky Škoda si v Čechách u obou pojišťoven GPH, České pojišťovny a Generali, pojistí v rámci povinného ručení až 38 % všech řidičů, havarijně pak dokonce 42 %. Se stejnou značkou pak nejvíce lidí také hlásí většinu škod. Oblíbená je Škodovka ještě u Slováků (22 %), mezi pěti nejoblíbenějšími značkami se objevila také v Rumunsku (6 %), v Maďarsku (5,18 %) a ve Slovinsku (2,77 %). Tak silnou pozici, jakou má česká Škodovka na trhu v České republice, nemá v ostatních zemích žádné jiné auto. U Srbů vede místní značka Zastava (16,5 %), u Rumunů Volkswagen (21 %), Dacia je na druhém místě s 19 %. Bulhaři a Maďaři si pojišťují nejčastěji auta značky Opel.
Pokud jde o barvy, mezi českými řidiči jednoznačně vede šedá metalíza. Takové auto má 12 % všech motoristů, kteří mají auto pojištěné v rámci povinného ručení. U havarijního pojištění je to dokonce 18 %. I zbývající řidiči sází na tradiční barvy – červená (11 %), bílá (10 %) a modrá metalíza (9 %). Češi tak v podstatě následují evropský trend, v Maďarsku si pořizuje šedostříbrná auta dokonce 27 % řidičů. V Srbsku vede bílá s 16 %.
Průměrné stáří auta, které si klienti pojišťují v rámci povinného ručení u pojišťoven Generali PPF Holdingu, se pohybuje v rozmezí od 8 do 16 let. Slovinci si nejčastěji pojišťují pouze auta do 8 let věku, na druhé straně Bulhaři si pojišťují až 16 let stará auta. Průměrné stáří auta v Česku je podle statistik pojišťovaných aut u pojišťoven GPH 12,2 roku. „Průměrné staří motorových vozidel v Česku neklesá, naopak roste. V současné době je dokonce nejvyšší od roku 2007. Zatímco průměrné stáří vozového parku osobních automobilů činí v zemích Evropské unie 8,2 roku, v Česku se už čtvrtý rok drží u hranice 14 let. Tento trend potvrzují i naše statistiky,“ říká Jiří Střelický, vedoucí produktového kompetenčního centra Generali PPF Holdingu, a dodává: „Zatímco u povinného ručení jsou pojišťovaná auta nejčastěji kolem 14 let věku, u havarijního pojištění je situace zcela jiná. Havarijně si lidé pojišťují auta maximálně šest let stará.“
Průzkum také ukázal řadu dalších zajímavostí:
• Havarijní připojištění využívá ve většině zemí jen menšina obyvatel. V České republice je jen 25 % řidičů, kteří si k povinnému ručení uzavřou zároveň havarijní připojištění, v Chorvatsku to je 20 %, v Bulharsku 5 % a v Srbsku dokonce jen 3 %. Úplně opačný extrém jsou Slovinci, kde je poměr povinné ručení s havarijním připojištěním vs. pouze povinné ručení padesát na padesát.
• Nejčastěji pojišťovanou značkou v regionu v rámci povinného ručení je Volkswagen. Nejčastěji si jej pojišťují Poláci, Rumuni a Chorvaté. Obecně platí, že nejčastěji pojišťovaná auta v rámci povinného ručení zároveň nejčastěji reportují hlášené škody. Jednoznačně tak v jednotlivých zemích vede Volkswagen. Druhou značkou nejčastěji hlásící v jednotlivých zemích škody je Ford. U havarijního pojištění patří mezi nejčastěji pojišťované značky Opel. Česká Škoda se v mezinárodním srovnání značek havarijně pojištěných vozů umístila v zemích střední a východní Evropy na druhém místě a na stejném místě se umístila, i pokud jde o počet hlášených škod. Jen Bulharsko a Slovinsko škodovku ve svých statistikách pěti nejčastěji pojišťovaných značek nezaznamenaly vůbec.
*Průzkum se uskutečnil v zemích: Česká republika, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko, Chorvatsko, Bulharsko.
|
29.10.2012
PředchozíDalší
| | |