Generali PPF holding: V cenách povinného ručení mezi zeměmi střední a východní Evropy jsou velké rozdíly
• Motoristé v ČR platí za povinné ručení skoro nejméně z celého regionu (v průměru 1 800 korun ročně pro řidiče dlouhodobě jezdící bez nehod s vozidlem o objemu 1,2 litru) • Experti varují: Trh se nechová racionálně, mohou tak být ohroženy budoucí nároky dnešních poškozených • Na Balkáně najdeme jak nejlevnější, tak i nejdražší povinné ručení • Ve velkých městech je nejlevnější ručení v Srbsku, na vesnicích v Maďarsku • Ceny povinného ručení u nás určitě porostou • Západoevropský cenový průměr (v přepočtu) 6 000 korun ročně ale v regionu střední Evropy nehrozí
Praha 4. prosince 2012 - Ceny povinného ručení se mezi zeměmi střední a východní Evropy liší (v přepočtu) v řádech tisíců korun. V kategorii aut 1.2L (50 kW) při věku řidiče 35 let, který jezdí deset let bez nehod, se ceny pohybují od 2 tisíc Kč až po téměř 5,5 tisíce Kč ročně. U rizikových řidičů s krátkou praxí, případně řidičů, kteří způsobují nehody, ceny rostou i více než na dvojnásobek. Nejlevnější povinné ručení mají dobří řidiči v Srbsku, kde se dokáží dostat i pod dva tisíce, a na maďarském venkově. Nejdražší naopak v Chorvatsku, kde se ceny šplhají až téměř k šesti tisícům. Vyplývá to z posledního mezinárodního průzkumu mezi firmami Generali PPF Holdingu (GPH), který se uskutečnil v 9 zemích střední a východní Evropy. Česká republika má přitom jedny z nejnižších cen v regionu. Například v Chorvatsku je povinné ručení až třikrát dražší než v ČR, Slovinci platí dvakrát tolik.
„Nízké ceny povinného ručení v České republice oproti ostatním srovnatelným zemím souvisí i s momentální ekonomickou výkonností jednotlivých zemí, s cenou vozidel na trhu nebo počtem aut na silnicích. Primárně jsou nicméně výsledkem aktuální nabídky a poptávky na trhu, systému slev a systému přiznávání bonusů a malusů, a to jak pro běžnou klientelu, tak i pro firmy,“ vysvětluje Jiří Střelický, vedoucí produktového kompetenčního centra Generali PPF Holding. Stejný trend potvrzuje i nedávná zpráva České kanceláře pojistitelů, která tvrdí, že výše pojistného v České republice je dlouhodobě pod hranicí nákladů spojených s likvidací škod z dopravních nehod.
„Dlouhodobé trendy na pojistném trhu nejsou z pohledu stability trhu pozitivní. Otázkou je, zda povinné ručení již dosáhlo minima a trh se začne v tomto segmentu chovat racionálně. Ceny povinného ručení určitě porostou, je jen otázkou, jak rychle. Lze očekávat, že jako první to pocítí nejhorší řidiči. Počítám se stejným trendem jako v západních zemích, kde pojistné těchto řidičů může být až několikanásobně vyšší než průměrné pojistné,“ říká Jiří Střelický. Podle něj problémem povinného ručení je, že se jedná o závazek pojišťovny vyplácet poškozenému z dnes vybraného pojistného odškodné i do budoucna, a to například i v horizontu 50 let. V některých zemích není regulace dostatečná, takže nenutí pojišťovny vytvářet dostatečné rezervy na tyto budoucí závazky. Iracionální chování trhu tak v těchto zemích ohrožuje budoucí nároky dnešních poškozených.
Průzkum také poukázal na specifickou situaci na trhu povinného ručení v různých zemích. Například ceníkové ceny v Maďarsku jsou sice jedny z nejvyšších v regionu, ale kvůli ostré cenové válce z předchozích let a řadě slev a bonusů, které nemají v jiných zemích obdoby, jsou konečné ceny pro klienty nakonec velmi nízké a pojištění je tam dlouhodobě ztrátové. V Maďarsku lze získat slevy až do výše 3/4 ceny základního pojistného. Podobná je situace také v Polsku, kde až 80 % lidí jezdí s maximálním bonusem. Ten může dosahovat až 60 % ceny povinného ručení.
Podle posledních dostupných statistik Evropské pojišťovací a zajišťovací federace (CEA) činí průměrná cena povinného ručení pro evropské státy (jak západní, tak střední a východní Evropy) 230 eur, tedy téměř 6 tis. Kč. I mezi zeměmi západní Evropy jsou však obrovské rozdíly. Itálie, jako jeden z největších trhů, má například dvakrát vyšší ceny povinného ručení než Francie. Rozdíly v cenách napříč zeměmi jsou dány nabídkou pojišťoven, která se odvíjí od nákladů na pojistná plnění a ty jsou závislé na rizikovosti chování řidičů. Proto pro nikoho, kdo má zkušenosti z italských silnic, nemůže být překvapením, že právě tam jsou ceny nejvyšší. Česká republika je v celoevropském žebříčku téměř na úplném konci, což potvrzuje i aktuální výzkum Generali PPF Holdingu. „Průměrná cena 6 tis. Čechům zatím nehrozí. Celkově však průměrná cena povinného ručení musí narůst minimálně o 20 až 30 %, aby se trh narovnal a eliminovala se jeho ztrátovost,“ domnívá se Jiří Střelický z Generali PPF Holdingu.
Výsledky průzkumu:*
Řidič 35 let 1.2L, 50 kW Hlavní město // Řidič 35 let 1.2L, 50 kW Vesnice, malé město Chorvatsko // 5600 // 3175 Slovinsko // 3475 // 3475 Rumunsko // 3250 // 3075 Polsko // 2925 // 1850 Bulharsko // 2450 // 2350 Slovensko // 2175 // 1900 Maďarsko // 1925 // 1175 ČR // 1813 // 1680 Srbsko // 1790 // 1790
*Ceny jsou pro přehlednost uvedeny v Kč. V cenách jsou započítány obvyklé tržní slevy a bonus za 10 let jízdy bez nehod.
|
4.12.2012
PředchozíDalší
| | |