Kapr versus řízek? Češi jsou o Vánocích konzervativní a holdují tradicím
Češi ani v době vánočních svátků nijak neholdují extravagancím a drží se spíše tradičních scénářů. Tři čtvrtiny z nich plánuje trávit svátky především doma s nejbližší rodinou, k večeři si připraví tradičního smaženého kapra a u vánočního stromečku si zazpívají nebo alespoň poslechnou koledy. Tradiční souboj řízek versus kapr tak jednoznačně vyhrála klasika 3:1. Ukázal to nejnovější průzkum, který pro společnost Home Credit realizovala agentura STEM/MARK.
Další vánoční zvyky však už tak oblíbené nejsou. Krájení jablek uznává jen něco málo přes polovinu respondentů, a spíše tento zvyk baví ženy než muže. Pouštění svíček ve vodě pak plánuje ani ne třetina, lití olova dokonce jen 7 % lidí. Na tradiční vánoční mši se ale překvapivě chystá až třetina lidí. „Češi jsou konzervativní nejen, co se dodržování tradic týče. Letos příliš nehodlají měnit ani způsob nakupování dárků – tradičním místem zůstávají i pro nákupy vánočních dárků kamenné obchody, tam plánuje nakupovat 82 % z nich. E-shopy jim ale šlapou na paty, letos si je pro nákup vánočních dárků vybere více než tři pětiny lidí. Jediným překvapením je, že se pro variantu e-shopů letos nově ve velké míře rozhoduje i starší generace nad 60 let věku,“ přibližuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.
Podle průzkumu také Češi nehodlají vyhazovat horentní sumy za přípravu štědrovečerní tabule. Celkem neplánují průměrně utratit více než 4 000 Kč na domácnost. „Nižší výdaje za jídlo, alkohol, nealko nápoje, stromeček nebo ozdoby souvisí s ekonomickou situací většiny domácností. Vzhledem k růstu inflace, obzvlášť u potravin nebo vyšším daním a také v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností nehodlají lidé riskovat a raději si Vánoce užijí v rodinném kruhu bez zbytečných výdajů,“ vysvětluje Kozub. V restauraci, v zahraničí nebo na chatě bude trávit svátky méně než procento lidí.
Náklady na štědrovečerní večeři a výzdobu Věc || Česko Potraviny || 2 291 Kč Ozdoby a další předměty || 574 Kč Alkoholické nápoje || 490 Kč Nealkoholické nápoje || 390 Kč Stromeček || 251 Kč
Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.
|
7.12.2012
PředchozíDalší
| | |