Kapr versus řízek? Češi jsou o Vánocích konzervativní a holdují tradicím

Češi ani v době vánočních svátků nijak neholdují extravagancím a drží se spíše tradičních scénářů. Tři čtvrtiny z nich plánuje trávit svátky především doma s nejbližší rodinou, k večeři si připraví tradičního smaženého kapra a u vánočního stromečku si zazpívají nebo alespoň poslechnou koledy. Tradiční souboj řízek versus kapr tak jednoznačně vyhrála klasika 3:1. Ukázal to nejnovější průzkum, který pro společnost Home Credit realizovala agentura STEM/MARK.

Další vánoční zvyky však už tak oblíbené nejsou. Krájení jablek uznává jen něco málo přes polovinu respondentů, a spíše tento zvyk baví ženy než muže. Pouštění svíček ve vodě pak plánuje ani ne třetina, lití olova dokonce jen 7 % lidí. Na tradiční vánoční mši se ale překvapivě chystá až třetina lidí. „Češi jsou konzervativní nejen, co se dodržování tradic týče. Letos příliš nehodlají měnit ani způsob nakupování dárků – tradičním místem zůstávají i pro nákupy vánočních dárků kamenné obchody, tam plánuje nakupovat 82 % z nich. E-shopy jim ale šlapou na paty, letos si je pro nákup vánočních dárků vybere více než tři pětiny lidí. Jediným překvapením je, že se pro variantu e-shopů letos nově ve velké míře rozhoduje i starší generace nad 60 let věku,“ přibližuje výsledky průzkumu analytik Home Creditu Michal Kozub.

Podle průzkumu také Češi nehodlají vyhazovat horentní sumy za přípravu štědrovečerní tabule. Celkem neplánují průměrně utratit více než 4 000 Kč na domácnost. „Nižší výdaje za jídlo, alkohol, nealko nápoje, stromeček nebo ozdoby souvisí s ekonomickou situací většiny domácností. Vzhledem k růstu inflace, obzvlášť u potravin nebo vyšším daním a také v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností nehodlají lidé riskovat a raději si Vánoce užijí v rodinném kruhu bez zbytečných výdajů,“ vysvětluje Kozub. V restauraci, v zahraničí nebo na chatě bude trávit svátky méně než procento lidí.

Náklady na štědrovečerní večeři a výzdobu
Věc || Česko
Potraviny || 2 291 Kč
Ozdoby a další předměty || 574 Kč
Alkoholické nápoje || 490 Kč
Nealkoholické nápoje || 390 Kč
Stromeček || 251 Kč

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.


Home Credit  |  7.12.2012


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz