Global Blue: Vyšší DPH přiláká do ČR více turistů ze zemí mimo EU
Nedávné zvýšení sazby DPH může napomoci rozvoji českého cestovního ruchu a zvýšit tržby tuzemským obchodníkům. Turisté, kteří nakoupí v ČR, nyní totiž mohou díky vyšší DPH a při využití služby Tax Free získat zpět víc než v jiných státech. Zejména světové luxusní značky totiž drží ve většině zemí stejnou cenovou politiku, a zvýšení daně tak do koncových cen svého zboží pravděpodobně nepromítnou. Česká republika by se tím mohla z hlediska atraktivity nákupů dostat na úroveň ostatních států v regionu. Pro srovnání, v sousedním Rakousku dosahují sazby DPH 10 a 20 procent, v Německu pak 7 a 19 procent.
Dominantní podíl mezi cizinci ze zemí mimo EU, kteří přijíždějí nakupovat do České republiky, dlouhodobě drží Rusové a jejich podíl stále roste. V roce 2012 dosahoval už téměř 51 %. Největší příležitostí pro turistický ruch a především pro značkové a luxusní obchody, jsou letos Číňané. V roce 2011 činil podíl Číňanů na celkových Tax Free tržbách 7,91 %, v loňském roce to bylo už 9,92 %.
„Číňané při jednom nákupu utrácejí v průměru nejvíce ze všech národností, přes 14 tisíc korun. Tato částka v letošním roce i nadále poroste,“ konstatuje Jiří Macas, regionální manažer společnosti Global Blue, která vrací DPH turistům.
Číňané, kteří jsou z hlediska nákupů přes Tax Free celosvětovou jedničkou (21 %), se zaměřují především na nákup luxusního zboží. Nakupování je jejich primární motivací pro vycestování za hranice své země. Do Evropy přitom míří 23 % z nich.
Jak Číňané, tak Rusové mají službu Tax Free ve velké oblibě. I proto se dá očekávat, že jejich nákupy v ČR letos porostou. Zvýšení sazby DPH na 21 % od prvního ledna totiž zatraktivní ČR v rámci Evropy právě pro turisty přijíždějící ze zemí mimo EU. Díky nejvyšší DPH ze srovnatelných nákupních destinací v rámci regionu mohou v ČR na značkových produktech s využitím Tax Free ušetřit nejvíce.
Společnost Global Blue očekává, že letos se v tuzemsku ve větší míře projeví celosvětový trend tzv. globeshopperů. To jsou turisté, kteří cestují zejména kvůli nákupům. Tato skupina celosvětově neustále roste. Praha je dnes co do množství a kvality zastoupených značek více než srovnatelná například s Vídní.
Dalším impulsem pro rozvoj nákupní turistiky v ČR by mohlo být vstřícnější vydávání víz občanům Ruské federace a zavedení přímé linky mezi Čínou a Českou republikou. „Právě chybějící přímý let komplikuje lepší využití příležitostí celosvětového trendu nárůstu počtu čínských globeshopperů, kteří jsou celosvětově nejsolventnější. Jiné země z tohoto růstu výrazně profitují,“ vysvětluje Jiří Macas.
|
10.1.2013
PředchozíDalší
| | |