Ministerstvo financí: Pokladní plnění státního rozpočtu za první dva měsíce roku 2013 - přebytek hospodaření 5,6 mld. Kč
Ke konci února 2013 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 196,6 mld. Kč, celkové výdaje 191,0 mld. Kč a přebytek hospodaření 5,6 mld. Kč. Za stejné období minulého roku byl naopak vykázán schodek ve výši 16,6 mld. Kč.
„I když se jedná o nejlepší výsledek od roku 2000, nelze na základě dvou měsíců vyvozovat žádné seriózní závěry ohledně celého roku,“ upozornil ministr financí Miroslav Kalousek. „Máme zde spoustu mimořádných vlivů, např. platby na regionální školství byly odeslány dříve než minulý rok. Bez toho by se meziroční saldo zlepšilo ještě více,“ dodal ministr financí.
Příjmy státního rozpočtu
Na meziročním růstu celkových příjmů o 29,1 mld. Kč se podílely především daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení a příjmy z EU.
Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vzrostly o 15,8 mld. Kč, tj. o 20,5 %.
Hlavním zdrojem tohoto růstu bylo inkaso DPH a spotřebních daní.
Inkaso DPH ve výši 39,4 mld. Kč meziročně vzrostlo o 10,2 mld. Kč, tj. o 34,9 %. Zde se zatím s ohledem na časový posun neprojevil růst sazeb o jeden procentní bod od roku 2013, ale se zpožděním zvýšení spodní sazby v roce minulém. Inkaso daně v samotném únoru dosáhlo vlivem vratek tradičně nižší hodnoty, a to 4,8 mld. Kč (v únoru 2011 to bylo -3,4 mld. Kč, proto nelze zatím výrazný meziroční růst přeceňovat). Pro rok 2013 došlo i ke změně parametrů rozpočtového určení u této daně (pro státní rozpočet 71,31 % celostátního výnosu, tj. o 0,47 p.b. méně než v roce 2012).
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 31,6 mld. Kč, což je o 5,1 mld. Kč více než ve stejném období roku 2012. Na tom se podílelo zejména inkaso spotřební daně z tabákových výrobků, které meziročně vzrostlo o 6,4 mld. Kč. Zde se projevil vliv předzásobení tabákovými výrobky z důvodu zvýšení sazeb tabákových výrobků od 1. 1. 2013 na základě závazku vůči Evropské unii. Další změnou v oblasti spotřebních daní je pro rok 2013 snížení vrácení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu, tzv. zelené nafty, z 60 % na 40 %.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 3,1 % dosáhlo 15,8 mld. Kč.. Na rok 2013 došlo ke změně parametrů rozpočtového určení daní (pro státní rozpočet 66,98 % celostátního výnosu, tj. o 1,2 p.b. méně než v roce 2012).
Ke změně rozpočtového určení daní v neprospěch státního rozpočtu došlo i u daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání (pro státní rozpočet 50,5 % celostátního výnosu, tj. o 1,308 p.b. méně než v roce 2012). Nízké inkaso (0,2 mld. Kč) souvisí s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně plyne do státního rozpočtu na konci každého čtvrtletí.
U daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou (pro státní rozpočet nově určeno 67,5 % celostátního výnosu, tj. o 2,18 p.b. méně než v roce 2012), s dosavadním inkasem ve výši 2,1 mld. Kč, by se ve výnosu roku 2013 mělo promítnout zvýšení srážkové daně z 15 % na 35 % u zahraničních daňových rezidentů.
Dosavadní nízké inkaso DPPO (1,1 mld. Kč) souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. Pro rok 2013 došlo i zde ke změně parametrů rozpočtového určení daní (pro státní rozpočet 67,5 % celostátního výnosu, tj. o 2,18 p.b. méně než v roce 2012).
U majetkových daní, které zatím dosáhly 1,2 mld. Kč, již není na rozdíl od roku 2012 součástí inkasa darovací daň uvalená za bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů pro výrobu elektřiny. Na inkasu daně z převodu nemovitostí by se v roce 2013 mělo projevit zvýšení sazby daně o jeden procentní bod na 4 %.
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení zatím při meziročním poklesu o 3,1 % dosáhly 59,9 mld. Kč. V tuto chvíli se ještě z časových důvodů nijak neprojevilo zavedení tzv. II. pilíře důchodového systému.
Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 43,6 mld. Kč (meziroční růst o 15,3 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 34,0 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2012 vyšší o 12,9 mld. Kč. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh dosáhly 2,3 mld. Kč.
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 191,0 mld. Kč čerpané ke konci února 2013 byly o 7,0 mld. Kč nad úrovní stejného období roku 2012, což bylo způsobeno zejména dřívějším vyplacením záloh na regionální školství oproti minulému roku. Bez tohoto vlivu by výdaje naopak meziročně poklesly.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 500,3 mld. Kč, což představuje 42,4 % všech rozpočtovaných výdajů a o 4,0 % více než skutečnost dosažená v roce 2012 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 3,2 %). Proti rozpočtu 2012 jde o růst o 1,8 %. K 28. 2. 2013 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 77,3 mld. Kč při meziročním poklesu o 2,3 mld. Kč.
Na meziročním růstu celkových výdajů se podílely nejvíce neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně, které dosáhly 29,8 mld. Kč a meziročně byly vyšší o 12,9 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 26,8 mld. Kč, což je o 12,6 mld. Kč více než v roce 2012. Šlo o dvě zálohy regionálnímu školství na leden až duben ve výši 25,8 mld. Kč (ve stejném období roku 2012 byla převedena pouze jedna záloha na leden až únor ve výši 13,2 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,0 mld. Kč (stejně jako v roce 2012).
Na meziroční růst celkových výdajů působily i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 12,9 mld. Kč (růst o 4,0 mld. Kč). Tato skutečnost byla ovlivněna lednovou předsunutou platbou pojistného ve výši 4 mld. Kč (v listopadu a prosinci 2013 bude tato částka zúčtována, a to vždy ve výši 2 mld. Kč).
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 10,5 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 6,8 mld. Kč.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února 2013 přebytkem ve výši 5,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2012 výsledek lepší o 22,1 mld. Kč. Na tom se podílí růst inkasa DPH (o 10,2 mld. Kč), inkasa spotřební daně z tabákových výrobků (o 6,4 mld. Kč) a příjmů z EU (o 12,9 mld. Kč). Naopak na meziroční růst celkových výdajů o 7,0 mld. Kč negativně zapůsobil převod zálohy regionálnímu školství na březen a duben ve výši 12,9 mld. Kč, který byl v roce 2012 uskutečněn až v březnu. Bez této částky by meziroční srovnání hospodaření státního rozpočtu dopadlo ještě lépe.
Hospodaření rozpočtu v samotném únoru skončilo ve schodku 36,8 mld. Kč (v únoru 2012 to bylo 37,5 mld. Kč), když příjmy činily 71,6 mld. Kč (v únoru 2012 to bylo 67,3 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 108,4 mld. Kč (v únoru 2012 to bylo 104,8 mld. Kč). V meziročně vyšších příjmech v samotném únoru se pozitivně projevily v rámci inkasa DPH nižší vratky daně. Naopak v meziročně vyšších výdajích v samotném únoru se na rozdíl od roku 2012 projevila již zmíněná záloha regionálnímu školství na březen a duben.
|
1.3.2013
PředchozíDalší
| | |