Květnové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání
Květnový výsledek maloobchodních tržeb překonal i ta nejoptimističtější očekávání. Oproti dubnu utržili maloobchodníci v reálném vyjádření o 1,7 % m/m více, v meziročním vyjádření byl po očištění o efekt pracovních dnů vykázán vzestup o 1,2 % y/y. Tržby v motoristickém segmentu byly vyšší o 3,8 % y/y (očištěné i neočištěné), v samotném maloobchodě bez prodejů a oprav motorových vozidel se tržby zvýšily o 0,2 % y/y. Meziroční růst byl zaznamenán již dva měsíce po sobě a může tak být příslibem pro vývoj ve druhé polovině roku. Zdá se, že spotřebitelé si začínají připouštět, že to nejhorší má již česká ekonomika za sebou. To naznačuje zvyšující se spotřebitelská důvěra, již od konce loňského roku poměrně rychle klesá inflace, v posledních měsících se díky sezónním faktorům snižuje i míra nezaměstnanosti. Čeští spotřebitelé jsou citliví zejména na cenový vývoj. Klesající inflace a příznivější ceny bezesporu ovlivnily ochotu domácností utrácet za kulturu, spot a rekreaci, počítače a komunikační prostředky či textil a obuv. Naopak stále se šetří na potravinách, jejichž ceny po loňské nepříznivé úrodě rostly (v posledních měsících se však již stabilizovaly). Cenově výhodnější nákup přes internet a zásilkové služby zaznamenal meziroční nárůst o vysokých 22,7 % y/y. Druhá polovina letošního roku by měla být pro české maloobchodníky příznivější než ta první. Za leden až květen jsou reálné maloobchodní tržby stále meziročně o 1,2 % níže. Již více než rok z historického dna se postupně zvyšující spotřebitelská důvěra by se měla začít promítat do reálně vyšší ochoty domácností utrácet. Tyto tendence by mohl podpořit i fakt, že fiskální konsolidace je již za námi a reálné příjmy domácností by postupně měla podpořit klesající míra inflace. Až do podzimních měsíců by se též neměla zvyšovat míra nezaměstnanosti. Nicméně vzhledem k nepříznivým výsledkům sektoru za první měsíce letošního roku bude i za celý letošní rok jako celek zaznamenán pokles reálných maloobchodních tržeb. Po loňských -0,9 % by však měl letos činit pouhých -0,3 %. Zejména kvůli očekávanému růstu reálných mezd v roce 2014 očekáváme pro příští rok již růst maloobchodních prodejů, a to o 1,9 %. Jan Vejmělek Economic & Strategy Research Investment Banking Komercni banka, a. s.
|
4.7.2013
PředchozíDalší
| | |