Prázdniny náladě v ekonomice nepomohly

Prázdniny a teplé počasí náladě v ekonomice příliš nepomohly. Souhrnný indikátor mírně klesl na -3,4 bodu, výsledná hodnota tak letos neustále kolísá. Zhoršení nálady má na svědomí sektor služeb, který výrazně propadl z 23,3 bodu na 19,7 bodu a také částečně spotřebitelé. Ostatní sledované segmenty ukázaly pozitivnější pohled. V sektoru služeb zavládl v červenci pesimismus. Hodnocení současné situace klesá, a stejně tak očekávání na následujících pár měsíců.

Rozhodující váhu v celém indikátoru má průmysl, který tvoří dvě pětiny tohoto ukazatele. Hodnota v průmyslu rostla z -9,7 bodu na 7,7 bodu. Růst optimismu je spojený hlavně se zahraniční poptávkou, která je stále klíčová pro celý český průmysl a tím i ekonomiku. Průmysl také očekává, že v příštích měsících bude růst jeho produkce, což je zásadní a pro ekonomiku dobrá zpráva. Hlavní problém, který průmysl aktuálně trápí, je stále nedostatečná poptávka, která brzdí celý obor. Pokud bude růst zahraniční poptávka, tak se i průmyslu bude dařit dobře.

Pozitivní hodnota tentokrát přišla i ze stavebnictví. Růst z -53,5 bodu na -48 sice neznamená konec krize stavebnictví, ale jde o znatelné zlepšení. Na stavebnictví se mírně pozitivně podepsaly letošní povodně, kdy stavební firmy očekávají vyšší aktivitu a zájem o jejich služby. Jak od konečných spotřebitelů při opravách a rekonstrukcích, tak i od firem a hlavně státu, který se podílí a bude podílet například na opravách zničené infrastruktury. To by mělo jednorázově podpořit české stavebnictví, které je dlouhodobě v útlumu a vyfukuje předkrizovou bublinu.

Nemalou roli hrají ale spotřebitelé. Jejich nálada tentokrát klesla z -19 bodů na -20,5 bodu. Přestože meziměsíčně jde o horší číslo, tak v dlouhodobém měřítku je jasně vidět zlepšení a rostoucí trend. Na spotřebitele výrazně pozitivně působí nízká inflace, která je nenutí tolik spořit, což by se v budoucnu mohlo projevit ve větší ochotě utrácet a zvednout domácí spotřebu. Tím by spotřebitelé mohli konečně rozseknout začarovaný kruh ekonomické krize. Naopak ale negativní vliv má nezaměstnanost, která se stále více začíná projevovat na očekávání spotřebitelů a jejich plánování. Lidé vnímají její vyšší hodnotu a horší situaci na trhu práce.

Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.


Cetelem  |  29.7.2013


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz