Schodek státního rozpočtu se meziročně snížil o více než 30 mld. Kč

Ke konci srpna dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 703,5 mld. Kč, celkové výdaje 739,7 mld. Kč a schodek hospodaření 36,2 mld. Kč. Schodek se tak meziročně snížil o více než 30 mld. Kč, což představuje nejlepší výsledek od roku 2008.

Příjmy státního rozpočtu

Na meziročním růstu celkových příjmů o 38,4 mld. Kč se nejvíce podílely nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery, a to zejména příjmy z EU (o 32,9 mld. Kč), a z daňových příjmů také inkaso DPH (o 14,3 mld. Kč).

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vzrostly o 0,2 mld. Kč, tj. o 0,1 %.

Inkaso DPH ve výši 141,8 mld. Kč meziročně vzrostlo o 14,3 mld. Kč, tj. o 11,3 %. Na plánovaném růstu rozpočtu proti skutečnosti 2012 o 6,2 % se nejvíce podílí novela zákona o DPH, která zvýšila obě sazby daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod na 15 a 21 procent. V samotném srpnu došlo k meziročnímu růstu inkasa DPH, které náleží státnímu rozpočtu, o 9,9 mld. Kč. Nepravidelný vývoj inkasa DPH z hlediska meziročního srovnání i v jiných měsících roku je částečně projevem legislativních změn platných od roku 2013, které vedly ke snížení počtu čtvrtletních plátců ve prospěch měsíčních, a tím pádem i ke změně vývoje inkasa DPH v jednotlivých měsících roku. Popsané změny znamenají, že v prvních měsících jednotlivých čtvrtletí (duben, červenec) dochází k výraznějšímu meziročnímu poklesu inkasa, zatímco v druhých měsících čtvrtletí (únor, květen, srpen) k růstu.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 84,7 mld. Kč, což je o 4,9 mld. Kč, tj. o 5,5 %, méně než ve stejném období roku 2012. Na tom se podílelo zejména inkaso spotřební daně z minerálních olejů, které meziročně kleslo o 2,3 mld. Kč. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků meziročně pokleslo o 1,5 mld. Kč. Od 1. 1. 2013 došlo ke zvýšení sazeb daně u tabákových výrobků. Další změnou v oblasti spotřebních daní je pro rok 2013 snížení vrácení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu, tzv. zelené nafty z 60 % na 40 %.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti meziročně rostlo o 3,9 % a dosáhlo 54,2 mld. Kč. Důvodem je zejména zrušení základní slevy pro pracující důchodce a zavedení tzv. solidární přirážky ve výši 7 % z příjmů převyšujících 4násobek průměrné mzdy.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání zatím dosáhlo záporné hodnoty -1,6 mld. Kč (před rokem činilo -1,0 mld. Kč). Záporné plnění souvisí s vratkami daně na základě daňových přiznání podávaných z velké části do konce března, které proběhly tradičně v dubnu.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou ve výši 5,9 mld. Kč představuje meziroční pokles o 0,7 mld. Kč. Na to má pravděpodobně vliv zejména pokles hrubého provozního přebytku snižující disponibilní zdroje k rozdělení, dále pak i pokles úrokové míry z vkladů u bank a možný nižší objem uzavřených dohod o provedení práce.

Inkaso daně z příjmů právnických osob dosáhlo za 8 měsíců roku 45,7 mld. Kč. To představovalo meziroční pokles o 8,0 mld. Kč, tj. o 14,9 %. U daně z příjmů právnických osob nebyly pro rok 2013 přijaty žádné významné legislativní změny.

Na meziroční srovnání inkasa DPH, DPPO a DPFO, které náleží státnímu rozpočtu, působí negativně změna v rozpočtovém určení daní. Ta od 1. 1. 2013 posiluje příjmy obcí zejména na úkor příjmů státního rozpočtu.
U majetkových daní, které zatím dosáhly 5,8 mld. Kč a meziročně klesly o 2,1 mld. Kč, již není na rozdíl od roku 2012 součástí inkasa darovací daň uvalená za bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů pro výrobu elektřiny. Na inkasu daně z převodu nemovitostí by se v roce 2013 mělo projevit zvýšení sazby daně o jeden procentní bod na 4 %.

U příjmů z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním poklesu o 0,5 % dosáhly 246,2 mld. Kč, rozpočet počítá s růstem o 1,7 % proti skutečnosti 2012. Do rozpočtu byl zapracován dopad zavedení 2. pilíře důchodového spoření platného od 1. 1. 2013, který je zatím marginální.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 114,9 mld. Kč (meziroční růst o 39,4 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 82,1 mld. Kč, a byly tak proti stejnému období roku 2012 vyšší o 32,9 mld. Kč. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh dosáhly 6,1 mld. Kč.

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 739,7 mld. Kč čerpané ke konci srpna 2013 byly o 7,6 mld. Kč nad úrovní stejného období roku 2012.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky, především na důchody. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 500,3 mld. Kč, což představuje 42,4 % všech rozpočtovaných výdajů a o 4,0 % více než skutečnost dosažená v roce 2012 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 3,2 %). Proti rozpočtu 2012 jde o růst o 1,8 %. Za 8 měsíců roku bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 317,5 mld. Kč při meziročním poklesu o 1,0 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 69,6 mld. Kč a meziročně byly vyšší o 2,1 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 54,6 mld. Kč, což je o 0,6 mld. Kč více než v roce 2012. Šlo o čtyři zálohy regionálnímu školství na leden až srpen v celkové výši 51,6 mld. Kč (ve stejném období minulého roku vyplaceny také 4 zálohy ve výši 51,0 mld. Kč) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,0 mld. Kč (stejně jako ve stejném období minulého roku).

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 39,4 mld. Kč vykázaly meziroční růst o 4,1 mld. Kč. Tento růst byl ovlivněn lednovou předsunutou platbou pojistného ve výši 4 mld. Kč (v listopadu a prosinci 2013 bude tato částka zúčtována, a to vždy ve výši 2 mld. Kč).

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 48,1 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 12,5 mld. Kč a plnění rozpočtu po změnách na 47,0 %.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu za leden až srpen 2013 skončilo schodkem ve výši 36,2 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2012 výsledek příznivější o 30,8 mld. Kč. Na tomto výsledku se pozitivně odráží meziročně vyšší inkaso celkových příjmů o 38,4 mld. Kč (z toho růst EU příjmů o 32,9 mld. Kč a inkasa DPH o 14,3 mld. Kč), zatímco čerpání výdajů z meziročního hlediska spíše stagnuje (růst o 1,0 %, tj. o 7,6 mld. Kč).

Hospodaření rozpočtu v samotném srpnu skončilo schodkem 8,7 mld. Kč (v srpnu 2012 to bylo 15,3 mld. Kč), když příjmy činily 73,6 mld. Kč (v srpnu 2012 to bylo 67,7 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 82,3 mld. Kč (v srpnu 2012 to bylo 83,0 mld. Kč). Na meziroční růst příjmů v samotném srpnu o 5,9 mld. Kč působilo zejména inkaso DPH (růst o 9,9 mld. Kč).


Ministerstvo financí ČR  |  2.9.2013


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz