Maloobchod potěšil - rostl o 4 %
Výsledky maloobchodních tržeb za červenec výrazně potěšily. Meziročně rostly o 4 % a meziměsíčně o 0,7 %. Na první pohled jde o výborný výsledek, který je pro českou ekonomiku výrazný. Přehnaný optimismus ale mírní dvě věci. V letošním roce totiž pomohl vyšší počet pracovních dní. Po očištění totiž maloobchodní tržby rostly jen o 0,7 %, tedy stejně, jako je mezikvartální růst. Druhý faktor, proč se tak dobře dařilo maloobchodu, jsou opět prodeje aut, které s celkovým výsledkem výrazně hýbou.
Sektor oprav a prodeje motorových vozidel rostl o 10,7 %, samotný obchod s nimi rostl ještě více. Toto je bezkonkurenčně nejlepší výsledek letošního roku. Velmi kontrastně působí například s letošním březnem, kdy prodeje motorových vozidel padaly o bezmála 10 %. Zájem o automobily je v posledních měsících vidět na statistikách, od dubna se tržby za prodeje drží v kladných číslech. Lepším prodejům pomáhají jak nízké ceny samotných vozů, tak i produktové novinky, na které čeští zákazníci reagují.
Pozitivní hodnota ale přišla i z "čistého" maloobchodu, tedy sektoru NACE 47. Ten rostl meziročně o 1,4 % a čísla tak podpořil. Stejnou hodnotou totiž rostly i tržby za potraviny ve stálých cenách. Neznamená to sice, že by se trend poklesu poptávky po potravinách otočil, ale ukazuje na postupné zlepšení. V letošním roce se totiž hodnoty už třikrát dokázaly dostat do rostoucích čísel. Spotřebitelé dále nechtějí omezovat svou spotřebu, a pokud měli možnost vyměnit v nákupním košíku dražší potraviny za levnější, udělali to již dříve. Prostor pro další poklesy tedy není tak velký.
Nestorem maloobchodu je pak internetový prodej, který si připsal o čtvrtinu více (25,8 %). Na tyto výborné hodnoty má vliv rozšiřování sortimentu prodávaného zboží online. Už dávno to není jen elektronika, ale online lze nakoupit takřka vše - od počítače po rohlíky. Zatímco v dřívějších letech bylo trendem maloobchodu nabídnout co nejlepší cenu u obecně dražšího zboží, nyní se e-shopy rozvíjejí směrem k drobným položkám s nízkou cenou, ale velkým sortimentem.
Michal Kozub Analytik Home Credit a.s.
|
4.9.2013
PředchozíDalší
| | |