Schodek státního rozpočtu stále o více než 30 mld. Kč meziročně nižší

Ke konci září dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 806,4 mld. Kč, celkové výdaje 844,7 mld. Kč a schodek hospodaření 38,2 mld. Kč. To představuje o 33,17 mld. Kč lepší výsledek v porovnání se zářím roku 2012 a nejlepší výsledek od roku 2008.

Příjmy státního rozpočtu

Na meziročním růstu celkových příjmů o 49,3 mld. Kč se nejvíce podílely nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery, a to zejména příjmy z EU (o 29,8 mld. Kč), a z daňových příjmů také inkaso DPH (o 14,9 mld. Kč). Meziroční růst ovlivnilo i 10 mld. Kč převedených v září do kapitoly VPS z Fondu privatizace na krytí deficitu důchodového systému.

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vzrostly o 3,9 mld. Kč, tj. o 1,0 %.

Inkaso DPH ve výši 158,3 mld. Kč meziročně vzrostlo o 14,9 mld. Kč, tj. o 10,4 %. Inkaso této daně je zatím vyšší než plánovaný růst rozpočtu proti skutečnosti 2012, který činil 6,2 % a na kterém se nejvíce podílela novela zákona o DPH. Ta zvýšila obě sazby daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod na 15 a 21 procent.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 97,1 mld. Kč, což je o 3,6 mld. Kč, tj. o 3,6 % méně než ve stejném období roku 2012. Na tom se podílelo zejména inkaso spotřební daně z minerálních olejů, které meziročně kleslo o 2,0 mld. Kč. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků meziročně kleslo o 0,7 mld. Kč. Další změnou v oblasti spotřebních daní je pro rok 2013 snížení vrácení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu, tzv. zelené nafty z 60 % na 40 %.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 3,8 % dosáhlo 61,2 mld. Kč. Důvodem očekávaného růstu inkasa je zejména zrušení slevy pro pracující důchodce a zavedení tzv. solidární přirážky ve výši 7 % z příjmů převyšujících 4násobek průměrné mzdy.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání zatím dosáhlo záporné hodnoty -0,4 mld. Kč (ve stejném období roku 2012 to bylo +0,3 mld. Kč). Nízké plnění souvisí s vratkami daně na základě daňových přiznání podávaných z velké části do konce března, které proběhly tradičně v dubnu. V samotném září činilo inkaso této daně 1,24 mld. Kč (v září 2012 to bylo 1,25 mld. Kč).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou ve výši 6,7 mld. Kč představuje meziroční pokles o 0,4 mld. Kč Na to má pravděpodobně vliv zejména pokles hrubého provozního přebytku snižující disponibilní zdroje k rozdělení, dále pak i pokles úrokové míry z vkladů u bank a možný nižší objem uzavřených dohod o provedení práce.

Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za devět měsíců roku 64,5 mld. Kč. To představovalo meziroční pokles o 6,2 mld. Kč, tj. o 8,8 %. Inkaso této daně v samotném měsíci září činilo 18,7 mld. Kč, zatímco v září 2012 to bylo 16,9 mld. Kč (k 16. září byla placena čtvrtletní záloha na daň).

Na meziroční srovnání inkasa DPH, DPPO a DPFO, které náleží státnímu rozpočtu, působí negativně změna v rozpočtovém určení daní. Ta od 1.1.2013 posiluje příjmy obcí zejména na úkor příjmů státního rozpočtu.
U majetkových daní, které zatím dosáhly 6,5 mld. Kč a meziročně klesly o 2,0 mld. Kč, již není na rozdíl od roku 2012 součástí inkasa darovací daň uvalená za bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů pro výrobu elektřiny. Na inkasu daně z převodu nemovitostí by se v roce 2013 mělo projevit zvýšení sazby daně o jeden procentní bod na 4 %.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení zatím při meziročním poklesu o 0,4 % dosáhly 276,3 mld. Kč. Do rozpočtu byl zapracován dopad zavedení 2. pilíře důchodového spoření platného od 1.1.2013.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 130,1 mld. Kč (meziroční růst o 46,4 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 85,0 mld. Kč, a byly tak proti stejnému období roku 2012 vyšší o 29,8 mld. Kč. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh dosáhly 6,7 mld. Kč. Na konci září došlo v souladu se zákonem o zrušení Fondu národního majetku k převodu 10 mld. Kč do příjmů státního rozpočtu na kompenzaci deficitu důchodového systému. V roce 2012 (až v říjnu) byla na stejný účel převedena částka 14,4 mld. Kč.

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 844,7 mld. Kč čerpané ke konci září 2013 byly o 16,1 mld. Kč nad úrovní stejného období roku 2012.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky včetně důchodů. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 500,3 mld. Kč, což představuje 42,4 % všech rozpočtovaných výdajů a o 4,0 % více než skutečnost dosažená v roce 2012 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 3,2 %). Proti rozpočtu 2012 jde o růst o 1,8 %. Za 9 měsíců roku bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 358,4 mld. Kč při meziročním růstu o 3,2 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 85,0 mld. Kč a meziročně byly nižší o 0,7 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 67,5 mld. Kč, což je o 1,0 mld. Kč více než v roce 2012. Šlo o 5 záloh regionálnímu školství na leden až říjen v celkové výši 64,5 mld. Kč (ve stejném období minulého roku vyplaceno také 5 záloh ve výši 63,5 mld. Kč) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,0 mld. Kč (stejně jako ve stejném období minulého roku).

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 43,8 mld. Kč vykázaly meziroční růst o 4,0 mld. Kč. Tento růst byl ovlivněn lednovou předsunutou platbou pojistného ve výši 4 mld. Kč (v listopadu a prosinci 2013 bude tato částka zúčtována, a to vždy ve výši 2 mld. Kč).

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 58,6 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 11,5 mld. Kč a plnění rozpočtu po změnách na 56,9 %.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu za leden až září 2013 skončilo schodkem ve výši 38,2 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2012 výsledek příznivější o 33,2 mld. Kč. Na tomto výsledku se pozitivně odráží meziročně vyšší inkaso celkových příjmů o 6,5 %, tj. o 49,3 mld. Kč (z toho růst EU příjmů o 29,8 mld. Kč a inkasa DPH o 14,9 mld. Kč), zatímco čerpání výdajů z meziročního hlediska nevykazuje tak vysoký růst (o 1,9 %, tj. o 16,1 mld. Kč). Meziroční výsledek je zkreslen již zmíněným převodem 10 mld. Kč z Fondu privatizace do příjmů kapitoly VPS na krytí deficitu důchodového systému. Pro stejný účel proběhl v roce 2012 převod 14,4 mld. Kč až v říjnu.

Hospodaření rozpočtu v samotném září skončilo schodkem 2,0 mld. Kč (v září 2012 to bylo 4,4 mld. Kč), když příjmy činily 102,9 mld. Kč (v září 2012 to bylo 92,0 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 105,0 mld. Kč (v září 2012 to bylo 96,4 mld. Kč). Na meziroční růst příjmů v samotném září o 10,9 mld. Kč působil zejména zmíněný převod z Fondu privatizace. Na meziroční růst výdajů v samotném září o 8,6 mld. Kč měly vliv zejména vyšší sociální dávky (o 4,2 mld. Kč) a úrokové výdaje kapitoly Státní dluh (o 2,9 mld. Kč).


Ministerstvo financí ČR  |  1.10.2013


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz