Srpnový maloobchod potvrzuje oživení spotřebitelské poptávky

Srpnový výsledek maloobchodních tržeb potěšil, když maloobchodní tržby meziročně poklesly pouze o 0,3 % (náš odhad -1,4 %, trh -1,0 %). Letošní srpen totiž měl ve srovnání s loňskem o jeden pracovní den méně. Pokud tedy výsledek očistíme, maloobchodní tržby vzrostly o 1,3 %. Meziměsíčně pak byly vyšší o slušných 0,8 %. Za růstem navíc stály rovnoměrně motoristický segment (+1,1 % m/m) i ostatní prodeje (+1,0 %). Ještě na začátku roku byly prodeje slabší, když pokles byl zaznamenán v lednu i únoru. Od té doby se však situace v maloobchodě zlepšovala a srpnový vývoj to jen potvrzuje. Zveřejněná čísla jsou určitě pozitivním signálem, že poptávka domácností letos pomalu sílí. Kromě stabilizace na trhu práce tomu určitě napomáhá klesající inflace. Poslední roky jasně naznačily, že český konzervativní spotřebitel je na cenový vývoj velmi citlivý. Nakonec ukončení fiskální konsolidace, která se bohužel dotýkala zejména rozpočtů domácností, je sám o sobě pro domácnosti také pozitivní. Důležité bude, aby nová vláda po volbách zbytečně nesáhla na reálné příjmy domácností. Zejména jakékoliv zvyšování daní by mohlo opět negativně zasáhnout spotřebitelskou důvěru a ukončit v současné době stále křehké oživení spotřeby.

Dle ČSÚ neočištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se meziročně snížily o 1,8 %, v tom za pohonné hmoty o 5,7 %, potraviny o 1,6 % a za nepotravinářské zboží o 0,8 %. Prodej potravin klesl jak ve specializovaných, tak i v nespecializovaných prodejnách (o 7,3 %; resp. o 1,2 %). Rovněž klesly tržby specializovaných prodejen s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 5,3 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,8 %). Růst si i nadále udržel prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 19,3 %), podobně jako prodej oděvů a obuvi (o 7,1 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 3,6 %) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 1,1 %).

Zdá se, že spotřebitelé si začínají připouštět, že to nejhorší má již česká ekonomika za sebou. To naznačuje zlepšující se spotřebitelská důvěra, která dosáhla svého dna v květnu loňského roku na úrovni 70,6 bodu a od té doby se vyšplhala až na 87,5 bodu. Náladu domácnostem totiž zlepšují konec fiskální konsolidace, stabilizace na trhu práce a klesající inflace (kterou by navíc měly poslat dolů na začátku příštího roku zejména ceny elektřiny). Jedinou brzdou v letošním roce je pokles reálných mezd, kde ovšem svoji roli sehrála daňová optimalizace. Vloni domácnosti i přes zhoršenou reálnou kupní sílu mírně více šetřily, letos patrně míra úspor opět poklesne s pozitivním dopadem do spotřeby a maloobchodních tržeb. Za celý rok očekáváme, že bude maloobchod v průměru stagnovat, příští rok již očekáváme růst o 1,8 %.

Jiří Škop
Economic & Strategy Research
Investment Banking
Komercni banka, a. s.


Komerční banka  |  4.10.2013


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz