Auta zachránila maloobchod

Maloobchodní tržby v srpnu meziročně klesly o tři desetiny procenta. Stalo se tak ale jen kvůli tomu, že letos bylo o jeden pracovní den méně, než v minulém roce. Po očištění totiž tržby vzrostly meziročně o 1,3 % a meziměsíčně o 0,8 %. Jde o velmi dobrý růst a výsledek je celkově nad očekáváním. Přesto nejde o zásadně radostný výsledek, protože většina růstu je tvořená prodejem aut. V samostatném maloobchodě totiž opět došlo k poklesu.

Stejně jako v červenci, i srpnové výsledky poznamenaly prodeje aut. Opět to bylo v pozitivním duchu, když tržby za prodej motorových vozidel rostly o 2,9 % v běžných cenách a 4,3 % ve stálých cenách. Prodeje automobilů jsou typický velký hybatel celého maloobchodního výsledku. Bez jeho započtení maloobchod nedopadl až tak dobře. Bez očištění klesly tržby meziročně o 1,8 %, při započtení rozdílu pracovních dní ale tržby stále klesaly - o 0,8 %. Znamená to jediné - auta dočasně začaly táhnout, a tržby zde rostou díky novým modelům na trhu, ale zájem o nákupy běžného spotřebního zboží je nízký.

Už tradičně propadly tržby za potraviny ve specializovaných prodejnách. Ve stálých cenách klesly o 7,3 %. Výsledek ale odpovídá dlouhodobému trendu, kdy vysoká inflace v sekci potravin nutí spotřebitele snižovat své útraty za ně. Řada lidí z pohraničí navíc volí cestu mimo republiku pro větší nákupy potravin, případně hledají levnější varianty. Podobná situace ale platí i v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin. Situace se může změnit až ve chvíli, kdy poleví rychlý růst cen potravin, který spotřebitelé stále citlivě vnímají.

Překvapení rozhodně není ani téměř dvacetiprocentní růst tržeb v oblasti internetového prodeje. Toho segment dosáhl hlavně rozšiřováním nabízeného sortimentu online, protože nákupy potravin online začínají být i pro české zákazníky zajímavé. Dlouhodobě táhnou samozřejmě nákupy elektroniky a techniky, které jsou základním kamenem internetového prodeje. Srpen byl ale zjevně dobrý pro prodejce oblečení a obuvi. Jejich tržby ve stálých cenách vzrostly o 6,3 % a vytvořili si tak letošní nejlepší výsledek.

Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.


Home Credit  |  4.10.2013


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz