Vzdělání se vyplácí. A hodně.
Nejnovější studie IDEA kvantifikuje dopady různých reformních scénářů českého školství na budoucí příjmy ČR (HDP). Autoři Daniel Münich a Tomáš Protivínský docházejí k závěru, že pokud by se vzdělávací systém podařilo zlepšit tak výrazně jako během polské reformy (1999 a 2009), odhadovaný přírůstek HDP by během budoucích 80-ti let představoval ekvivalent 804 miliard korun ročně, tedy dvojnásobek současných ročních výdajů na důchody a šestinásobek ročních výdajů na školství.
Zvýšení vzdělanostní úrovně ČR na úroveň nejlepšího regionu – Praha - odpovídá dodatečnému HDP ve výši téměř 6 biliónů korun, což je například 149 % HDP roku 2012. "Za lepší základní vzdělání si lidé a společnost ani letos, ani za deset let ještě nic moc nekoupí. Za dvacet let však již ano a v dalších dekádách ještě mnohem více," dodává Münich.
Tato studie též upozorňuje, že vlastní národní šetření vývoje znalostí a dovedností žáků Česká republika stále nemá, proto autoři využívají mezinárodního šetření PISA, prováděného OECD. PISA výsledky českých žáků v matematické a přírodovědné gramotnosti mezi lety 2003 a 2009 prudce klesaly v mezinárodním srovnání, nicméně nejnovější výsledky naznačují růst.
Celou studii si můžete přečíst - http://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_10_2013.pdf
|
20.12.2013
PředchozíDalší
| | |