Výsledek hospodaření státního rozpočtu nejlepší od roku 2008

V roce 2013 skončil státní rozpočet předběžně schodkem hospodaření 80,9 mld. Kč, což je výsledek o 20,1 mld. Kč příznivější než v roce 2012 a zároveň o 19,1 mld. lepší než rozpočtovaný. Tento výsledek dozná ještě mírných úprav s dopadem necelé 0,4 mld. Kč na snížení příjmů a tedy i na zvýšení schodku státního rozpočtu.

Hlavním důvodem nižšího schodku jsou úspory na straně výdajů, které se projevily nejvíce u neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů (úspora 7,2 mld. Kč) a sociálních dávek (úspora 3,6 mld. Kč). U investičních výdajů šlo zejména o pokles investičních transferů SFDI o 11,7 mld. Celkové příjmy převýšily rozpočet o 1,5 mld. Kč a výdaje byly nižší o 17,6 mld., než bylo rozpočtováno.

„I přesto, že hlavní podíl úspor představuje SFDI, ukazuje se, že lze plánovaný schodek zvládnout optimističtěji a lépe i bez razantních zásahů,“ říká ministr financí Jan Fischer.

Pozn.: Zákon o státním rozpočtu ČR na rok 2013 byl novelizován na základě zákona č. 475/2013 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 a o změně zákona č. 504/2012 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2013, ve znění zákona č. 258/2013 Sb. Došlo tak ke snížení příjmů i výdajů SR o 4,4 mld. Kč (tj. bez vlivu na schodek) a tyto změny byly v textu i tabulkách promítnuty.

Příjmy státního rozpočtu

Celkové předběžné příjmy dosáhly ke konci roku 2013 výše 1 092,2 mld. Kč a převýšily tak rozpočet po změnách o 1,5 mld. Kč. Na plnění a také meziročním růstu o 40,8 mld. Kč se podílely zejména nedaňové a ostatní příjmy (růst o 31,0 mld. Kč). Na to měly vliv zejména příjmy z EU, které meziročně vzrostly o 28,8 mld. Kč. Daňové příjmy vč. pojistného na sociální zabezpečení vykázaly růst o 9,8 mld. Kč, nicméně jejich rozpočet zůstal nenaplněn o 9,9 mld. Kč.

Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 550,0 mld. Kč (50,4 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 51,4 %), na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 372,1 mld. Kč (34,1 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 35,3 %) a na nedaňové a ostatní příjmy 170,1 mld. Kč (15,6 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 13,3 %).

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vzrostly o 9,2 mld. Kč, tj. o 1,7 %, jejich rozpočet však zůstal nenaplněn o 4,2 mld. Kč. Meziroční růst byl tažen především vyšším inkasem DPH (růst o 20,5 mld. Kč). Nižší než očekávané plnění ovlivnila zejména inkasa spotřební daně z minerálních olejů (nenaplnění o 3,7 mld. Kč), DPFO (nenaplnění o 3,5 mld. Kč) a DPPO (nenaplnění o 2,8 mld. Kč).

Inkaso DPH představovalo 220,2 mld. Kč a překročilo svůj rozpočet o 8,2 mld. Kč, tj. o 3,9 %. Meziročně vzrostlo o 20,5 mld. Kč, tj. o 10,3 %. Na meziročním růstu se podílela zejména novela zákona o DPH, která zvýšila obě sazby daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod na 15 a 21 procent. Lze předpokládat, že jako faktor vyššího plnění inkasa DPH je možné spatřovat především v přijatých opatřeních proti daňovým únikům na DPH, které vstoupily v účinnost od počátku roku 2013 a také v novém opatření, které od října 2013 zavedlo pro obchodníky s pohonnými hmotami povinné kauce a registrační povinnost.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 136,5 mld. Kč, což je o 3,1 mld. Kč, tj. o 2,3 %, méně než v roce 2012. Na tom se podílelo zejména inkaso spotřební daně z minerálních olejů, které meziročně kleslo o 2,1 mld. Kč (nenaplnění rozpočtu o 3,7 mld. Kč). Tento pokles byl dán především dlouhodobou klesající spotřebou motorového benzínu. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků meziročně kleslo o 0,2 mld. Kč i přesto, že od 1.1.2013 došlo ke zvýšení sazeb daně u tabákových výrobků.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti ve výši 84,5 mld. Kč dosáhlo sice meziročního růstu o 2,8 mld. Kč, tj. o 3,5 %, její rozpočet však zůstal nenaplněn o 1,9 mld. Kč. Důvodem byla hlavně nižší míra růstu mezd a platů, než byla očekávána v rozpočtu.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání dosáhlo 1,4 mld. Kč, což představovalo meziroční pokles o 0,3 mld. Kč a nenaplnění rozpočtu o 1,3 mld. Kč. Nízké plnění této daně je způsobeno pravděpodobně především vyššími hodnotami vrácené daně z jiné než podnikatelské činnosti.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou ve výši 8,7 mld. Kč představovalo nenaplnění rozpočtu o 0,3 mld. Kč a meziroční pokles o 0,5 mld. Kč. Na to má pravděpodobně vliv zejména pokles hrubého provozního přebytku snižující disponibilní zdroje k rozdělení, dále pak i pokles úrokové míry z vkladů u bank a možný nižší objem uzavřených dohod o provedení práce.

Inkaso daně z příjmů právnických osob svým objemem 81,5 mld. Kč představovalo 96,7 % rozpočtu (nenaplnění o 2,8 mld. Kč) a meziročně bylo o 7,7 mld. Kč, tj. o 8,6 %, nižší. Důvodem nižšího plnění je pravděpodobně fakt, že firmy negenerovaly tak vysokou míru zisku, jaká byla původně očekávána. Inkaso této daně v samotném měsíci prosinci činilo 16,3 mld. Kč, zatímco v prosinci 2012 to bylo 16,9 mld. Kč (v prosinci byla placena čtvrtletní nebo pololetní záloha na daň). U daně z příjmů právnických osob nebyly pro rok 2013 přijaty žádné významné legislativní změny.

Na meziroční srovnání inkasa DPH, DPPO a DPFO, které náleží státnímu rozpočtu, působila negativně změna v rozpočtovém určení daní. Ta od 1.1.2013 posílila příjmy obcí zejména na úkor příjmů státního rozpočtu, což ukazuje následující tabulka:

Majetkové daně dosáhly 9,1 mld. Kč a meziročně vykázaly pokles o 2,0 mld. Kč. To ovlivnila skutečnost, že na rozdíl od roku 2012 již není součástí inkasa darovací daň uvalená za bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů pro výrobu elektřiny. Na inkasu daně z převodu nemovitostí se projevilo zvýšení sazby daně o jeden procentní bod na 4 %. Její inkaso meziročně vzrostlo o 1,2 mld. Kč.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 372,1 mld. Kč a meziročně tak vzrostly o 0,6 mld. Kč. Rozpočet však zůstal nenaplněn o 5,7 mld. Kč. Hlavním důvodem bylo nižší než očekávané tempo růstu mezd.
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery ve výši 170,1 mld. Kč představovaly 107,2 % rozpočtu po změnách (překročení o 11,5 mld. Kč). Meziročně vzrostly o 31,0 mld. Kč, což ovlivnily nejvíce příjmy z EU. Ty při plnění na 100,3 % dosáhly 114,7 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2012 vyšší o 28,8 mld. Kč. Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh dosáhly 7,0 mld. Kč. V prosinci také došlo k odvodu 6 mld. Kč ze státního podniku Lesy ČR do příjmů kapitoly Ministerstvo zemědělství.

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje byly v roce 2013 čerpány v objemu 1 173,1 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 20,7 mld. Kč, tj. o 1,8 %. Rozpočet po změnách byl čerpán na 98,5 %, což představuje úsporu ve výši 17,6 mld. Kč. Na meziročním růstu se podílely zejména vyšší neinvestiční transfery státním fondům (o 8,6 mld. Kč), sociální dávky (o 6,9 mld. Kč) a také neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím (o 4,4 mld. Kč).
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ty dosáhly 488,0 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 6,9 mld. Kč, tj. o 1,4 %, a úsporu proti rozpočtu po změnách ve výši 3,6 mld. Kč. Jejich podíl na celkových výdajích činil 41,6 % (v roce 2012 to bylo 41,8 %).

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 106,5 mld. Kč a meziročně byly vyšší o 1,3 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 81,4 mld. Kč, což je o 1,3 mld. Kč více než v roce 2012. Jednalo se o zálohy regionálnímu školství v celkové výši 77,4 mld. Kč (v roce 2012 vyplaceno 76,1 mld. Kč) a o čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 4,0 mld. Kč (stejně jako v roce 2012).

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 53,7 mld. Kč vykázaly meziroční růst o 0,8 mld. Kč. Tento růst byl ovlivněn zejména zákonným opatřením Senátu č. 342/2013, kterým byla v závěru roku navýšena platba za tzv. státní pojištěnce o 64 Kč/měsíc.

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 103,2 mld. Kč, což představovalo meziroční pokles o 10,4 mld. Kč a plnění rozpočtu po změnách na 89,0 % (úspora ve výši 12,7 mld. Kč.). Na meziroční pokles i nižší plnění působily zejména investiční transfery SFDI, které dosáhly 17,5 mld. Kč a byly tak o 11,2 mld. Kč pod úrovní roku 2012 a o 11,7 mld. Kč pod úrovní danou rozpočtem po změnách (to bylo částečně kompenzováno v rámci neinvestičních transferů SFDI, které dosáhly 5,9 mld. Kč, zatímco v roce 2012 byly téměř nulové).

Saldo státního rozpočtu

Schodek hospodaření státního rozpočtu za rok 2013 předběžně dosáhl 80,9 mld. Kč. Proti výši dané rozpočtem je to výsledek příznivější o 19,1 mld. Kč. Proti stavu na konci roku 2012 jde o výsledek lepší o 20,1 mld. Kč. Při dodržení plnění rozpočtu celkových příjmů byly hlavním důvodem nižšího než očekávaného schodku úspory na straně výdajů. Proti výši dané rozpočtem po změnách se v rámci běžných výdajů projevily nejvíce u neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů (úspora 7,2 mld. Kč) a sociálních dávek (úspora 3,6 mld. Kč). U investičních výdajů šlo zejména o již zmíněné transfery SFDI.

Hospodaření rozpočtu v samotném prosinci skončilo schodkem 1,5 mld. Kč (v prosinci 2012 to bylo 23,1 mld. Kč), když příjmy činily 126,8 mld. Kč (v prosinci 2012 to bylo 90,1 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 128,3 mld. Kč (v prosinci 2012 to bylo 113,2 mld. Kč). Na meziroční růst příjmů v samotném prosinci o 36,7 mld. Kč působily zejména vyšší příjmy z EU (o 28,9 mld. Kč) a také mimořádný příjem v podobě odvodu 6 mld. Kč ze státního podniku Lesy ČR. Na meziroční růst výdajů v samotném prosinci o 15,1 mld. Kč působily zejména vyšší kapitálové výdaje (o 9,3 mld. Kč) a vyšší neinvestiční transfery SZIF (o 5,4 mld. Kč).


Ministerstvo financí ČR  |  2.1.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz