Studie Commerzbank: Byrokracie a nedostatek zaměstnanců brzdí německé firmy v Česku
Německé firmy se zastoupeními v České republice vnímají jako největší výzvu získání vhodných zaměstnanců. Téměř stejně tolik z nich si stěžuje na byrokracii a schvalovací procesy. To jsou výsledky Studie Commerzbank- UnternehmerPerspektiven – iniciativy zaměřené na středně velké firmy. V rámci nové studie „Nové trhy, nové příležitosti: motorem růstu je internacionalizace“ byly dotazovány nejen 4000 majitelů a jednatelů středně velkých německých firem, ale i odpovědní zástupci zahraničních zastoupení německých firem v zahraničí, mezi nimi i 21 v České republice.
„46 procent středně velkých německých firem podle této studie nachází odbyt pro své výrobky a služby v rámci EU, ale mimo eurozónu,“ vysvětlila Beate Simon, ředitelka Commerzbank AG pro Českou republiku a Slovensko během prezentace výsledků studie. „Ve studii nebyly obchody s jednotlivými zeměmi EU rozlišeny, ale ze statistiky zahraničního obchodu víme, že Česká republika se nachází na 12. místě mezi německými exportními a importními zeměmi.“ Objem českého exportu přitom přesahuje objem importu z Německa. Navzdory hospodářské krizi vzrostl bilaterální obchod v roce 2012 o dvě procenta na přibližně 64,7 miliardy eur a stále stoupá. Východoevropský soused je tak pro německé středně velké firmy významným importním a výrobním trhem.
„Studie potvrzuje, že čistě exportní model podnikání očividně dosloužil a stále více firem je na mezinárodních trzích zastoupeno prostřednictvím poboček nebo dceřiných společností. Tak je tomu i v České republice,“ uvedla Beate Simon. „Počet německých firem, které dlouhodobě spolupracují s mezinárodními partnery, se ve srovnání s dřívější studií z roku 2007 více než zdvojnásobil. Přesně čtvrtina firem, což je o 5 procent více než v roce 2007, má vlastní zahraniční zastoupení v podobě pobočky nebo dceřiné společnosti.“
Firmy od vlastních zahraničních zastoupení v prvé řadě očekávají přístup na regionální trhy – to je motivací pro 81 procent dotazovaných podniků.
S tím je spojeno zintenzivnění klientských vztahů v zahraničí, které očekává 69 procent. Dále firmy vidí strategický potenciál v přístupu ke spolupracujícím partnerům (64 procent) a ke kvalifikovanému personálu (63 procent). Snížení pořizovacích nákladů je další funkcí zahraničních zastoupení, to uvádí 54 procent respondentů.
„Z namátkového dotazování mezi českými zastoupeními německých firem vyplývá, že speciálně v Česku jsou podniky zacíleny na snížení pořizovacích a pracovních nákladů – to uvedly dvě třetiny z 21 dotazovaných zde v Česku,“ řekla Beate Simon. Nejen rostoucí platy v tuzemsku, ale i kurzová rizika mezi eurem a českou korunou kladou na firmy v České republice stále větší nároky. Zatímco jen 12 procent zahraničních zastoupení všech firem, které byly do studie zahrnuty, očekává od svých bank větší podporu při zajištění měnových rizik, v Česku to je dokonce až třetina všech dotazovaných.
„Vnímáme, že se od nás jako od Commerzbank v této souvislosti očekává, že budeme ještě více informovat o nabídce odpovídajících produktů a že budeme firmám ještě větší oporou při zvládání výzev českého trhu,“ uvedla Beate Simon.
|
28.1.2014
PředchozíDalší
| | |