Mobilní obchodování se stává samozřejmostí
Vyplývá to z průzkumu, který v Česku provedla společnost IPSOS a PayPal. Podle získaných údajů vzroste objem elektronického obchodování v Česku z dnešních 45 625 miliard korun ročně na 58 475 miliard korun v roce 2015. Největší nárůst online prodejů lze přitom očekávat především v segmentu potraviny a nápojů, jejichž nakupování budou spotřebitelé stále častěji realizovat na internetu. Výrazně také naroste objem mobilních transakcí, ročně téměř o 45 %. V roce 2015 by měly, dosáhnou objemu 7 946 miliard korun.
Že právě objem mobilních transakcí výrazně roste, dokazuje i pětinásobné navýšení mobilních plateb provedených z účtů PayPal v loňském roce. Celkově jejich výše dosáhla 10 miliard dolarů. Takovýto dynamický růst transakcí z mobilních zařízení zažívá i Česká republika. Získaná data jednoznačně ukazují, že mobilní obchodování nepředstavuje vzdálenou budoucnost, ale naopak je již významnou součástí dnešního elektronického obchodu – jak globálně, tak v České republice. Přispívá k tomu především stále větší obliba tzv. „chytrých“ mobilních zařízení. Například smartphony momentálně vlastní 47 % českých uživatelů a díky nim tráví podstatně více času na internetu. Chytrá zařízení ale už dávno uživatelé nepoužívají pouze pro přístup k e-mailu a čtení textových zpráv, pro 8 % uživatelů smartphonů a 19 % majitelů tabletů jsou platformou pro realizování nákupů.
„Mobilní nakupování je fenomén, který je sice teprve na začátku svého vývoje, ale jednoznačně mu patří budoucnost a my chceme být její součástí. Proto jsme pro naše zákazníky vytvořili mobilní aplikaci pro všechny tři klíčové mobilní platformy, tedy Android, iOS i Windows Phone, do kterých neustále přidáváme nové funkce, a těší nás, že aplikace Alza.cz je nejvíce stahovaná a používaná ve své kategorii.“ tvrdí Ing. Tomáš Havryluk, CIO společnosti Alza.cz.
Větší rozmach mobilního obchodování na druhé straně brzdí některé překážky. Mezi ty hlavní řadí čeští uživatelé především neoptimalizované a nepřehledné webové stránky pro mobilní zařízení. Jako důvod, proč nenakupují online, toto uvádí 12 % uživatelů smartphonů. Téměř třetina uživatelů (29 %) dodává, že v budoucnu chtějí nakupovat online za předpokladu, že prodejci optimalizují své stránky pro mobily. Uživatelé, kteří své smartphony a tablety nepoužívají k nákupům na webu, dále nejčastěji zmiňují následující důvody: Dávají přednost nakupování z přenosného počítače (63 %), vadí jim malá obrazovka (56 %), připojení k internetu je příliš pomalé (34 %) nebo mají obavy z nedostatečného zabezpečení transakcí (18 %). Zatímco námitky ohledně malých obrazovek a slabého internetového pokrytí jsou objektivní, bezpečnost do značné míry závisí na tom, nakolik sami uživatelé dodržují základní bezpečnostní pravidla. Zákazníci by měli dbát také na volbu spolehlivého platebního systému.
„Při nákupu ze smartphonu nebo tabletu vyžadují spotřebitelé především pohodlí a bezpečí, záleží jim ale také na rychlosti transakce. Platba s využitím aplikace PayPal jim poskytuje plnou ochranu a v průměru trvá pouhých 15 sekund. PayPal nabízí řadu funkcí, zakládáme si ale na neustálém zavádění dalších inovací. V České republice je pro nás zásadní spolupráce s místními obchodníky a to, abychom jim poskytovali podporu,“ vysvětluje Damien Perillat, manažer pro střední a východní Evropu ve společnosti PayPal.
Zdroj: IPSOS: Elektronické a mobilní obchodování v České republice, 2013 Průzkum zpracovaný pro společnost PayPal na vzorku 801 Čechů starších 18 let vybraných z online vzorku reprezentativního pro národ.
|
10.2.2014
PředchozíDalší
| | |