Pokladní plnění státního rozpočtu za leden a únor 2014

K 28.2.2014 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 231,6 mld. Kč, celkové výdaje 181,5 mld. Kč a přebytek hospodaření 50,1 mld. Kč (v lednu 2013 vykázán přebytek 5,6 mld. Kč). Ve vztahu k tomuto výsledku hospodaření rozhodlo Ministerstvo financí o zrušení aukce státních pokladničních poukázek v plánované jmenovité hodnotě 8 mld. Kč, která se měla uskutečnit 28. února.

Příjmy státního rozpočtu

Na meziročním růstu celkových příjmů o 35,0 mld. Kč se podílely zejména příjmy z EU (růst o 10,6 mld. Kč) a také mimořádný příjem kapitoly ČTÚ z aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě LTE (8,5 mld. Kč). Z daňových příjmů vykázalo meziroční růst zejména inkaso DPH (o 7,2 mld. Kč) a spotřební daně z tabákových výrobků (o 5,4 mld. Kč).

Daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení meziročně vzrostly o 13,8 mld. Kč, tj. o 14,8 % (rozpočet 2014 počítá s růstem o 2,3 % proti skutečnosti 2013).
Inkaso DPH ve výši 46,6 mld. Kč meziročně vzrostlo o 7,2 mld. Kč, tj. o 18,4 %. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2013 o 0,6 % (proti rozpočtu 2013 počítá s růstem o 3,2 %). Pro rok 2014 nebyly přijaty žádné významné legislativní změny s dopadem na inkaso státního rozpočtu.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 37,9 mld. Kč, což je o 6,2 mld. Kč více než ve stejném období roku 2013. Na tom se podílelo zejména inkaso spotřební daně z tabákových výrobků, které dosáhlo 23,1 mld. Kč a meziročně vzrostlo o 5,4 mld. Kč. Relativně vysoké plnění u této daně (48,1 %) souvisí s předzásobením tabákovými výrobky z důvodu zvýšení sazeb tabákových výrobků od 1. ledna (vliv předzásobení se projevil z důvodu zvyšování sazeb i začátkem roku 2013). Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zatím dosáhlo 11,4 mld. Kč, tj. o 0,5 mld. Kč více než v roce 2013. Inkaso této daně bude v roce 2014 ovlivněno zejména zrušením nároku na vrácení spotřební daně z minerálních olejů použitých pro zemědělskou prvovýrobu (tzv. „zelené nafty“). U odvodu z elektřiny ze slunečního záření s inkasem ve výši 0,3 mld. Kč došlo k prodloužení odvodu pro zařízení uvedená do provozu v průběhu roku 2010. Sazba odvodu se však snížila z 26 % na 10 %, resp. z 28 % na 11 %. U tohoto odvodu tak rozpočet 2014 počítá s meziročním poklesem proti skutečnosti 2013 o 3,7 mld. Kč.

U daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, která při meziročním poklesu o 0,2 mld. Kč, tj. o 1,2 %, zatím dosáhla 15,6 mld. Kč, rozpočet očekává růst o 9,4 % proti skutečnosti roku 2013. Odhad růstu celkového výnosu u DPFO ze závislé činnosti na rok 2014 vycházel především z makroekonomických odhadů průměrných mezd a míry růstu nezaměstnanosti.

Dosavadní nízké inkaso daně z příjmů fyzických osob z přiznání (0,3 mld. Kč) souvisí s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně plyne do státního rozpočtu na konci každého čtvrtletí. Rozpočet pro letošní rok počítá s meziročním růstem i v důsledku zrušení některých daňových úlev při využití výdajových paušálů.

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou s dosavadním inkasem ve výši 2,0 mld. Kč se ve srovnání s minulým rokem neočekávají žádné výrazné změny.

Dosavadní nízké inkaso daní z příjmů právnických osob (1,3 mld. Kč) souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. Změny legislativy u DPPO se zpravidla promítají v inkasu daně s ročním odstupem, proto by se změny spojené s rekodifikací soukromého práva měly plně projevit až v inkasu daně v roce 2015. Riziko pro predikovanou výši inkasa představuje případné uplatnění daňových ztrát vzniklých a vyměřených v předchozích zdaňovacích obdobích, jako položek odčitatelných od základu daně. Obdobně jako u odpočtu ztrát lze předpokládat pokračování nárůstu objemu uplatňovaných odpočtů na realizaci projektů vědy a výzkumu.

Inkaso majetkových daní, které zatím dosáhlo 1,5 mld. Kč, tvoří zejména inkaso daně z nabytí nemovitých věcí. U této daně lze očekávat mírný meziroční růst inkasa vlivem celoročního dopadu zvýšení sazby daně o jeden procentní bod, které bylo účinné už od roku 2013. Od roku 2014 došlo k transformaci daně dědické a daně darovací pod daň z příjmů.

U příjmů z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 2,3 % dosáhly 61,9 mld. Kč, rozpočet počítá s růstem o 2,9 % proti skutečnosti 2013. Očekávaný růst vychází z reálného stavu vyměřovacích základů pro pojistné v roce 2013 a z makroekonomické predikce meziročního tempa růstu objemu mezd pro rok 2014. Zapracováno bylo i snížení předpokládaného dopadu zapojení občanů do systému 2. pilíře důchodového spoření platného od 1.1.2013.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 62,6 mld. Kč (meziroční růst o 19,8 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 44,6 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2013 vyšší o 10,6 mld. Kč. Na meziroční růst také výrazně působil mimořádný příjem kapitoly ČTÚ z aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě LTE ve výši 8,5 mld. Kč (rozpočet činil 10 mld. Kč). Příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh zatím dosáhly 3,9 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 1,6 mld. Kč.

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 181,5 mld. Kč čerpané ke konci února 2014 byly meziročně nižší o 9,5 mld. Kč.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 506,5 mld. Kč, což představuje 41,8 % všech rozpočtovaných výdajů a o 3,4 % více než skutečnost dosažená v roce 2013 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 2,2 %). Proti rozpočtu 2013 je plánován růst o 1,6 %. K 28.2.2014 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 75,3 mld. Kč při meziročním růstu o 0,2 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 17,0 mld. Kč a meziročně klesly o 12,7 mld. Kč. Na jejich poklesu se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 14,1 mld. Kč (pokles o 12,7 mld. Kč). Meziroční srovnání zkresluje fakt, že v roce 2014 byla zatím odeslána jen jedna záloha regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 13,1 mld. Kč, zatímco do února 2013 byly odeslány dvě zálohy na 4 měsíce ve výši 25,8 mld. Kč. Čtvrtletní záloha soukromému školství ve výši 1,0 mld. Kč dosáhla stejné výše jako v roce 2013.

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 14,4 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 1,5 mld. Kč. Relativně vysoké plnění je ovlivněno lednovou předsunutou platbou pojistného ve výši 4,8 mld. Kč (v listopadu a prosinci 2014 bude tato částka zúčtována). V lednu 2013 došlo k předsunuté platbě ve výši 4 mld. Kč. V nárůstu rozpočtu 2014 proti skutečnosti 2013 o 7,9 % se plně projevuje zákonné opatření Senátu č. 342/2013, kterým byla v závěru roku 2013 navýšena platba za státní pojištěnce o 64 Kč/měsíc na 787 Kč/měsíc.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 10,3 mld. Kč, což představovalo meziroční pokles o 0,2 mld. Kč.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února 2014 přebytkem ve výši 50,1 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2013 výsledek lepší o 44,5 mld. Kč. Na tomto výsledku se pozitivně odráží meziročně vyšší inkaso celkových příjmů o 35,0 mld. Kč. Na tom se podílely zejména vyšší příjmy z EU (o 10,6 mld. Kč), mimořádné příjmy z aukce kmitočtů (8,5 mld. Kč), vyšší inkaso DPH (o 7,2 mld. Kč) a inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (o 5,4 mld. Kč). Meziroční srovnání čerpání výdajů je zkresleno o již zmíněnou 2. zálohu regionálnímu školství, která bude provedena až začátkem března, zatímco v roce 2013 to bylo již koncem února (vliv cca 13 mld. Kč).

Hospodaření rozpočtu v samotném únoru skončilo přebytkem 5,0 mld. Kč (v únoru 2013 schodkem 36,8 mld. Kč), když příjmy činily 102,6 mld. Kč (v únoru 2013 to bylo 71,6 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 97,6 mld. Kč (v únoru 2013 to bylo 108,4 mld. Kč). Na meziročně vyšších příjmech a nižších výdajích v samotném únoru se pozitivně projevily stejné vlivy popsané v předchozím odstavci.


Ministerstvo financí  |  3.3.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz