Studenstké nápady vracejí život do inovační ulice
V nádherných prostorách akcelerátoru Wayra se v pátek 21. 3. uskutečnil pod vedením Junior Achievement Alumni Czech Republic 12h Innovation Camp. Akce byla určená absolventům JA a studentům středních škol a jejich úkolem bylo v sedmi šestičlenných týmech vymyslet co nejlepší využití pro jeden ze sedmi volných obchodů na smyšlené ulici Inovační.
Obchody, které se dnes na ulici Inovační nacházejí, se jen obtížně drží nad vodou. I když lidí přes den projde po ulici hodně, navíc se na ni dá přijet tramvají nebo zaparkovat na několika krátkodobých parkovacích místech, pro nákupy si oblíbili velká střediska za městem a supermarkety. Kromě několika zavedených značek jako je McDonalds, Apple Store a pobočka Komerční Banky se na ulici nachází Second Hand, ve kterém se čas zastavil v 90. letech, dále prodejna obuvi, řeznictví, květinářství a knihkupectví, všechny obchody poměrně zašlé a nevzhledné, protože majitelé neví, jak správně zainvestovat do opravy prodejny, nákupu kvalitního zboží a chytré reklamy. Dále je zde ještě trafika, pro kterou prodej cigaret znamená půlku zisku. A to těch cigaret moc neprodá. Sedm jiných obchodů již zkrachovalo a město teď nemůže najít nové nájemce, a snížilo tak nájemné dokonce na polovinu. Pro všechny účastníky to byla skvělá příležitost přijít se zajímavým nápadem, který ostatním ukáže, jak má moderní obchod v centru města vypadat.
Po rozdělení studentů do sedmi týmů a nezbytném seznámení jednotlivých členů se jich ujali mentoři, kteří s týmy celý den spolupracovali a pomáhali jejich nápady vést tou správnou cestou. Během dopoledne měli studenti přes tři hodiny čas na vymýšlení těch nejinovativnějších nápadů, jak prostor volných obchodů využít. Po obědě jim byl představen projekt Svou cestou se všemi možnostmi, jak se jako podnikatelé s jeho pomocí mohou rozvíjet, a nechyběla ani přednáška od investora, který studentům vysvětlil, jak to chodí, když budou pro svoji budoucí firmu shánět peníze.
V odpolední části již přišlo na řadu konkretizování a ladění podnikatelského plánu. Pro svůj nápad, se kterým studenti přišli, museli vymyslet správný marketing, vybrat cílovou skupinu s největším potenciálem, spočítat, kolik by měl stát jejich produkt a mnoho dalších věcí. A na závěr také připravit prezentaci.
Ještě před odevzdáním svých plánů měly týmy možnost představit svůj projekt porotě a nechat si poradit, na čem je ještě potřeba zapracovat. Předsedou poroty byl Tomáš Havran, absolvent programu Junior Achievement a úspěšný podnikatel, mimo jiné zakladatel časopisu Easy Magazín, dále Iva Reichlová, jednatelka a majitelka společnosti Thomas International, firmy poskytující nástroje pro hodnocení zaměstnanců a sestavování efektivních týmů, Josef Müller, ředitel Junior Achievement Czech Republic a Monika Drobná, zástupkyně hlavního partnera akce, Komerční banky a programu Nastartujese.cz.
Po posledních úpravách a odevzdání všech vypracovaných materiálů přišly na řadu závěrečné prezentace. Každý tým dostal striktně čtyři minuty a další dvě minuty byly vyhrazeny na otázky poroty. Hlavní hodnotící kritéria byla obsah podnikatelského modelu, inovativnost a kreativita, realizovatelnost a týmový duch.
„Skvělé prostředí podněcovalo studenty k velké kreativitě a vybrat vítěze tak nebylo pro porotu vůbec jednoduché. Bylo by skvělé, kdyby se studenti rozhodli pokračovat ve svých podnikavých nápadech a realizovali je. K tomu jim může pomoci např. Komerční banka, která se snaží podporovat talentované začínající podnikatele v rámci svého grantového programu „Nastartujte se“, jež jim napomáhá zviditelnit se a získat finanční podporu,“ říká Monika Drobná, vedoucí inovací v Komerční bance. Ač byly všechny nápady úžasné, vyhrát mohl jen jeden. A tím se stal nápad na vytvoření "City Lounge" - místa, kam by se unavení lidé mohli za poplatek “uklidit” a nerušeně odpočívat či pracovat. Mezi dalšími skvělými koncepty byl také obchod prodávající balíčky se surovinami na přípravu konkrétních jídel, obchod s 3D tiskem z čokolády anebo nový koncept obchodu se zdravými svačinami, které si objednáte ještě před odchodem z domu přes mobilní aplikaci. První tři vítězné týmy získaly ceny od partnerů soutěže, kterými byly:
Komerční banka se svým grantovým programem pro začínající podnikatele Nastartujtese.cz. Projekt Svou cestou – Young Business, zřizovaný Asociací pro malé a střední podnikatele, který má za cíl rozšířit mezi mladými lidmi chuť podnikat. Thomas International, firma poskytující nástroje na hodnocení zaměstnanců a sestavování efektivních týmů. Akcelerátor Wayra, který pro akci poskytl krásné prostory v centru Prahy. Junior Achievement, celosvětová vzdělávací organizace, působící v oblasti podnikání a finanční gramotnosti.
Velmi si ceníme pozitivních reakcí jak od účastníků a mentorů, ale především od partnerů akce. „Díky podobným iniciativám, jakýmy je také Innovation Camp, si mohou mladí lidé zkusit přemýšlet jako podnikatelé. Seznámí se tak s pravou podstatou podnikání, které je především o kreativitě a hledání inovativních řešení. Je nám ctí u takovéhoto projektu být a velice nás těší, že mobilizuje mladé lidi napříč republikou,“ říká Liliana Berezkinová, manažerka projektu Svou cestou – Young Business pod Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, který byl partnerem akce. „Innovation Camp byl pro mne skutečným zážitkem - akce výborně zorganizovaná skupinou mladých, šikovných lidí, nadšení a soutěživí studenti, inspirativní prostory Wayry, a nakonec nápady, které by mohly být hned realizovány. Ukázalo se, že v mladých lidech je mnohem víc, než si myslíme. S JA Alumni a Junior Achievement budeme i nadále rádi na podobných akcích spolupracovat,“ řekla Iva Reichlová, zástupkyně Thomas International.
Všem partnerům tímto děkujeme za to, že nám pomohli akci uskutečnit. Velký dík patří také všem mentorům, kteří po celý den pomáhali dotáhnout nápady k těm nejlepším výsledkům. A nesmíme zapomenout na všechny účastníky, kteří vážili mnohdy dlouhou cestu a zasloužili se o skvělý průběh celé akce.
|
31.3.2014
PředchozíDalší
| | |