Maloobchod žije!
Dnešní výsledek maloobchodních tržeb je jedním velkým překvapením. Maloobchodu se daří na výbornou a únorový výsledek to potvrdil a zpečetil. V hlavní roli byly tržby za prodeje automobilů, které vystřelily vzhůru raketovým tempem. Po dlouhé době strádání prodejců, kteří se předháněli v tom, kdo nabídne nižší cenu, přišel výrazný růst jejich tržeb. Tržby za prodej motorových vozidel vzrostly o pětinu. Loňský rok totiž skončil růstem jen o necelých pět procent. Meziroční nárůst je ale daný mizerným výsledkem z loňského roku. Laťka je tak nastavená nízko a není až tak těžké ji překonat.
Klíčová zpráva je, že tržby rostly i v ostatních segmentech maloobchodu. Zásadní je oblast maloobchodu s potravinami, která dlouhodobě byla v záporu, nebo rostla jen minimálně. Únor přinesl kladné číslo a pomalu otáčí trend. Paradoxně k otočení trendu dochází i ve chvíli, kdy inflace v potravinářském segmentu nijak nepolevuje a stále se pohybuje okolo čtyř procent.
Je jen minimum oborů, které by v únoru zůstaly meziročně v záporných číslech. Je to jen několik specializovaných oblastí, například prodej farmaceutických a zdravotnických výrobků nebo tržby ve stáncích. Tady nepomáhá ani rostoucí obliba farmářských trhů, a tak prodej ve stáncích dále klesá. Naopak prodeje přes internet drží svou nastavenou laťku a růst se pohybuje jen mírně pod jednou pětinou. Růst je o to působivější, že nejde o jednorázový výsledek, ale o dlouhodobý trend. Maloobchod se dlouhodobě rozšiřuje do virtuálního prostředí a hraje jeho důležitou roli.
Michal Kozub Home Credit a.s.
|
4.4.2014
PředchozíDalší
| | |