Musíme znovu vybudovat silnou značku "Made in Czech Republic"

Hodnocení exportní strategie konstatuje, že došlo v řadě ukazatelů ke zlepšení, hlavní důraz je věnován nárůstu diverzifikace exportu směrem k prioritním zemím – zejména mimo EU. Zásadní otázkou ovšem je i to, zda je tato diverzifikace a vůbec nárůst objemu exportu udržitelný. S tím souvisí struktura exportérů - jde spíše o kompletátory s přidanou hodnotou nebo jen subdodavatele, kteří mají velmi nejistou a postradatelnou roli v dodavatelském řetězci? Obdobně je zásadní, zda jsou exportované produkty se skutečnou přidanou hodnotou, inovativní a dlouhodobě uplatnitelné na cílových trzích? Zjistíme tak, že exportní úspěšnost velmi souvisí s tím, jak kvalitně je strukturována česká ekonomika a čeští výrobci. Dlouhodobě se na příklad ve světě úspěšně podporuje koncept clusterů a koncentrace ekonomik na prioritní obory. Pokud chceme cíleně rozšiřovat úspěšný český export, tak musíme znovu vybudovat silnou značku “Made in Czech Republic” a můžeme ji vybudovat pouze ve velmi úzkém sortimentu, zájemců je na světových trzích hodně. K dobrému produktu pak patří dobrá a soustavná podpora ze strany exporních služeb (největší hodnotu mají pro menší společnosti), financování a garancí (pro menší i větší podniky) a silná politická a diplomatická podpora. A celkově bych k exportní strategii doporučil jasněji stanovit hlavní ukazatele, podle kterých hodnotíme úspěch strategie či jejích komponent.

Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro veřejný sektor


EY  |  7.4.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz