Za velký nákup Češi utratí 1 700 Kč, výhody kreditních karet ale ještě neobjevili

Čtyři z pěti českých domácností alespoň občas vyrazí na velký nákup a utratí za něj v průměru 1 700 Kč. Platí ho většinou kartou, jen čtvrtina ale využívá kreditní karty s výhodami. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit zajistil STEM/MARK.

U tří čtvrtin českých domácností se několikrát do měsíce opakuje stejný scénář. Žena z větší domácnosti v menším městě se zorientuje v aktuálních slevách a akcích a vyrazí do hypermarketu na okraji města na rodinný nákup.
Snaží se nakoupit co nejrychleji, svižný styl nákupu preferuje 61 % dotázaných. Na druhou stranu při procházení regálů ve většině případů přidává do košíku i věci, které původně vůbec neměla v plánu koupit. „Touha po maximálně šetrném nákupu, která koresponduje se zálibou Čechů v různých slevách a akcích, se při samotném nakupování mísí s lákadly regálů. Roli hraje umístění samotných regálů a zboží v nich. Nejatraktivnější zboží bývá zpravidla ve výšce očí, kde zaujme nejvíc,“ vysvětluje analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Čtyři z pěti domácností, které nakupují ve velkém, si podle průzkumu vyhledávají informace o akcích a slevách a také podle nich nakupují.

Ve výsledku u pokladny polovina dotázaných zaplatí přes 1 500 Kč, u rodin se dvěma dětmi se částka rychle vyhoupne přes dva tisíce. V průměru na displeji bliká při velkém nákupu suma 1 700 Kč. „Singles a bezdětní dávají přednost spíše průběžným nákupům a utrácí většinou méně než 1 000 korun,“ upřesňuje Kozub. Podle něj je důvod v rozdílném stylu života, kdy singles častěji jedí v restauracích nebo nakupují v lokálních obchodech v menším množství.

„Ať už velký nákup realizuje menší nebo větší domácnost, většinou platí kartou. Děje se to v 60 procentech případů. Jen 8 procent lidí platí výlučně v hotovosti,“ dodává Kozub.

Ačkoliv Češi umějí výhodně kombinovat různé slevy a zboží v akci je pro ně jasnou volbou, ušetřit díky vhodnému výběru kreditní karty navíc ještě přímo u pokladny se zatím nenaučili. „Pouze čtvrtina lidí, kteří dělají velké nákupy, šetří také díky placení kreditkou. Zvláštní je, že lidé, kteří kreditky s věrnostním programem nemají, o jejich možnostech většinou vědí, přesto je nevyužívají,“ upozorňuje Kozub.

Na trhu dnes existuje nespočet různých kreditních karet, které buď vracejí určité procento z utracené částky zpět, nebo sbírají klientům za útratu body, které mohou proměnit v různých bonusových programech za zboží nebo poukázky. „Když spotřebitel využívá kreditku správně a včas dorovná vyčerpanou částku, jsou kreditní karty vedle akcí a slev dalším způsobem, jak při nákupu výrazně ušetřit. Jejich výhodou oproti akcím je i to, že se bonusy uplatňují na celý nákup, ne jen na konkrétní vybrané zboží,“ uzavírá Kozub.


Home Credit  |  30.4.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz