Ženy: cílová skupina, kterou ještě české banky neobjevily
Necelá pětina předních českých bank a pojišťoven má ve svém portfoliu produkt zaměřený na ženy. Potenciál nabídnout této skupině specifické produkty ale existuje, jak ukazuje studie globální poradenské společnosti A.T. Kearney. Produkty zjednodušující ženám na mateřské dovolené podnikání z domova nebo finanční poradenství pro ženy, které po smrti manžela začínají spravovat všechny rodinné finance – to jsou jen některé z typů služeb, které by se mohly na českém trhu objevit.
Studie ukázala, že ženy výrazně méně než muži využívají investičních produktů. Zatímco každý čtvrtý muž investuje do cenných papírů, u žen se tak chová jen každá šestá. „Ženy nejenže méně investují, ale také méně přemýšlí o svém zajištění v důchodu,“ říká Daniela Chikova, partnerka pražské kanceláře A.T. Kearney a spoluautorka studie. „Finanční investování v rodinách častokrát stále funguje podle klasického modelu. Tedy že muži se starají o rodinné finance obou partnerů. To výrazně snižuje zájem žen o investování. Ženy navíc mají větší averzi k riziku a nechtějí jít do riskantnějších produktů ani za ceny vyšších výnosů. U mladé generace je ale vidět změna. Průměrný věk sňatku se posunuje a lidé často i potom drží finance odděleně. To vyvolává větší zájem mladých žen o investiční produkty,” říká Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.
U běžných finančních produktů nejsou rozdíly mezi ženami a muži jednoznačné – respektive se mění s věkem dotazovaných. U lidí do 25 let studie nezaznamenala rozdíl mezi využíváním finančních produktů mezi oběma pohlavími, zaměstnané svobodné ženy jsou dokonce skupinou, která využívá finančních produktů vůbec nejvíc. Čím jsou ale ženy starší, tím v porovnání se stejně starými muži využívají finančních produktů méně. „Není výjimkou, že se starší ženy ocitnou v situaci, kdy zdědily majetek po zesnulém manželovi a najednou se musí začít samy starat o veškeré finance. Na tuto roli však často nejsou připravené,“ říká Chikova. „Podniky v jiných odvětvích již objevily potenciál trhu zaměřeného na ženy a investovaly do produktů a marketingu, aby ženy dokázaly efektivněji oslovit. Finanční poskytovatelé služeb ale stále podceňují tuto atraktivní skupinu klientů,“ dodává.
“Spíše než vytváření nových subbrandů v bankovnictví zaměřených na ženy, dává smysl soustředit se na jednotlivé produkty a služby. Podle mého názoru je potřeba přizpůsobovat služby a produkty tak, aby odpovídaly představám, potřebám a zájmům českých žen. V marketingu cíleném na ženy se u nás totiž až příliš často objevuje automatická adaptace ze zahraničí či klišé,” říká Jakub Hodboď, Senior Strategic Planner, Ogilvy Prague.
Na co by se mohly české banky u žen zaměřit
1. Specializované služby pro ženy na mateřské dovolené a ženy samoživitelky
Ženy na mateřské dovolené představují početnou skupinu, která přímo vybízí k tvorbě specificky upravených produktů. „Kreditní instituce by měly být flexibilní v přístupu ke svým klientkám, ať už jde o přístup k úvěrům nebo start-up poradenství s vědomím, že pracovní život ženy se mění v jejích různých životních obdobích,“ říká Daniela Chikova. Vedle žen na mateřské dovolené by specifické varianty produktů mohly být také zacíleny na ženy samoživitelky, konkrétním příkladem by mohlo být třeba financování vysokoškolského studia pro děti samoživitelek. „Neočekáváme diametrálně jiný přístup v bankovnictví zaměřeném na ženy, ale spíše přizpůsobení některých produktů, komunikace a způsobu obsluhy specifickým potřebám žen tak, aby se i tato důležitá skupina klientů cítila oslovena,“ říká Marta Magott, manažerka pražské kanceláře A.T. Kearney.
2. Přizpůsobený přístup k seniorkám
“Jednou z možností jak oslovit starší klientky, je nabídka speciálního poradenského servisu, při kterém obsluhují klientky poradkyně, specialistky na řízení aktiv v podobném věku,” říká Magott.
3. Prestižní produkty spojené se statutem úspěchu
„U zaměstnaných a vzdělaných žen by finanční instituce měly klást vetší důraz na prestiž a nabídnout služby a produkty, které se pojí se statutem úspěchu nejen svou charakteristikou, ale i svým designem - příkladem mohou být kreditní karty poskytující rozličné věrnostní benefity,“ upřesňuje Chiková.
|
22.9.2014
PředchozíDalší
| | |