Měnící se tvář Asie – III. Indie a Indonésie

Asie prochází transformačním obdobím. Růst za každou cenu se stal minulostí, teď je důležitější kvalita růstu. Klíčové asijské ekonomiky, zejména Čína, Japonsko, Indie a Indonésie, procházejí strukturálními změnami s různým stupněm úspěšnosti. To by mohl být dobrý čas k přerozdělení finančních prostředků zpět do Asie. Návrat k asijským akciím je jasně patrný z objemu investovaného kapitálu, který vedl v posledních třech měsících k tomu, že výkon asijských trhů překonává finanční trhy na Západě.

INDIE A INDONÉSIE – NOVÍ LEADEŘI VZBUZUJÍ NADĚJI

Obě země, Indie i Indonésie, si zvolily nové nejvyšší představitele – Narendru Modiho a Jokowiho – s nimiž přišel závan čerstvého vzduchu. Ani jeden z vůdců nepochází z politicky etablovaných elitních rodin, které vládly těmto zemím celá desetiletí, a od obou se očekává, že zlepší podnikatelské prostředí, přinejmenším prostřednictvím snižování korupce, snížením byrokracie, budováním infrastruktury a zvýšení efektivity vlády.

Indie – zlepšené výsledky

Po několika letech zklamání zaznamenala Indie zrychlení růstu. Ještě před necelým rokem indické akcie klesaly v důsledku nedostatku politických iniciativ a slabé správy, ale v letošním roce se odrazily výrazně vzhůru. Zahraniční investoři letos v Indii opět nakupovali. K 27. srpnu vzrostla výše zahraničních investic na 30 miliard USD, což je meziroční nárůst o 360 % , z čehož 13 miliard USD byly investice do akcií. Dobré výsledky lze přičíst nejen pozitivním náladám, které přinesly výsledky voleb, ale rovněž značně se zlepšujícím údajům o stavu indické ekonomiky.

Během čtvrtletí březen-červen letošního roku se meziročně reálný indický HDP zvýšil o 5,7 % - což bylo nejrychlejší tempo za více než dva roky. Inflace spotřebitelských cen se snížila na přibližně 8 % z loňské dvouciferné úrovně. Fiskální deficit země za období duben-červenec se snížil na 2,5 % HDP ze 3,0 % ve stejném období loňského roku. Poté, kdy v srpnu indická rupie dosáhla rekordního propadu vůči americkému dolaru (69 INR za dolar) vrátila se na úroveň 60 INR za dolar.

Poprvé za posledních 30 let vedly volby k vytvoření vlády s většinovým zastoupením jedné strany a tak se zdá, že tím indická politická paralýza dospěla ke svému konci. Nová, na byznys zaměřená vláda zvýšila naděje, že budou posíleny politické iniciativy podporující návrat národní ekonomiky k dlouhodobé růstové trajektorii.

Strukturální reformní program vlády je zaměřen na odstranění nedostatků na straně nabídky k růstu, snižování fiskálního deficitu, pobídky investic do infrastruktury se zaměřením na výrobu vyžadující intenzivní podíl práce a zlepšení správy věcí veřejných.

Indický rozpočet navržený vládou 10. července si především klade za cíl snížit fiskální deficit na 3 % a oživit růst HDP v průběhu tří let ze současných 4 % na úroveň 7 % -8 %.

Státní rozpočet počítá s rozsáhlými investicemi do infrastruktury, jejichž součástí má být vybudování sedmi nových průmyslových měst, vybudování 15 000 km plynovodů, šestnácti nových přístavů (včetně modernizace stávajících), budování městských železničních tratí ve městech s více než dvěma milióny obyvateli a vybudování 8 000 km nových dálnic. Banky budou moci na tyto projekty poskytovat dlouhodobé úvěry bez omezení požadavku na minimální poměr finančních rezerv a likvidity. Vláda rovněž podporuje zapojení soukromého sektoru do projektů v oblasti infrastruktury.

Velkým úkolem pro novou vládu je opětné spuštění investičního cyklu vytvořením příznivějšího prostředí pro činnost podniků. Vláda povzbudila přímé zahraniční investice navýšením maximální výše zahraniční akcionářské účasti v oblasti pojišťovnictví a ve zbrojním průmyslu z 26 % na 49 %. Limit zahraničního vlastnictví v odvětví e-commerce se zvýšil na 100 %. Strojírenským výrobním společnostem, které budou ochotny v průběhu tří let investovat více než čtvrt miliardy rupií do svých továren a do jejich zařízení, poskytne vláda investiční příspěvek ve výši 15 %.

V srpnu vláda pokračovala ve sledování svých rozpočtových cílů spuštěním významného plánu finančního začleňování s názvem Pradhan Mantri Jan Dhan Yojna, na jehož základě bude poskytováno pojištění až do výše 100 tisíc rupií uživatelům bankovních účtů a debetních platebních karet RuPay, kteří nemají přístup k běžným bankovním službám. Tento plán počítá s tím, že do srpna 2018 bude mít každá ze 75 milionů vybraných indických domácností dva bankovní účty. Současně se propojí účty městských a venkovských bank s platebními kartami RuPay. Tento plán by měl nejen zlepšit finanční strukturu Indie a posílit její bankovní sektor, ale současně by měl poskytnout větší míru zaměstnanosti a zmírnit chudobu tím, že se chudí zapojí do ekonomického života.

„Vláda učinila krok správným směrem oznámením, že bude opatrná ve věci fiskálního deficitu a že se bude zabývat řadou vývojových projektů v oblasti infrastruktury. Opatření na podporu soukromých investic, restartování nového investičního cyklu, kapitálové investice do bank, daňové pobídky pro zvýšení disponibilních příjmů a reformy kapitálových trhů, to všechno jsou kroky vedoucí správným směrem. "
Sandeep Kothari, Portfolio Advisor Fondu FF India Focus

Indonésie – Očekávání od Jokowiho

Díky příznivým výsledkům voleb se letos Indonésie stala nejvýkonnějším trhem ze všech pěti zemí ASEAN. Byl patrný silný zájem zahraničních investorů o nákupy a na konci srpna dosáhl výše 4,8 miliardy dolarů. Pozitivní náladu na trhu by měly rovněž podpořit politické plány nového prezidenta Jokowiho, který se ujal úřadu 20. října.

Důležitým tržním katalyzátorem v příštích dvanácti měsících bude zrušení obrovské dotace na pohonné hmoty, která je považována za zdroj mnoha problémů země, včetně vysokého schodku běžného účtu a zpomalení hospodářského růstu. Úspěšné zrušení dotace bude rovněž potvrzením Jokowiho reformního závazku a značně zlepší výhledy Indonésie pro příští desetiletí.
V uplynulých deseti letech indonéská vláda podcenila své kapitálové investice (zejména do infrastruktury), zatímco příliš utrácela na dotace, s výjimkou roku 2009, kdy prudce poklesly ceny ropy. Tento příklad ukazuje, že schopnost vlády investovat byla značně omezena vývojem cen ropy. V současné době jsou ceny pohonných paliva v zemi z více než 50 % dotovány, což je dlouhodobě neudržitelná úroveň.

Upravený státní rozpočet pro rok 2015 alokoval částku 1,1 bilionu indonéských rupií (24,7 miliardy USD) na palivové dotace, což představuje 14,4 % celkového vládního rozpočtu. To ukazuje, že současná vláda má jen malý zájem na zlepšení fiskální situace v zemi a nechává na Jokowim, aby po svém nástupu rychle zrušil dotace pohonných hmot. Jejich zrušení poskytne vládě mnohem větší prostor, aby mohla investovat do infrastruktury a aby ve střednědobém horizontu oživila ekonomiku.

Poradce Jokowiho, Luhut Pandjaitan, konstatuje, že by vláda měla na infrastrukturu vynaložit asi 5-6 % HDP (oproti 2,5 % HDP v roce 2014) s cílem dosáhnout ročního růstu HDP ve výši 6 %. Prioritou mají být výdaje na budování námořních přístavů, rozšiřování dvoukolejných železničních tratí, stavby nových elektráren, budování přenosových energetických sítí, plynovodů, zavlažovacích systémů pro zemědělství a výzkumných zařízení. Infrastruktura a s ní spojené sektory, jakými jsou stavebnictví a bankovní systém, by měly profitovat z energetické reformy a přerozdělování veřejných výdajů.

„Doufejme, že nový prezident bude schopen řešit některé z dlouhodobějších problémů, kterým země čelí, jako je zlepšení infrastruktury a snížení závislosti na dotacích. Vhodnými investicemi lze dosáhnout toho, aby se Indonésie stala zemí s přebytkovým rozpočtem a nemusela se už spoléhat především na ceny komodit.“

Gillian Kwek, portfolio manažer fondu FF ASEAN


Fidelity Worldwide Investment  |  27.10.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz