Evropa bude konkurenceschopná, když sjednotí inovační procesy, zapomene na vysoké marže a najde s Ruskem společnou cestu

Globální poradenská společnost A.T. Kearney, která sezvala do švýcarského Bad Ragaz na summit zaměřený na konkurenceschopnost Evropy experty z oblasti byznysu, ekonomiky a politiky, dnes zveřejnila jeho výsledek: Makroekonomické prostředí se v Evropě zlepšuje a je důvod k mírnému optimismu.

Účastníci summitu, mezi kterými byli například hlavní ekonom Allianz SE Michael Heise, bývalý řecký premiér George Papandreou, profesor Dominique Moisi z Francouzského institutu pro mezinárodní otázky nebo generální ředitel Ruské rady pro zahraniční politiku Andrey Kortunov, ale také definovali tři hlavní oblasti, ve kterých se musí Evropa změnit, aby nebyl optimismus pouze dočasný.

1) Evropa musí nejen více investovat do inovací, ale především musí překonat roztříštěnost v této oblasti. Jednotlivé země třeba mají vývoj inovací na dobré úrovni, ale nedokáží samostatně překonat kritickou mez, kdy budou jejich inovace dlouhodobě konkurenceschopné na globální úrovni. “Potřebujeme pracovat společně, přes hranice národních států. Evropa je pro to dobrým příkladem, protože se státy vzdávají části suverenity ve prospěch řešení 'větších' problémů,“ řekl George Papandreou.

2) Evropa musí najít s Ruskem společnou řeč. Pro EU není Rusko jen zdrojem energií, ale také klíčový trh pro budoucí růst. Pro Rusko je zase EU nutný partner v modernizaci země, jehož roli nemohou přebrat ani Spojené státy, ani Čína. “Věřím, že Rusko je přirozeným prodloužením Evropy. Rusko není jen problémem, ale je součástí řešení, pokud se bavíme o konkurenceschopnosti,“ řekl Andrey Kortunov.

3) Evropa si musí uvědomit, že i v Asii vznikají brilantní myšlenky a koncepty, které možná nestojí na stoletých tradicích poctivé řemeslné výroby, ale jejich realizace už se odehrává v podmínkách – z komerčního hlediska – globálně mnohem konkurenceschopnějších, než je tomu v Evropě. Zatímco v Německu jsou výrobci zvyklí na 20% EBIT, v Číně je to okolo 5 %. Evropa se musí snažit najít cestu k „economy of scope“, luxusní segmenty a odvětví založené na vyspělém know-how nejsou samospásné. „Není tu jen skutečnost, že se asijské země stále zlepšují v produkci vysoce sofistikovaných a technologicky vyspělých výrobků. Mnohdy ale nové technologie, kde nezáleží na tradici a jméně, nahradí luxusní evropské zboží. Mnoho manažerů už například nepotřebuje švýcarské hodinky, lákavější jsou pro ně chytré hodinky,“ říká Marek Lněnička, manager A.T. Kearney.


A.T. Kearney  |  31.10.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz