Češi za Vánoce utratí třetinu domácího příjmu. Nejoblíbenější dárky jsou oblečení a hračky.

Jaké jsou nejoblíbenější dárky v letošním roce? Ve které evropské zemi se za dárky utrácí nejvíce v poměru k domácímu příjmu? Nakupují Evropané on-line nebo spíše v kamenných obchodech?

Podle průzkumu společnosti Ferratum Group, který se uskutečnil v 15 evropských zemích, se za letošní vánoční dárky chystá průměrná domácnost vydat zhruba třetinu příjmu, což odpovídá objemu peněz utracených za loňské Vánoce. 14 procent dotázaných uvedlo, že se chystá za letošního Ježíška vynaložit více, než tomu bylo v roce 2013.

Nejvíce za Vánoce utratí v Polsku

S ohledem na výši příjmu domácnosti utratí nejvíce peněz za vánoční dárky Poláci. Těsně za nimi následují Češi, kteří si na nadílku pod stromečkem vyčlenili 31 procent příjmu domácnosti, což odpovídá částce 6 348 korun*. Jen o procento méně pak utratí Slováci. „Obecně platí, že obyvatelé střední a východní Evropy vynakládají na nákup dárku větší část domácího příjmu než je tomu v jiných částech Evropy,“ říká Ville Paija ze společnosti Ferratum Group. Naopak nejskromnějšími národy jsou v tomto ohledu Finové, Dánové a Nizozemci, kteří na dárky vyčlení méně než desetinu domácího příjmu. Menší část z rodinného příjmu obětují také Britové a Němci.

On-line nakupujeme stále jen menší část dárků

Dvě třetiny dotázaných odpověděli, že se vánoční dárky chystají nakupovat v kamenných obchodech. Nejvíce nákupů prostřednictvím e-shopů se pak uskuteční v Nizozemsku (29%), Německu (19%) a ve Finsku (17%). „Lidé ze západní Evropy jsou více zvyklí nakupovat on-line. V Česku se tento poměr každým rokem se zvyšuje, velkou změnu v tomto směru přinesly také slevové portály, které na internet přilákaly další zákazníky,“ vysvětluje Markéta Karman ze společnosti FerBuy.

V Estonsku vedou knihy, v Litvě sladkosti

Útrata ve všech evropských zemích je zaměřená především na „fyzické“ dárky. Poukazy na služby či dovolenou se pod stromečky sice objevují, jsou ovšem spíše výjimkou. Češi stále nejvíce preferují oblečení a hračky, zatímco například v Estonsku jsou nejčastějším dárkem knihy. V Polsku pak jednoznačně vede kosmetika, v Litvě pak sladkosti.

*Pozn. Příjem domácnosti vychází z průzkumu. Respondenti uváděli své příjmy jako součást šetření.


Ferratum Group  |  11.12.2014


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz