Vánoce v maloobchodě byly více než povedené
Vánoce v maloobchodě byly více než povedené. Tržby rostly jak na meziměsíční, tak i meziroční úrovni. Zakončily tak vcelku povedený rok, který byl v černých číslech. Spotřebitelská poptávka se dostala opět do růstu, kdy jí výrazně pomáhala nízká inflace. Ceny zboží nerostly zásadním způsobem, chvílemi prakticky stagnovaly. Právě kombinace ekonomického oživení a stabilních cen dala spotřebitelům jasně najevo, že není potřeba se obávat a mohou si dovolit utrácet o něco více. Díky tomu maloobchodní tržby mohly růst.
V prosinci se dařilo tradičnímu oboru, který výrazně hýbe s maloobchodními výsledky - prodeji motorových vozidel. Poptávka po autech je relativně dobrá, přestože je zde velký tlak na ceny ze stran spotřebitelů. O mnoho důležitější výsledek přišel z jiné oblasti. Maloobchod bez započtení aut rostl o 5,8 %. To je za rok 2014 nejlepší výsledek. To ukazuje právě na skutečnost, že spotřebitelé cítí větší sebedůvěru a jsou mnohem ochotnější vydat ze své peněženky o něco více.
Růst tržeb byl ve většině sledovaných období. Rapidně například vzrostly tržby za pohonné hmoty. Ty vzrostly o 13,6 %. Na výsledku se tak projevilo zásadní zlevňování, které přišlo s poklesem cen ropy, a tedy i pohonných hmot. Takto silně rostly tržby za pohonné hmoty naposledy v roce 2008. Pro pumpaře byl prosinec rozhodně dobrý měsíc. Nejen, že tržby rostly, ale klesající ceny dovolily pumpařům více pracovat se svými maržemi.
Už samozřejmostí je to, že rostly tržby za prodej přes internet. V předvánočním období rostly o téměř 24 %, tedy takřka o čtvrtinu. Český maloobchod přes internet stále roste, a rozhodně už není zanedbatelný. Jde o platformu, na které nepůsobí jen nadšenci do e-shopů, ale čím dál tím více velkých maloobchodních hráčů.
Michal Kozub Analytik Home Credit a.s.
|
4.2.2015
PředchozíDalší
| | |