Sílící maloobchod ukazuje na slušnou domácí poptávku na začátku roku
Maloobchodní tržby včetně prodejů automobilového segmentu přidaly silných 6,4 % a výrazně tak překonaly naše i tržní očekávání. K růstu znovu výrazně přispěly prodeje v automobilovém sektoru, které meziročně vzrostly o 8,7 % (po očištění o rozdílný počet pracovních dní o 12,1 %). Výrazný nárůst jsme zaznamenali i u prodejů mimo automobilový segment, když ty vzrostly o 5,5 % (po očištění o rozdílný počet pracovních dní o 6,6 %). Z meziměsíčního pohledu si výrazný růst připsaly prodeje aut, které po prosincovém mírném propadu v lednu přidaly silných 6,4 % m/m. Ostatní položky maloobchodu si připsaly meziměsíční růst o 2,0 %. Dohromady maloobchod akceleroval svůj meziměsíční růst na 3,1 %, což je nejrychlejší tempo od listopadu 2013, kdy byl maloobchod výrazně ovlivněn předchozími intervencemi. Dnešní statistiky tak přinesly velmi dobré zprávy. Důležité je, že výrazně oživují prodeje bez automobilů, které ukazují na sílící spotřebitelskou poptávku. Auta jsou zčásti nakupována firmami, a proto nejsou tak dobrým ukazatelem soukromé spotřeby.
Podle ČSÚ se meziročně zvýšil prodej potravin o 4,8 %, růst zaznamenaly jak objemově významnější nespecializované prodejny s převahou potravin, tak i specializované prodejny (o 5,0 %, resp. o 2,8 %). Nižší ceny pohonných hmot podpořily růst jejich prodeje o 6,7 %. Vyšší tržby vykazoval prodej nepotravinářského zboží (v souhrnu o 5,6 %) – prodej počítačového a komunikačního zařízení vzrostl o 15,7 %, výrobků pro domácnost o 11,2 %, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 7,6 % a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 3,2 %. Pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu (o 15,0 %). Nižší tržby realizovaly pouze prodejny oděvů a obuvi (pokles o 3,8 %).
Spotřeba domácností vloni vzrostla o silných 1,7 %, když akcelerovala v posledním čtvrtletí roku a mezikvartálně přidala 1,2 %. Maloobchodní tržby za loňský rok vzrostly o 5,4 %, a to hlavně díky automobilovému sektoru, kde se prodeje zvedly o 11,6 %. Toto číslo je ovšem ovlivněno i nákupy podnikového sektoru. Růst maloobchodu po očištění o prodeje a opravy automobilů dosáhnul 2,8 %. Ochotu domácností utrácet odráží vysoká spotřebitelská důvěra, která v únoru dosáhla nejvyšších hodnot od března 2007. Důvěra spotřebitelů je podpořena několika faktory. Pokles zaznamenaly ceny pohonných hmot a, i když se v současnosti prožívají mírnou korekci, rozhodně nedosahují na úrovně z loňského roku. Podobně jsou na tom i sezónně očištěné ceny potravin, které sice v únoru zaznamenaly mírný meziměsíční nárůst, ten ale nemůže vykompenzovat poklesy z předchozích čtyřech měsíců. Navíc přibývá lidí, kteří mají práci. Za třetí čtvrtletí minulého roku se zaměstnanost zvýšila o 0,5 % y/y. V letošním roce se také naplno projeví fiskální expanze, která podpoří ekonomický růst i náladu domácností utrácet. V letošním roce by růst maloobchodu měl pokračovat, když očekáváme růst maloobchodních tržeb o 4,9 %. Navíc tento růst již bude z větší části tvořen prodeji mimo automobilový průmysl. Zrychlí také růst spotřeby domácností, který by měl dosáhnout 2,3 %.
Viktor Zeisel Economic & Strategy Research Investment Banking Komercni banka, a. s.
|
13.3.2015
PředchozíDalší
| | |