Nemáte dovolenou, jakou slibovala cestovní kancelář? Chtějte slevu

Nový občanský zákoník přinesl zásadní změny týkající se zájezdů k velké nevoli cestovních kanceláří. Zavedl totiž prvek odpovědnost za ztrátu radosti z dovolené.

Dorazili jste na místo, který vypadá jinak, než na jak slibovala cestovní kancelář?

Dorazili jste na místo a delegát vás vede k hotelu. Jenže kvůli plné kapacitě inzerovaného hotelu jste zavedeni do jiného, který není tak blízko u moře a ani avizovaný balkón s výhledem na mořskou hladinu nakonec není. Jak by měla odpovědnost za vady a škodu fungovat v praxi? „Každý by měl vědět, že nápravy je nejlepší domáhat se ihned na místě. Pořadatel je povinen zajistit náhradu, a pokud ji nesjedná včas, můžete si ji zařídit ve vlastní režii na jeho náklady. Lhůtu si stanovíte sami a měla by být přiměřená okolnostem. Pokud zástupce cestovní kanceláře vašim oprávněným nárokům nevyhoví, dochází k porušení smlouvy, a za to se platí,“ dodává Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Ubytují-li vás ve stejném hotelu, jen ne s touženým výhledem, pak máte nárok, aby vám vrátili rozdíl v ceně. Pokud vás přemístí do lepšího, jde to na vrub pořadatele a vy nemusíte nic doplácet. Pro cestovní kanceláře je někdy komplikované pochopit, že když vadu nenapraví hned, poskytují službu s vadou, a i za tu zákazníkovi přísluší patřičná sleva.

Přehled neživotního pojištění najdete zde

Jak velká by měla být adekvátní sleva?

Žádný seznam slev zatím neexistuje, ale sousední německé soudy používají tzv. Frankfurtskou tabulku slev. Pro orientaci může sloužit i českému spotřebiteli, i když nejede s německou kanceláří. Dle této tabulky zákazníkovi přísluší v konkrétním případě sleva 10 - 25 % za jiný než smluvený hotel (posuzováno dle vzdálenosti), 5 - 10 % za chybějící slíbený výhled na moře a 5 - 10 % za nefunkční výtah. Pokud nevyřídíte nápravu či slevu hned na místě, čeká vás reklamační řízení doma. „Pozor na vytknutí vad cestovní kanceláři se zkrátila lhůta, a pokud to provedete déle než měsíc po skončení zájezdu, nemusíte se domoci ničeho. Pro reklamační řízení si připravte podklady. Pokud v pokoji chytíte hmyz, radši si ho vyfoťte. Hodit se mohou výpovědi svědků, protokoly z místa a podobně,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Zkažená dovolená

Cestovní kancelář odpovídá za splnění povinností ze smlouvy o zájezdu a je vcelku jedno, jestli jednotlivé služby za ni poskytuje někdo jiný. Pokud byste se v hotelové restauraci nakazili nebezpečnou bakterií, zodpovědná je cestovní kancelář. Pořadatel je rovněž povinen poskytnout pomoc v nesnázích, a pokud zájezd nemůže pokračovat, musí zákazníka dopravit zpět do vlasti.

S uplatněním náhrady škody a nemajetkové újmy není potřeba tolik spěchat, protože zákazník není omezen měsíční lhůtou jako u reklamace. Brzké uplatnění škody je samozřejmě lepší jak z hlediska důkazů, tak kvůli případné délce soudního řízení, ale nárok se promlčí až za tři roky. Tuto zákonnou lhůtu nelze zkrátit v neprospěch spotřebitele ani smluvním ustanovením, ke kterému by se prostě nepřihlíželo.
„Pokud řešíte problémy se zájezdem, řadu užitečných informací je možné najít v brožuře 'Pomocník na cesty', kterou si můžete stáhnout na www.dtest.cz/cestovatel,“ dodává Lukáš Zelený.


dTest  |  16.6.2015


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz