Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Rozhovor s manažerem firmy, která spravuje program Sphere. Jak zvládá boj s konkurencí?

23.10.2014  |  Zdeněk Bubák
  
  


Sphere Card - věrnostní programV letošním roce oslaví 20 let působení na českém trhu společnost EFIN, která se specializuje na poskytování věrnostních programů. Její dvě hlavní značky jsou Sphere a Carte. V současné době je možné využít k akceptaci karty Sphere více jak deset tisíc obchodních míst v ČR i SR. 


Přinášíme Vám rozhovor s Jiřím Brychem, marketing managerem společnosti EFIN. Naše otázky směřovaly na podrobnosti týkající se programu Sphere, jak se doposud vyvíjel, s jakými nástrahami se musel vypořádat a co jeho účastníci mohou čekat do budoucna.

Finparáda.cz: Mohl byste nám prosím krátce představit váš program Sphere? Pro koho je určen, s jakými typy partnerů spolupracujete, kolik máte partnerů a kolik je vydaných karet?



Sphere propojuje zajímavé a kvalitní obchodníky s velkou skupinou potenciálních zákazníků na základě poskytování výhod a slev při předložení karty s logem programu. V současné době existuje více jak 10 000 partnerských míst v celé České i Slovenské republice, která poskytují výhody a slevy cca 5 až 30 %. Aktuální počet aktivních Sphere karet v České republice je okolo jednoho milionu. Počet vydaných karet od roku 1994 je pak více než 6 milionů. Běžně jsou karty vydávány na 3 roky.

Páteří distribuce karet jsou společnosti, které pro svoje zákazníky, klienty nebo třeba zaměstnance vydávají takzvané co-brandované karty – tedy karty ve vlastní grafice s logem Sphere. Logo Sphere tak najdeme na věrnostních kartách obchodníků, zaměstnaneckých id kartách nebo třeba bankovních kreditních kartách. Taková karta pak využívá celé spektrum výhod programu, které jsou v mnoha oborech, v každém okrese a v mnoha cenových hladinách. Partnerské obchody, které slevy poskytují, jsou jak velké nadnárodní řetězce, tak i střední či malí obchodníci – cílem je nabídnout výhody v každém segmentu, kde koncový uživatel nakupuje a trh je konkurenční.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde

Finparáda.cz: Aktuální počet aktivních Sphere karet spíše stoupá, nebo klesá? A jakým tempem?



V dlouhodobém horizontu mírně roste, což je dáno také aktuálním boomem věrnostních programů a jejich rostoucí oblibou u zákazníků. Počet karet neřešíme v ročním cyklu, ale v delším období. Naším cílem je držet optimální rovnováhu počtu karet tak, aby jejich počet byl dostatečně atraktivní pro poskytovatele a administrativa se slevou se jim díky tomu vyplatila. Naopak se nechceme dostat do stádia, kdy by vlastnictví karet nebylo exkluzivní přidanou hodnotou – pak by obchodníci mohli slevy poskytovat všem a existence programu by postrádala smysl. Zároveň zde máme také poměrně zajímavou skupinu migrujících karet, které přicházejí ze Slovenska, a naopak české se objevují na Slovensku – to přináší další přidanou hodnotu.

Finparáda.cz: V poslední době se objevilo velké množství projektů věrnostních a slevových programů. Čím se od nich odlišujete a proč by se klienti měli zajímat právě o Sphere?



Ano, objevuje se jich hodně, ale vězte, že stejně tak jich každý rok po neúspěchu hodně končí – a bude tomu stejně i příští rok. Horší věcí, než nemít věrnostní program, je program mít, ale pak ho zrušit. A v tom je právě naše největší výhoda – tradice a stabilita. Dlouhodobě stabilně rozvíjíme a vylepšujeme fungování i infrastrukturu programu, a tak jsme zárukou toho, že program funguje. Pro většinu subjektů je věrnostní program jen jednou z částí marketingové komunikace, takže se změnou vedení nebo strategie se může utlumit nebo zrušit. Pro nás je Sphere hlavním předmětem činnosti, tudíž jsme schopni ustát i větší výkyvy na trhu a překlenout některá problematická období.

Co se zákazníků týče, nejvíce oceňují široký záběr programu. Nezáleží na tom, jaký má držitel karty koníček, potřebu, příjem, věk, pohlaví nebo například kde bydlí nebo pracuje. V našem programu se najde pro každého něco. Výhody jsou navíc dosažitelné jednoduše, elegantně (žádné papírové vouchery, předchozí rezervace apod.) a bez omezení sortimentu.




Finparáda.cz: Liší se mezi sebou český a slovenský trh v oblasti využití vašich programů?



Liší se v několika věcech. Slovensko je výrazně centralizovanější a na Bratislavu navázané podstatně více než Česko na Prahu. V přepočtu na obyvatele pak má náš program hustější sít právě na Slovensku. Je to dáno podstatně nižší konkurencí na trhu věrnostních programů, ale také citlivostí Slováků na cenu. Rozdíl je i v poměru off-line a on-line komunikace, kterou trhy vyžadují. Zatímco v Čechách je dlouhodobě aktivnější komunikace v on-line prostředí, na Slovensku se daří více komunikovat v printu a na samotných pobočkách.

Finparáda.cz: Letos slavíte 20 let existence firmy. Co bylo v těch uplynulých letech nejnáročnější či nejdůležitější z pohledu zajištění fungování a rozvoje firmy a prodeje jejích produktů?



Nejtěžší jsou vždy začátky. Po živelném nástupu v devadesátých letech jsme se někdy mezi lety 96 až 98 museli vypořádat s kvalitativním hodnocením partnerů, díky kterému jsme se museli s velkou částí obchodů rozloučit. Chtěli jsme se soustředit více na kvalitu a ze Sphere udělat především výběrovou záležitost, v jejíchž obchodech najdou zákazníci především kvalitu.

Druhou důležitou změnou byl přechod z individuálního prodeje karet do B2B. Individuálním prodejem jsme nebyli schopni emitovat dostatek karet zákazníkům, takže obchodníci obtížně viděli přínos v partnerství se Sphere. Od roku 2002, kdy se začaly karty distribuovat pomocí klientských firem v designu té či oné firmy (a také na bankovních kartách), se zase setkáváme s tím, že jsou některé obchody nespokojené, protože je zákazníků naopak příliš.

Dlouhodobě je pak nejobtížnější správa a kontrola našich partnerských obchodů. Možná se to nezdá, ale obrovskou a nesmírně náročnou akcí je takzvaná aktualizace, kdy se snažíme několikrát do roka ověřit údaje v našem přehledu obchodů – a to i fyzicky. V tomto jsme před konkurencí daleko napřed, protože, pokud víme, žádný jiný program uváděné údaje takto pracně a poctivě neověřuje.

Finparáda.cz: Jaké máte plány do budoucna? Budete přicházet s nějakými inovacemi či novinkami?



Karty s logem Sphere nyní poskytují možnost sběru zákaznických dat – ale obchodník nám musí jít naproti a na sběru takových dat se podílet. Pro příští rok již připravujeme řešení, které bude poznávání zákazníka, sběr dat a další zajímavé marketingové komodity poskytovat automaticky.


      
  


Související články:
Březen byl v sazebnících bank spojen zejména se zaváděním tzv. Základního platebního účtu

Daňové přiznání na poslední chvíli bez stresu a chyb? Máme pro vás rady od daňové poradkyně

Seriál bankovní poplatky: Kolik nás v bance stojí domácí odchozí platby?

V soutěži MONETA Money Bank můžete získat vůz Kia Sportage

Fio banka má 700 tisíc klientů a je tak pátou největší bankou na trhu podle počtu zákazníků



všechny články
Dále v rubrice

Březen byl v sazebnících bank spojen zejména se zaváděním tzv. Základního platebního účtu

Banka Přinášíme vám pravidelnou informaci o změnách v cenících bank. Jaké poplatky se změnily, jaké jsou nové nebo naopak již nenabízené produkty? Ceníky v březnu změnily Air Bank, Komerční banka...

Daňové přiznání na poslední chvíli bez stresu a chyb? Máme pro vás rady od daňové poradkyně

Daňové přiznání Přípravu daňového přiznání nemá asi nikdo rád. Řada daňových poplatníků tak vyplnění přiznání odkládá až na poslední chvíli. Lidé pak zažívají neúměrný stres a pod tlakem v daňovém přiznání...

Seriál bankovní poplatky: Kolik nás v bance stojí domácí odchozí platby?

Odchozí platby Pokračujeme v seriálu o bankovních poplatcích. Kolik vám banky účtují za jednotlivé operace nebo za konkrétní službu? První díl seriálu se zabýval příchozími platbami. Dnes se budeme věnovat...

V soutěži MONETA Money Bank můžete získat vůz Kia Sportage

MONETA Money Bank MONETA Money Bank připravila pro své klienty akci „Plať a vyhraj“. Hraje se o peníze zpět za nákupy a o automobil Kia Sportage. Soutěž začala 1. března a skončí 31. května 2017...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Termínovaný vklad ANO
Úroková sazba až 3,3 % ročně
ANO spořitelní družstvo


Termínovaný vklad CREDITAS
Úroková sazba až 2,5 % ročně
Banka CREDITAS


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


MůjÚčet zdarma
s konceptem MojeOdměny
Komerční banka




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz