Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pokladny z obchodů mohou v budoucnu zmizet. Jaké platební systémy se prosazují?

17.5.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva VISA Europe
  


Obchod bez pokladnyTradiční způsob placení za nákup v obchodu u pokladny, zdá se, má na kahánku. Stále více se objevují nové způsoby, jak placení za nakoupené zboží zjednodušit a zautomatizovat. Nejde přitom jen o nákupy v klasických supermarketech, v jejich větších sourozencích hypermarketech, ale také o platby v restauracích, za dopravu a za další služby. Nejdůležitějším faktorem každého řešení je jednoduchost a rychlost. Nicméně jednotlivé systémy se zatím liší a nelze určit, který z nich zvítězí, a zda se vůbec v budoucnu prosadí nějaké univerzální řešení.


První samoobsluha v dějinách byla v Americe otevřena před 100 lety. Patentovaný systém pokladen nahrazující tradiční pultovou obsluhu tehdy způsobil ve světě obchodu převrat, dnes už však začíná být zastaralý. Ve jménu pokroku vítězí nové technologie a tradiční systémy nahrazují bezhotovostní a bezkontaktní nákupy.

„Nákupy se z kamenných obchodů stále více přesouvají do online prostředí, kde musí být nakupování co nejjednodušší a maximálně intuitivní. Naším cílem proto je neustálé hledání cest a inovací, jak nákupy zákazníkům zjednodušit. Dá se tak například očekávat, že v blízké budoucnosti bude platbu v e-shopu možné provést automaticky přes elektronické peněženky nebo aplikace v telefonu poskytnuté bankami,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více


Klíčové faktory: jednoduchost a rychlost



Praxe ukazuje, že úspěch obchodníků často závisí na tom, zda je nákup co nejpříjemnější a nejjednodušší.

Amazon revolučním způsobem změnil nakupování svými objednávkami na jedno kliknutí. Další obchodní modely tradiční způsob placení ruší úplně. Příkladem mohou být třeba iTunes, Booking.com nebo společnost Uber, kde se veškeré platební údaje přednastaví na samém počátku před prvním spuštěním aplikace. Ta se prováže s klientovou platební kartou a následné platby za využité služby se odečítají automaticky.

Příjemnou novinkou jsou také aplikace obchodníků v oblasti rychlého občerstvení. Například kavárny Starbucks generují přes pětinu svého obratu prostřednictvím aplikace, která zákazníkům umožňuje vyřídit objednávku předem, přeskočit frontu a ještě získat věrnostní body posilující jejich loajalitu. Platba je tak opět neviditelná.

Jednoduché platby slaví úspěch také v dopravě. Původní jízdenky a kupony stále častěji nahrazují bezkontaktní platební karty, případně chytré hodinky nebo bezkontaktní platební nálepky, které dokážou automaticky vypočítat nejvýhodnější tarif. Cestující se tak nemusí o nic starat, jednoduše zaplatí pípnutím a jedou. „V praxi toto řešení již nějakou dobu velmi úspěšně funguje v Londýně. U nás spouštíme podobný systém již letos v létě v Ostravě. Vedle toho připravujeme řešení i pro další česká města,“ informuje Gajdoš.

Univerzální řešení? Neexistuje



Boom nových technologií přináší převratné změny v taktice obchodníků a promítá se i do nových trendů v chování zákazníků. Princip maximálního zjednodušení funguje a zdá se, že budoucnost bude patřit výhradně bezhotovostním platbám. Velké úspěchy v této oblasti slaví Skandinávie, na kterou navazují další země. Například ve Velké Británii nedávno řetězec supermarketů Waitrose upravil jednu ze svých poboček tak, že přijímá pouze bezhotovostní platby. Přesto si tradiční obchodní modely zatím udržují dominantní postavení.

„V maloobchodě lze dnes v oblasti obsluhy a formy prodeje velmi obtížně definovat něco, co by se dalo označit jako obecně platná norma. Existuje jen stále se rozrůstající počet prodejních možností a zákaznických přístupů – tradičních i zcela nových. A to je dobře, protože si zákazník vždy může vybrat to, co mu nejvíc vyhovuje,“ shrnuje Gajdoš.

Jeho slova potvrzují i průzkumy renomovaných společností, z nichž mnohdy vyplývají zdánlivě velmi protichůdné závěry. Ve studii společnosti Accenture například v otázce plánování nákupu 73 % dotazovaných odpovědělo, že při výběru zboží preferují návštěvu kamenného obchodu před uskutečněním nákupu online. 88 % respondentů ale zároveň uvedlo, že nejprve prozkoumají zboží na internetu, aby ho posléze mohli koupit v kamenné prodejně. Jedná se tedy o tzv. „omnichannel“ přístup, kdy zákazníci při nákupu kombinují různé prodejní kanály.

Podobně se prolínají i preference různých metod placení. Zatímco někde nejlépe fungují moderní neviditelné platby, jinde se uplatňují tradiční modely. Vzrůstající popularita nových technologií je ale patrná. „Naše statistiky jasně potvrzují nárůsty v oblasti e-commerce i to, že Češi jsou skutečnými milovníky platebních inovací. Z nedávného spotřebitelského průzkumu Visa Europe ve spolupráci s agenturou MEC Analytics & Insight vyplynulo, že 90 % Čechů nakupuje online a téměř polovina (41 %) už někdy online platila. Až čtvrtina dotazovaných by dokonce chtěla brzy platit mobilními telefony nebo nositelnou elektronikou,“ uzavírá Gajdoš.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Online účet založíte jak pro firmu, tak i pro děti

Obrázek: Muž u notebooku Pro koho je možné založit účet online? Kromě klasické nabídky pro fyzické osoby umožňuje od poloviny března Raiffeisenbank zakládat účty online právnickým osobám. Dále mohou klienti mBank otevřít běžný účet pro své děti bez nutnosti navštívit pobočku...

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz