Význam široké produktové nabídky u bank klesá. Rozhodující jsou technologie
24.5.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva Nejbanka | |
Počet produktů a služeb v portfoliu bank klesá a banky se stále více zaměřují na on-line sféru a moderní technologie. To jsou nejvýraznější zjištění, která vyplynula z analýzy nabídky produktů a služeb bankovních domů, kterou realizovala analytická agentura Datank v rámci výzkumu Nejlepší banka 2016.
Průzkum bankovního trhu ukazuje, že banky produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém i přesto, že některé z nich v šíři produktové nabídky stále zaostávají. V meziročním srovnání tak nemůžeme pozorovat výraznější změny. „Jedním z důvodů může být to, že současné podmínky na trhu jsou poměrně nepříznivé z pohledu provozních výnosů, které bankám přinejlepším stagnují, spíše ale klesají,“ uvádí Marek Hatlapatka, hlavní investiční stratég společnosti CYRRUS. Nabídka bankovních služeb obecně odráží celkovou rozvinutost ekonomiky a kapitálového trhu. U nás se stále setkáváme spíše s klasickými produkty a službami, jako je běžný účet, spořicí účet, internetové bankovnictví či smartbanking. U části bank stále postrádáme například účelový úvěr, možnost vlastnit kreditní kartu nebo platbu přes bezkontaktní nálepku. „Nemohu hovořit za klienty, ale osobně považuji nálepky za slepou větev vývoje, vyplňující na trhu pouze dočasně mezeru mezi bezkontaktními kartami a brzy všudypřítomnými chytrými zařízeními s integrovanou platební funkcí,“ říká Michal Pobuda, který odpovídá za služby v oblasti strategie a zákaznické zkušenosti v KPMG Česká republika. Banky se spíše než na šíři produktové nabídky zaměřují na inovace a na zlepšování již ustálených produktů a služeb. Menší banky potvrzují, že mohou kvalitně působit na trhu, aniž by měly nabídku služeb zvláště rozšířenou. Banky začínají chápat, že se vztah s klientem nebuduje počtem produktů v portfoliu, ale srozumitelností produktové nabídky a kvalitou obsluhy. Trendy určují moderní technologie Můžeme říci, že současné trendy souvisí hlavně se třemi základními faktory: zesílenou konkurencí na trhu, jen pomalu rostoucím úvěrovým trhem a rozvojem moderních technologií. „Banky se tedy v poslední době soustředily především na udržení tržních podílů, což vedlo nejen ke snižování poplatků a úrokových marží, ale také k rozšíření nabídky takových produktů, které mají potenciál přetáhnout klienty od jiných bank,“ uvádí Hatlapatka. Vzhledem k rychlému vývoji právě v sektoru moderních technologií není divu, že nejvíce rozšířenou službou je mezi bankami internetové bankovnictví. „Meziročně narůstá také počet domů nabízejících smartbanking a pozitivní posun vpřed jsme zaznamenali také u plateb pomocí tzv. QR kódu a možnosti vlastnit bezkontaktní platební kartu,“ říká Gabriela Šamanová z analytické agentury Datank. Co možná překvapí je fakt, že mobilní aplikací disponuje méně než polovina bank, což jde proti trendu doby. „Rozvoj on-line služeb bude nepochybně pokračovat ruku v ruce s rozvojem technologií, bude se rozšiřovat nabídka služeb a produktů, které lze získat on-line a tyto služby a produkty budou stále sofistikovanější,“ dodává Hatlapatka. Menší banky sazí na atraktivitu Dlouhodobě můžeme pozorovat také to, že mladé a progresivní banky se soustředí spíše na menší počet produktů a služeb a kompenzují je jejich atraktivitou. „Velice dobře chápou požadavky masového trhu, který volá po jednoduchosti, srozumitelnosti a snadném přístupu ke službě. Jejich velikost jim navíc umožňuje na tento trend reagovat daleko rychleji než těžkopádnějším tradičním bankám,“ dodává Pobuda. Klíčovým slovem je digitalizace Společným jmenovatelem snad pro všechny finanční instituce působící na českém trhu je jedno magické slovo - digitalizace. Do stejné kategorie můžeme zařadit také druhý pojem - Multichannel nebo také Omnichannel. „Uvedené pojmy mají společný jmenovatel - cílového klienta a snahu nabídnout mu díky moderním technologiím personalizovaný a konsolidovaný přístup, což neznamená nic jiného než nabídku produktů ušitých na míru," uvádí Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce, IBM Česká republika. U řady finančních institucí se ovšem setkáváme s tím, že změnu z produktově orientované nabídky na klientsky orientovanou považují za vyřešenou nasazením právě produktů z kategorie „digitální“, což je jeden ze zásadních problémů. Důležité je adekvátně přizpůsobit i obchodní model a rozhodování instituce. „Osobně vidím jako největší příležitost do budoucna využití nových technologií na bázi behaviorálních neboli učících se modelů. Tento trend v podmínkách IBM je reprezentován velice úspěšnou rodinou produktů na bázi Watson,“ dodává Mentlík. Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016 Vyhlašovatelem výzkumu Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016 jsou Hospodářské noviny, partnery projektu je společnosti KPMG Česká republika společně s IBM Česká republika. Zpracovatelem výzkumu je agentura Datank. |
všechny články | |
Dále v rubrice
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Jak banky hospodařily a jaké produkty nabízely v roce 2023?
Banky začínají zveřejňovat výsledky hospodaření za rok 2023. Výsledky budeme postupně doplňovat do tabulky s výsledky za rok 2022. Ve druhé tabulce jsme zveřejnili výsledky za produktovou nabídku bank, tzn. které banky mají...
|
Revolut k ochraně zákazníků před podvody s kartami začal využívat AI
Revolut oznámil spuštění pokročilé funkce detekce podvodů, která pomáhá chránit zákazníky před podvody s kartami. Zákazníci Revolutu mohou už nyní pocítit přidanou vrstvu bezpečnostní ochrany, nad rámec již zavedené technologie pro odhalování podvodů APP...
|
Nakonec dobrá zpráva "jen" technická chyba v aplikaci Komerční banky
Ve čtvrtek ráno se ukázaly některým klientům KB platby ve výši tisíců a stovek korun, které se tvářily, jako že proběhly ve švýcarských francích...
|
všechny články v rubrice
|