Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Češi platí kartou stále více. Kde lze očekávát nárůst transakcí kartou v blízké budoucnosti?

30.8.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy Mastercard a ČBA
  


Platba kartouSpolečnost Mastercard v úterý 29. srpna 2017 informovala o novinkách, které připravuje v oblasti akceptace, čili přijímání, platebních karet. Jedním z připravovaných projektů je stravenková platební karta, která by nahradila klasické papírové stravenky často používané zaměstnanci českých firem pro placení v restauracích za obědy, případně jinde. Dalším počinem by měl být ukázkový "bezhotovostní" hudební festival. Nově bude možné platit více i za služby kurýrů, a to přímo při doručení zboží do vašeho domova. Výhledově by mohlo být možné platit kartou i na úřadech, konkrétně u Celní správy a na katastrálních a finančních úřadech.


Počty transakcí platebními kartami v ČR stále rostou. Lidem to však stále nestačí a rádi by kartou platili i tam, kde to u nás není stále úplně obvyklé. Podle informací od zástupců Mastercard, které zazněly na setkání s novináři v úterý 29. srpna 2017, se v blízké době s platebním terminálem budeme více setkávat i ve veřejném sektoru, u malých obchodníků, při platbě za účty nebo za dobírku. Společnost Mastercard totiž připravila ve spolupráci se svými partnery několik novinek, které opět rozšíří akceptaci (příjímání) karet.



Debetní nebo kreditní kartu dnes vlastní v Česku devět z deseti spotřebitelů. Většina karet je navíc bezkontaktních, což umožňuje rychle a bezpečně hradit služby a zboží. Existují ale místa, kde by se dnes kartou platit dalo, ale poskytovatel služby nebo obchodník platbu kartou neumožňuje nebo ji nějak omezuje. Podle společnosti Mastercard takto vypadají v průměru dva z deseti případů, kdy chtějí lidé kartou platit. Je to obtěžující a hned 60 % z dotazovaných řeklo, že nemožnost použití karty je dokonce důvodem k neuskutečnění nákupu. Více než polovině nakupujících také vadí, pokud obchodník stanoví limitní částku, od které je možné kartu používat – 61 % osob by totiž ochotně platilo kartou i malé nákupy pod 50 Kč, tedy třeba za zmrzlinu nebo noviny.

Lidé měli vybrat místa, kde platí kartou nejčastěji



Kde lidé platí kartou nejčastěji
Autor: MasterIndex (doplnění) 2017, n = 623

„Nároky a očekávání spotřebitelů neustále rostou. Obchodníci by si také měli uvědomit, že lidé v případě placení kartami utrácejí více, a to zhruba o pětinu. Navíc takřka dvě třetiny osob přiznávají, že platí kartou častěji, pokud dostávají za tyto platby nějakou odměnu, například slevu nebo vouchery,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Česko, Slovensko a Rakousko Miroslav Lukeš. Moderní platební terminály s připojením na mobil jsou nyní dostupné i pro malé a střední podnikatele.

Veřejná doprava se postupně úspěšně adaptuje na využití platebních karet



Jedním z úspěšně se vyvíjejících se odvětví, kde se v poslední době akceptace karet rychle rozšiřuje, je veřejná doprava. Četnost placení kartou se zde za poslední tři roky zvýšila o polovinu a celkem je v autobusech rozmístěno již 3500 terminálů. Na novou platební aplikaci v mobilu se mohou lidé těšit například v Plzni. Zde již lidé provádějí 190 tisíc transakcí za nákupy jízdenek v MHD měsíčně. Terminály jsou umístěny v zhruba 370 vozidlech.

Plzeňské městské dopravní podniky připravují odbavení cestujících pomocí chytré mobilní aplikace



Mobilní aplikace - Plzeň MHD
Autor: Plzeňské městské dopravní podniky a Mastercard

Čtěte také zde:
Video vám přiblíží, jak se platí v ostravské hromadné dopravě bezkontaktně kartou


Přehled dopravních projektů v Česku a na Slovensku



Dopravní projekty - platební karty
Autor: Mastercard

Placení kartami u operátorů, poskytovatelů internetu, ve stravování, u kurýrů a na úřadech



Podle společnosti Mastercard mají lidé zájem i o bezhotovostní placení za služby mobilních operátorů nebo poskytovatelů internetu. Od loňského roku je možné díky partnerství se společností O2 zaplatit za internetovou televizi O2TV jak platební kartou, tak mobilní peněženkou Masterpass, a o dalším rozšíření placení kartou se jedná. Mastercard jedná s různými českými poskytovateli mobilního připojení o rozšíření spolupráce.

Mastercard spolu s předním obchodním řetězcem působícím v ČR ještě na podzim připravuje spuštění nové stravenkové karty.

V příštím roce se zase budou moci fanoušci těšit na hudební festival, na kterém se nebude používat hotovost, ale vše se bude hradit elektronicky.

Placení kartami se rozšiřuje i u kurýrních společností, např. u PPL a DPD CZ. Jejich kurýři jsou v současnosti vybaveni platebním terminálem a společnosti se snaží o této skutečnosti veřejnost informovat, aby si lidé uvědomili, že mohou za dodávku zboží kurýrem zaplatit i kartou.

Novela zákona o daňovém pořádku od 1. července 2017 otevřela prostor pro státní správu výrazně rozšířit akceptaci platebních karet. Tender na terminály vyhlásila Celní správa a připravuje ho také Katastrální úřad a Finanční správa.

Kde nově chtějí lidé platit kartou?



Kde by lidé chtěli platit kartou?
Autor: MasterIndex (doplnění) 2017, n = 623

V bezkontaktních platbách jsme evropskou jedničkou



Česká republika se může chlubit nejširší sítí platebních terminálů pro bezkontaktní platby v Evropě a zároveň nejvyšším podílem realizovaných bezkontaktních plateb.

Na sklonku roku 2016 bylo v České republice podle České bankovní asociace (ČBA) instalováno bezmála 115 tisíc platebních terminálů určených i pro bezkontaktní platby. Jejich prostřednictvím bylo realizováno téměř 493 milionů bezkontaktních transakcí o objemu 280,73 miliard korun. To znamená, že Češi každý den realizovali zhruba 1,35 milionů transakcí, přičemž průměrná výše jedné takové transakce činila 570 korun. Tato čísla nás řadí na špici evropských statistik ve využívání bezkontaktních plateb.

Podle průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci však česká veřejnost o tomto prvenství příliš neví. Průzkum navíc ukázal, že se ve využívání moderních technologií podceňujeme.

To, že máme nejširší síť platebních terminálů umožňujících bezkontaktní platby, správně určilo jen 12 % dotázaných (zhruba každý desátý). Na dotaz, ve které zemi je nejvyšší podíl bezkontaktních plateb, uvedlo Českou republiku správně 14 % respondentů. Z nabídnutých alternativ Češi vyhodnotili chybně jako výrazně úspěšnější Německo (32 %), následovalo Finsko (27 %) a Velká Británie (20 %).

„Digitalizace je jedním z důležitých hnacích motorů ekonomiky a český bankovní sektor ve srovnání s tím evropským drží tempo nebo se dokonce stává lídrem v oboru - od zmiňovaných bezkontaktních plateb, přes nabídku služeb prostřednictvím internetu či moderních aplikací pro správu osobních financí, až po využívání biometrických údajů, např. otisku prstů jako bezpečnostního prvku. A tímto směrem půjdou finanční produkty i nadále,“ vysvětluje Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci ČBA.

Češi si nový účet raději založí na pobočce



Konzervativnější pohled na možné využití moderních technologií ukázali Češi při preferenci formy založení bankovního účtu. 7 z 10 dotázaných (71 %) by zvolili založení na pobočce banky. Čtvrtina (25 %), především mladších respondentů, by využila on-line formu přes webové stránky banky.

„Nejmladší generace, která se do internetového prostředí již narodila, ale i generace třicátníků zvyklá pracovat s moderními technologiemi, jsou častěji zastánci elektronické komunikace i při založení účtu,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumu v agentuře SC&C, a doplňuje: „Na druhé straně generace seniorů upřednostňuje osobní kontakt a možnost dotázat se na vše potřebné přímo na pobočce.“ Zprostředkovaně, například přes finančního poradce, by si založila účet jen 3 % dotázaných.

Počet fanoušků a odpůrců hotovosti je vyrovnaný



Přesto je tábor příznivců hotovosti je podle společnosti Mastercard v současné době v Česku rozdělen přesně na polovinu. Zánik tradičních bankovek a mincí by nevadil 46 % dotazovaných, stejně velká skupina ale je proti. Zbylých osm procent osob názor nemá. Nicméně bez hotovosti se stále neobejdeme, proto byla součástí průzkumu i otázka s jakou sumou se lidé cítí bezpečně? V průměru jde o 1613 korun, když u mužů činí téměř 2000 korun, zatímco ženám postačí pouze 1270 korun.

Výzkum pro ČBA dopadl v otázce případného zrušení hotovosti jasněji, a to ve prospěch hotovosti. Zrušení hotovosti vnímají Češi spíše pesimisticky. Pro 4 z 10 dotázaných by neexistence hotovosti znamenala omezení svobody, tato představa je nepřijatelná především pro obyvatele menších měst.

Svět bez platidel by jako zjednodušení života vnímala jen třetina dotázaných, hlavně z mladší generace a těch, kteří se nebojí a jsou zvyklí využívat platbu kartou.

O průzkumu pro ČBA:

Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 037 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 6. února až 5 března 2017.

Video o placení platební kartou v taxíku



Placení kartou v Taxi
Autor: Mastercard



      
  



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde



všechny články
Dále v rubrice

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

Srovnání podnikatelských účtů od Raiffeisenbank. Co nového nabízí EXKLUZIVNÍ účet?

Obrázek: Banner Raiffeisenbank Raiffeisenbank obměnil svoji nabídku podnikatelských účtů. Nově přichází s EXKLUZIVNÍM účtem, který vytvořila na základě zpětné vazby klientů a který poskytuje ojedinělé možnosti současně v jedné službě. Účet cílí především na malé firmy, ale svými benefity je vhodný pro...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz